۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۵۲۴۱۴۳
استاد حوزه علمیه خواهران:

خشم ریشه بسیاری از بد اخلاقی های اجتماعی است

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه خشم ریشه بسیاری از بد اخلاقی های اجتماعی است،گفت: امام کاظم(ع) در برابر مشکلات و ناملایمات زمانه بسیار صبور بوده و همواره خشم خود را فرو می خوردند.
جشن میلاد امام کاظم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم میرامام استاد حوزه علمیه خواهران، عصر امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به سیره امام کاظم(ع) گفت: در زمان امام کاظم(ع) به دلیل اینکه عده زیادی از جمله برادر بزرگ امام به دروغ ادعای امامت داشت، امام کاظم(ع) با ناملایمات و مشکلات زیادی روبه رو بودند و همین موضوع موجب بروز انشعبات زیادی در میان شیعیان و ایجاد فرقه های جدیدی شده بود که امام کاظم(ع) سعی کردند با مناظرات سیاسی و تبیین مقام امامت به خوبی حقانیت و امامت خود را برای مردم اثبات کنند.

وی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که امام کاظم(ع) برای سامان بخشیدن به جامعه اسلامی ترتیب دادند این بود که شاگردان زیادی را تربیت کرده و نظام وکالت را شکل دادند و ایشان همچنین در مقابل هارون الرشید که خود را خویشاوند حضرت رسول(ص) جلوه می دادند به وسیله حدیث غدیر و بیان خطبه فدکیه منزلت و نسبت خود را با حضرت زهرا(س) و حضرت رسول(ص) اثبات کردند.

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید براینکه امام کاظم(ع) همواره در دوران امامت خود با هارون الرشید و خلفای عباسی در مبارزه بودند، تصریح کرد: تربیت یاران مدیر و مدبر و خودساخته و نفوذ دادن آنان در مراکز حساس حکومتی مانند وزارت و استانداری از دیگر اقدامات امام برای مقابله با فتنه گری های هارون الرشید و خاندان عباسی بود.

خانم میرامام با بیان اینکه امام کاظم(ع) در برابر مشکلات و ناملایمات زمانه بسیار صبور بوده و همواره خشم خود را فرو می خوردند، به همین دلیل به ایشان لقب کاظم داده اند، گفت: ریشه بسیاری از بداخلاقی ها و آسیب ها اجتماعی در کنترل نکردن خشم است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین نشانه های دینداری کنترل خشم و خوش اخلاقی است، افزود: هرکس که بدخلاق بوده و خسم خود را کنترل کند ایمانش کامل نیست و نمی توان او را دیندار نامید به همین دلیل یکی از خصلت های برجسته امام کاظم(ع) که درمان دردهای جامعه امروز است خوش اخلاقی و فروبردن خشم است زیرا اگر انسان خشم خود را فرو خورد مورد رحمت خداوند قرار می گیرد و در آیات قرآن کریم نیز بر این موضوع تأیکد شده است.

خانم میرامام ادامه داد: خشم و عصبانیت لحظه ای است و تصمیم گیری در این لحظه چه بسا می تواند برای همیشه زندگی انسان را تباه کند.

وی خوش اخلاقی، گذشت و فرو بردن خشم را از شاخصه های خانواده ایمانی عنوان کرد، یادآور شد: خانه ای که در آن خشم است از بندگی و محبت خدا خبری نیست بنابر این اگر می خواهیم مؤمن به خداوند باشیم باید بدانیم که رحمت و عفو خداوند بر خشم خدا غلبه دارد بنابراین باید مهربانی و فروبردن خشم را در زندگی اسوه و الگوی خود قرار دهیم/968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات