۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۵۳۰۳۰۴
حجت الاسلام ابوالقاسمی:

شرک، مانعی برای دریافت نعمات الهی است

حجت الاسلام ابوالقاسمی گفت: انسان تا زمانی که مشرک باشد و حاکمیت خداوند را در زندگی خود نپذیرفته باشد، مانعی برای دریافت نعمات خواهد بود.
حجت الاسلام ابوالقاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود ابوالقاسمی پژوهشگر علوم قرآنی و استاد حوزه و دانشگاه در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد امام زمان(عج) سی متری جی برگزار شد، درباره شرک گفت: حضرت لقمان(ع) درباره شرک به فرزندش می‌فرماید شرک بزرگترین ظلم به خداوند تبارک و تعالی است.

وی افزود: ظلم به دیگران مشمول دروغ، غیبت، تهمت و هر نوع حقی است که از دیگران ضایع می‌کنیم، ظلم به خود مشمول هر نوع گناهی است که در حق خود انجام می‌دهیم و ظلم به خدا، حاکمیت خدا را قبول نداشتن است. برخی این‌گونه مطرح می‌کنند که خداوند انسان را خلق کرده و او را به حال خود رها کرده، این افراد پول، پارتی، مدرک تحصیلی و همه چیزها را در زندگی خود به غیر از خدا موثر می‌دانند.

پژوهشگر علوم قرآنی در ادامه ابراز داشت: شرک به قدری مهم است که اگر بخواهد تحقق پیدا کند، آسمان‌ها در اثر آن تکه پاره می‌شوند. خداوند در آیه ۵ سوره مبارکه یوسف می‌فرماید اکثریت مردم مومن نیستند و حاکمیت غیر خدا را در زندگی قبول دارند.

وی اظهار داشت: انسان موحد اعتقاد دارد که خداوند به واسطه طبیب انسان را از بیماری نجات می‌دهد یا به واسطه معلم علوم را در اختیار ما قرار می‌دهد. موحد واسطه‌ها را حذف نمی‌کند بلکه اثر خداوند را در تمام امور مسلط می‌داند که این عین توحید است.

حجت الاسلام ابوالقاسمی بیان داشت: انسان تا زمانی که مشرک باشد و حاکمیت خداوند را در زندگی خود نپذیرفته باشد، مانعی برای دریافت نعمات در زندگی خواهد بود. انسان موحد زمانی که از سوی شخصی کاری برایش انجام شد، در عین حال که از آن شخص تشکر می‌کند، ایمان دارد که خداوند این شخص را حلال مشکل و کار او قرار داده است و او را اثر خداوند می‌بیند.

وی افزود: خداوند متعال قسم خورده به هر چه غیر از خودش تکیه کنیم و به خداوند توکل داشته باشیم هر آینه زمین خواهیم خورد و تکیه گاهی که غیر از خدا تصور می‌کردیم، خداوند آن را نابود خواهد کرد.

پژوهشگر علوم قرآنی در ادامه ابراز داشت: لازم است بدانیم توکل این نیست که ما هیچ کاری نکنیم و با بهانه توکل به خدا در انجام کارها قصور و کوتاهی داشته باشیم؛ تا زمانی که اثری از شرک در زندگی انسان وجود داشته باشد، تنبیهات و هشدارهایی در ازای آن برایش خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که در زندگی معجزه‌ای برای‌شان اتفاق می‌افتد، پیش از آن تمام امیدشان از غیر خدا پاک شده است. اگر برترین نعمت را از سوی خدا در زندگی خود ولایت امام معصوم ندانیم بدانیم که مشرک هستیم./966/پ202/ب1

ارسال نظرات