۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۵۳۳۳۹۹
رییس کل دادگستری استان مرکزی:

قوه قضائیه نماد اقتدار و عزت ایران اسلامی است

رییس کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه قوه قضاییه نماد اقتدار و عزت ایران اسلامی است، گفت: کارشناسان دادگستری جزء جدایی ناپذیر تشکیلات قضایی هستند و اگر حقی از فردی در احکام قضایی تضعیف شود کارشناسان نیز همچون قضات در این احکام شریک هستند.
رییس کل دادگستری استان مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، حجت الاسلام قاسم عبدالهی رییس کل دادگستری استان مرکزی عصر امروز در نشستی که به مناسبت روز کارشناس در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شده بود، گفت: کارشناسان دادگستری جزو جدایی ناپذیر تشکیلات قضایی هستند و اگر حقی از فردی در احکام قضایی تضعیف شود کارشناسان نیز همچون قضات در این احکام شریک هستند.

وی با تاکید بر نقش پررنگ کارشناسان در روند دادرسی ابراز داشت: با توجه به اینکه امروزه اقرار مجرم به جرم خود کفایت نمی کند؛ در بسیاری از موارد نظر کارشناسان مورد توجه قرار می گیرد و در حکم قاضی تاثیر می گذارد.

رییس کل دادگستری استان با اشاره به اینکه نبود مبنا برای مباحث کارشناسی یک معضل است، تصریح کرد: اگر در بحث های کارشناسی یک مبنا درست وجود داشته باشد پرونده های قضایی در دادرسی جریان منطقی تر پیدا می کنند و  سبب تسریع در روند دادرسی خواهد شد.

حجت الاسلام عبدالهی با تاکید بر اینکه تعدد نظرات کارشناسان در پرونده دادرسی مطلوب نیست، افزود: تعدد نظرات کارشناسان در پرونده دادرسی سبب صرف هزینه های بسیار و خدشه دار شدن چهره قضایی خواهد شد و در نهایت نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در برخی کارشناسان در پرونده های اراضی بر مبنای سلیقه خود نظر می دهند که این مسأله باید آسیب شناسی شود و کارشناسان برمبنای توسعه علمی در پرونده های اراضی اعمال نظر کنند.

رییس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به اینکه باید نظرات کارشناسان و قضات به هم نزدیک شود، اظهار داشت: کانون کارشناسان به همراه قوه قضاییه باید با برگزاری جلسات مشترک بین کارشناسان و قضات نظراتشان را به هم نزدیک کنند تا بتوان گامی بلند در مورد این موضوع برداشت.

فرهاد سحرخیز رییس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان مرکزی نیز در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه کارشناسان در بدنه تشکیلات قضایی، گفت: قضات در برخی موارد مجبور به استفاده از نظرات کارشناسان در پرونده ها هستند که این مسأله جایگاه بسیار مهم کارشناسان را نمایان می کند.

وی با تاکید بر تجدید نظر در خصوص ارجاع و توزیع پرونده های دادرسی به کارشناسان، بیان کرد: عملکرد کارشناسان نشانگر آن است که استفاده از نظر آنها سبب منفعت عمومی شده و افزایش عدالت در پروسه دادرسی را به همراه دارد.

به گزارش رسا، در پایان این مراسم از پیشکسوتان کانون کارشناسان رسمی دادگستری و ضابطین قدردانی شد./842/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات