۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۵۴۲۴۸۷
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خبر داد؛

شرکت ۱۷ هزار قرآن آموز در جشنواره مدهامتان

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به جشنواره مدهامتان گفت: ۱۷ هزار و ۳۰۰ شرکت‌کننده در این جشنواره حضور پیدا کردند که در هفت رشته قرائت، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، ترتیل، اذان، مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه و اذکار نماز با یکدیگر به مسابقه می‌پردازند.
ارزانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستادعالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد پیش از ظهر امروز(یک‌شنبه 19آذرماه) در نشست تشریح برنامه دوازدهمین جشنواره سراسری قرآنی « مدهامتان » که در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برگزار شد با اشاره به جایگاه قرآن، اظهار داشت: خداوند این کتاب الهی را قرآن نامید به این منظور که آن را قرائت کنیم، این کتاب برای یک موقعیت یا زمان خاصی نیست بلکه کتابی برای همه اعصار و قرون است.

وی ادامه داد: خداوند این کتاب را برای هدایت بشر قرار داده است، هرکسی بخواهد طریق هدایت را طی کند در این کتاب راه کارها مشخص است، بعضی مواقع برخی بخش‌نامه‌ها نیاز به یک تعریف خاص دارد اما در کتاب قرآن نیاز نیست فرد زبان این کتاب را بشناسد بلکه خداوند راه را به طور صریح نشان داده است.

دبیر ستادعالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یادآور شد: در قرآن تاکید بر عقل، تدبر و فکر شده است، در واقع قرآن آنچه دیگران نمی‌بینند را نشان می ‌دهد، در قرآن خداوند می‌فرمایند چه کسانی می‌توانند به این کتاب روی بیاورند، خداوند پاسخ می‌دهد هرکسی ایمانش ضعیف شود به این کتاب هم کمتر روی می‌آورد و بین ایمان و رجوع به قرآن رابطه مستقیم وجود دارد.

حجت الاسلام ارزانی تاکید کرد: قرآن یکی از محاسنش این است که تصدیق می‌کند، در اصل قرآن کتابی برای هدایت همه است.

وی در خصوص جشنواره مدهامتان افزود: مدهامتان به مثابه فضای خوبی است که خداوند در بهشت آن را قرار داده است، کسی که با قرآن انس پیدا کند جایگاه او جایی است که مصداق آن مدهامتان است.

دبیر ستادعالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تصریح کرد: این جشنواره که در مشهد برگزار می‌شود، از 15مرداد 96 فراخوان خود را اعلام کرده و از شهریورماه تا اول آبان مراحل استانی پشت سرگذاشته شده است.

حجت الاسلام ارزانی در ادامه در مورد این جشنواره گفت: ۱۷ هزار و ۳۰۰ شرکت‌کننده در این جشنواره حضور پیدا کردند که در هفت رشته قرائت، حفظ کل، حفظ بیست جزء، ترتیل، اذان، مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه و اذکار نماز با یکدیگر به مسابقه می‌پردازند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با بیان اینکه رده سنی شرکت‌کنندگان در این جشنواره بین 8 تا 30 سال است، خاطرنشان کرد: در هفته جاری بین سه‌شنبه تا پنج‌شنبه مرحله پایانی این جشنواره برگزار می شود و افراد منتخب نفر ۲۷۰ هزار نفر هستند که اختتامیه هم در مشهد برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: انس با قرآن طبیعتا جایگاه بهتری را برای انسان ایجاد می‌کند، در تعریف این مسابقه می‌توان گفت این مسابقه برای جوانانی است که در فضای مساجد کار می‌کنند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ابراز داشت: برای سال آینده نیز نگاه هنری به مسائل را هم مدنظر قرار داده‌ایم زیرا ستاد ما برای جذب جوانان و نوجوانان تاسیس شده و از این رو باید تمام برنامه ‌های خود در این راستا را تقویت کنیم.

در ادامه این نشست سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با اشاره به برگزاری جشنواره در مشهد2017 گفت: از آنجایی که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد در نظر گرفتیم این مسابقات در این شهر انجام شود.

وی ادامه داد: روز سه‌شنبه مراسم افتتاحیه در محل ساختمان پژوهش‌های آستان قدس رضوی آغاز می‌شود و نهایتا در طول دو روز برگزاری مسابقات ملی را خواهیم داشت و در روز پنج‌شنبه نیز اختتامیه در تالار هتل ولایت برگزار می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد ارشاد استان خراسان رضوی در پایان با بیان اینکه 22نفر داوری این کار را برعهده می‌‍گیرند، گفت: بیشترین تعداد شرکت‌کننده در این مسابقات از خراسان و کمترین از کردستان بوده است.

مرتضی طاهریان معاون فرهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در پایان این نشست با بیان اینکه این مسابقه در سطح کشور به طور ویژه مورد استقبال قرار گرفته است، اظهار کرد: در  چندسال اخیر این مسابقات سهمیه‌هایی از سوی سایر سازمان‌ها گرفته است.

وی افزود: در سال2017 مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نام گرفت و ما درصددیم از همه‌ ظرفیت‌ها و استعدادهای قرآنی که در این شهر مقدس وجود دارد بهره ببریم.

وی ابراز داشت: مدیران ارشد همه اعلام آمادگی کردند و در جلسه‌ای که در مشهد برگزار شد تولیت آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی، شهرداری مشهد، نماینده اوقاف مشهد و سایر دستگاه‌های فرهنگی نیز حضور داشتند تا از این طریق بیشتر و بهتر بتوانیم از دستاوردهای فرهنگی شهر مشهد استفاده کنیم./816/پ۲۰۳/ب۲

ارسال نظرات