۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۵۴۳۹۹۷
حجت الاسلام زائری:

امام موسی صدر نماد کارآمدی حوزه علمیه بود

کارشناس رسانه ملی گفت: امام موسی صدر الگوی کارآمدی نظام حوزه علمیه است و این نکته بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود.
حجت الاسلام زائری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدرضا زائری ظهر امروز در نشست بررسی آرا و اندیشه امام موسی صدر در کتاب «ادیان در خدمت انسان» که در محل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: شخصیت امام موسی صدر یک شخصیت استثنایی و بی نظیری است؛ به گونه ای که مشابه ایشان شاید به تعداد انگشتان یک دست هم وجود نداشته باشد. امثال ایشان و شهید بهشتی خیلی معدود هستند و به فرمایش رهبر معظم انقلاب این شخصیت ها اگر نگوییم بی نظیر، کم نظیر بودند.

امام موسی صدر نماد کارآمدی حوزه علمیه بود

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرارسیدن روز وحدت حوزه و دانشگاه و جایگاه ویژه امام موسی صدر از این منظر، خاطرنشان کرد: توجه به شخصیت امام موسی صدر از موضع فقاهت و اجتهاد ایشان بسیار مهم است. امام موسی صدر اولین روحانی است که از قم به دانشگاه رفته و مدرک دانشگاهی گرفته، آن هم در فضایی که اگر کسی می خواست زبان خارجی یاد بگیرد، خلاف مشی آخوندی قلمداد می شد.

وی ضمن تأکید بر لزوم توجه به بعد اجتهادی و فقاهتی شخصیت امام موسی صدر به عنوان بعد محوری این شخصیت، افزود: گاهی ناخواسته برخی اشتباه می کنند و امام موسی صدر را به عنوان یک شخصیت جذاب اجتماعی معرفی می کنند که این مسأله به خودی خود ایرادی ندارد اما مسأله اینجاست که بررسی شخصیت امام موسی صدر از این منظر ممکن است در شخصیت های دیگری هم نمونه های مشابه داشته باشد. امام موسی صدر الگوی کارآمدی نظام حوزه علمیه است و این نکته بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

حجت الاسلام زائری در تبیین سخنان خود گفت: در روزگاری که در بین جوانان ما ذهنیت ناکارآمدی حوزه علمیه رو به گسترش است، بررسی دیدگاه های امام موسی صدر اهمیت بیشتری پیدا می کند. امام موسی صدر الگویی است که ادبیات گفت و گو با همه انسان ها را شکل داده و برای تمام کارهایش هزینه هم پرداخت کرد. جوی که علیه ایشان راه افتاده بود، به گونه ای بود که اگر ایشان شاگرد مرحوم آیت الله خویی نبود، نابودش می کردند.

رویکرد امام موسی صدر عامل اقتدار امروز شیعیان در لبنان است

کارشناس رسانه ملی خاطرنشان کرد: 50 سال پیش و در زمانی که بهترین حالت برای جوانان شیعه لبنانی، میوه فروشی در یک میدان تره بار بود، امام موسی صدر لبنان را به جایی رسانده که امروز آقای سید حسن نصرالله در آن کشور حزب اللهی را اداره می کند که شهروندان رژیم صهیونیستی می گویند اعتماد ما به سخنان او بیشتر از سخنان سران رژیم صهیونیستی است و تصویر او را از اتاق شاهزاده های سعودی در سال 2006 پیدا کردند.

وی افزود: امام موسی صدر فرزند یک بیت مرجعیت 900 ساله است و فرزند بزرگانی مانند آیت الله سید اسماعیل صدر است که در حوزه کم نظیر هستند و اتفاقا ایشان یکی از کسانی بود که می توان گفت ژن خوب داشت.

حجت الاسلام زائری یادآور شد: برخی گمان می کنند امام موسی صدر با خواندن کتب خاص و یا با سفر به خارج کشور و سفر به لبنان به آن جایگاه رسید؛ خیر. ایشان بدون رفتن به لبنان هم امام موسی صدر بود.

انتقاد شدید نسبت به تخریب علیه شخصیت های بزرگ

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: قرن ها باید بگذرد و هزار و یک عامل دست در دست یکدیگر قرار دهد تا اتفاقی بیفتد و بزرگانی مانند سید روح الله موسوی خمینی، امام موسی صدر، شهید بهشتی و سید جمال الدین اسد آبادی به وجود بیایند. تازه بعد از مدتی که این اتفاق بیفد، حسادت ها، کج فهمی ها، نادانی ها و حماقت ها دست به دست هم می دهند تا آن شخصیت را نابود کنند.

وی افزود: یکی از علما چنان جوی علیه امام موسی صدر به وجود آورده بود و ایشان را جاسوس اجنبی معرفی کرده بود که وقتی امام موسی صدر به فرودگاه کویت رسید، هیچ کس به استقبالش نرفته بود؛ در حالی که اگر امروز فرزند امام موسی صدر را ببینیم کلی ذوق زده می شویم. این اتفاقات کمتر از 50 سال گذشته افتاده و علیه شهید چمران نیز وجود داشت.

حجت الاسلام زائری پیروی از سبک برخورد امام موسی صدر با سایر اندیشه های انسانی را لازمه به دست آوردن توانایی گفت و گو با تمام انسان ها دانست و گفت: امروز یکی از مشکلات ما این است که تصور می کنیم الزاما قرار است دیگران با اندیشه ما همراهی کنند. امروز ما با مخاطبی طرف هستیم که محصولات جهانی را به صورت مشترک با دیگر مردم جهان استفاده می کند و برای نمونه همان فیلم هالیوودی را می بیند که دیگران در سایر نقاط دنیا مشاهده می کنند. امروز ما باید با این افراد از خاستگاه دینی حرف بزنیم.

همگان باید بدانند امنیت در آغوش فرزندان امیرمؤمنان است

کارشناس رسانه ملی تصریح کرد: اسلام زمانی می تواند در اقصی نقاط جهان با مخاطبان گوناگون حرف بزند که بتواند نگاه اجتهادی متناسب با مخاطب انسانی خود پیدا کند اما اگر بنا باشد از خودمان چیزی به اسلام بچسبانیم، اسمش اسلام نیست. در زمانی که یکی از فقهای ما می گفت «خریدن فلان کتاب مجاز نیست جون پولش به ناشر مسیحی داده می شود و دعوت به مسیحیت رواج می یابد»، در چنین فضایی امام موسی صدر می گفت «از هر ریالی که برای ساخت مسجد جمع می کنیم، نصفش را به ساختن کلیسای سوخته شده مسیحیان اختصاص می دهیم.»

وی خاطرنشان کرد: امروز پس از گذشت حدود 50 سال، جوانان حزب الله در جریان جنگ سوریه از کلیساهای مسیحیان این کشور مراقبت می کردند و حتی آن را تعمیر می کردند. اثری که این رفتار دارد، این است که همه بدانند اگر امنیتی وجود دارد، در آغوش فرزندان امیرمؤمنان(ع) است./820/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات