۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۵۴۴۵۵۴
حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور:

تاکسیدرمی در صورت شکنجه و زجر حیوانات جایز نیست

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به احکام تاکسیدرمی و خشک کردن حیوانات و پرندگان گفت: تاکسیدرمی در صورتی که سبب زجر و شکنجه حیوان و مرگ تدریجی او شود جایز نیست.
وحید پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلین حسین وحید پور، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به احکام تاکسیدرمی و خشک کردن حیوانات، گفت: در روایات و احادیث بیان شده که زجر دادن حیوانات جایز نیست بنابراین خشک کردن حیوانات که به وسیله شوک الکتریکی صورت می گیرد اگر موجب زجر حیوان و مرگ تدریجی او شود جایز نیست.

وی افزود: اگر مرگ حیوان به صورت دفعی باشد انجام این روش اشکالی ندارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در شرع مقدس اسلام طبق فتوای مشهور استفاده از مجسمه برای تزیین جایز نیست به این دلیل که انسان قادر به نفخ روح در اجسام نبوده و در قیامت به همین دلیل مورد پرسش قرار می گیرد، تصریح کرد: استفاده از پرندگان خشک شده چون مخلوق خداوند هستند برای تزیین اشکال ندارد اما همانطور که بیان شد نباید خشک کردن حیوان موجب زجر و شکنجه او شود.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با بیان اینکه حیوانی که طبق شرع مقدس ذبح نشود مردار است، گفت: همانطور که در احکامی شرعی مورد تبیین قرار گرفته مردار بعضی از حیوانات نجس است و باید در این زمینه احکام نجاست را رعایت کرد.

کارشناس رادیو معارف با اشاره به احکام نماز شکسته افزود: برای شکسته شدن نماز هشت شرط وجود دارد که باید این هشت شرط محقق شود تا بتوان نماز را شکسته خواند و یکی از شروط هشتگانه این است که فرد باید برای مسافرت 45 کیلومتر را مد نظر داشته باشد و در غیر این صورت اگر مسافت کمتر از این باشد فرد مسافر شرعی محسوب نمی شود و نماز او شکسته نیست.

حجت الاسلام والمسلمین وحید پور با تأکید بر اینکه خمس برای فقرا نبوده و نیمی از آن حق امام و نیمی دیگر سهم سادات فقیر است،؛ گفت: خمس را نمی توان به هر فقیری داد و به غیر سید و به غیر سید فقیر خمس را نمی توان به دیگری پرداخت کرد و در مورد سهم سادات بعضی از مراجع از جمله آیت الله صافی، وحید و سیستانی به مقلدان خود اجازه داده اند که سهم سادات فقیر را خود بپردازند و مابقی فقها معتقد هستند که مکلف باید برای پرداخت سهم خمس سادات فقیر از مرجع خود کسب تکلیف کند و سهم امام را نیز تنها می توان در دوران غیبت به فقیه جامع الشرایط یا مرجع تقلید پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به فتوای متفاوت فقها اقامه نماز قضای پدر و مادر بر پسر بزرگ واجب است، یادآور شد: پسر بزرگ می تواند نماز قضای پدر و مادرش را خود اقامه کرده یا برای اقامه نماز اجیر بگیرد./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات