۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۵۴۴۷۱۴
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی مطرح کرد؛

ضرورت حضور مفسر قرآن در دانشگاه‌ها

رییس ستاد اقامه نماز گفت: در هر یک از دانشگاه های ما باید یک مفسر قرآن حضور داشته باشد و تفسیرهای ۱۰ دقیقه‌ای برپا کند تا همه دانشجویان در زمان فارغ التحصیلی مانند شهید رجایی و چمران باشند.
حجت الاسلام قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز در مراسم هفتگی که بعد از نماز ظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: با توجه به آیات و روایات، علم غیب را کسی به غیر از خداوند متعال نمی‌داند.

وی افزود: از طرف دیگر در آیاتی از قرآن کریم آمده که انبیا و اهل بیت نیز علم غیب داشتند و در عین حال در آیات دیگری نفی شده است. برای فهم این موضوع باید بدانیم که علم غیب دو دسته است، ویژه و معمولی؛ خداوند متعال علم غیب‌های معمولی را به انبیا و ائمه نیز داده است اما همان طور که در ادعیه نیز خداوند را به علمش قسم می‌دهیم، غیب‌های ویژه مخصوص خداوند عزوجل است.

رییس ستاد اقامه نماز ابراز داشت: گاهی اطلاع از علم غیب به عنوان ارزش است و گاهی ضد ارزش؛ زیرا هر جایی که ارزش داشته خداوند آن را به اولیا داده و هر جا ضد ارزش بوده، نداده است.

وی با بیان اینکه به نقل از شیعه و سنی امام علی(ع) در بستر پیامبر اکرم(ص) خوابید، گفت: کمال به این است که امام از زنده ماندن خود بی خبر باشد در غیر این صورت از جان گذشتگی ایشان ارزشی در رسیدن به کمال نداشت پس در جایی علم غیب سبب کمال است و در جایی دیگر اینطور نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان داشت: اولیای الهی ستونی از نور هستند که اگر برای کسب علم و معرفت به آنها مراجعه کنیم از علم ایشان بهره معنوی خواهیم برد در غیر این صورت از آن بی بهره و نصیب خواهیم شد. گاهی مخاطب ظرفیت گفتن علم غیب را دارد و گاهی ندارد.

وی درباره آیه بالوالدین احسانا، ابراز داشت: «بِ» در عربی به معنای این است که طوری به والدین محبت کن که به آنها بچسبد و دلشان راضی شود؛ خداوند با آوردن کلمه والدین حساب پدر و مادر را از بقیه جدا کرده است. در دین اسلام سفارش شده که با مردم به عدل و احسان برخورد کنید اما درباره رفتار با پدر و مادر به احسان و نیکی و ملاطفت تأکید و سفارش زیادی شده است.

رییس ستاد اقامه نماز ابراز داشت: در ساده ترین کلمات قرآن نکات علمی وجود دارد. در هر یک از دانشگاه‌های ما باید یک مفسر قرآن حضور داشته باشد و تفسیرهای ۱۰ دقیقه‌ای برپا کند تا همه دانشجویان در زمان فارغ التحصیلی مانند شهید رجایی ها و چمران ها باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین مطالعه بعد از اصول عقاید، قرآن است و هیچ کتابی به اندازه قرآن تا این اندازه نکته ندارد. ما تفسیر نور را در یک جلد به صورت چکیده با ۲۵ هزار نکته حاضر کردیم که نرم افزار اندروید آن هم برای تسهیل در استفاده حاضر است؛ هر روز قبل از خواب می‌توانیم یک نکته از آن یاد بگیریم که بسیار ارزشمند است./966/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات