۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵
کد خبر: ۵۶۶۳۱۱
مسؤول سابق نمایندگی ولی‌فقیه در لشکر پنج نصر:

ولایت اساس و محور تمام عبادات است

مسؤول سابق نمایندگی ولی‌فقیه در لشکر پنج نصر گفت: ولایت اساس و محور تمام عبادات انسان است و هیچ عبادتی بدون ولایت اهل‌بیت مورد قبول درگاه احدیت واقع نمی‌شود.
حجت الاسلام محمد جمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد جمالی مسؤول سابق نمایندگی ولی‌فقیه در لشکر پنج نصر یکشنبه در مهدیه امام خامنه‌ای (مدظله) گفت: امام محمدباقر (ع) می‌فرماید اساس دین اسلام و تشیع بر پنج‌پایه نماز روزه زکات حج و ولایت اهل‌بیت (ع) استوار است.

وی افزود: اگر کسی این پنج رکن را درست فهمید و به آن عمل کرد دین‌دار واقعی است حضرت کمی مکث کرد و فرمود اگر از من سؤال کنید کدام رکن مهم‌تر و اسلام به آن اصرار دارد می‌گویم ولایت اهل‌بیت (ع) است. آن اندازه‌ای که در مورد ولایت و دین تأکید شده برای بقیه اعمال سفارش نشده است.

حجت‌الاسلام جمالی اظهار کرد: در چهار رکن قبل خداوند برای انجام آنان رخصت‌هایی به شما داده است که می‌توانید آنان را کم‌وزیاد کنید. نماز مقدماتی دارد طهارت و وضو شرط لازمه آن است نماز را باید در زمان خود و داخل وقت بخوانید تمام ارکان را باید رعایت کنید.

مسؤول سابق نمایندگی ولی‌فقیه در لشکر پنج نصر یادآور شد: ذره‌ای خلل در ارکان نماز آن را باطل می‌کند برای کسی که توان در خواندن ایستاده نماز ندارد تخفیف قائل شده‌اند. در سفر نماز کوتاه‌تر و از چهار رکعت به دو رکعت کاهش‌یافته است نماز را می‌توان در وقت قضا هم ادا کرد.

وی خاطرنشان کرد: روزه عبادتی فوق‌العاده سازنده است خداوند در اینجا هم رخصت به انسان‌ها می‌دهد عده‌ای بیمار و ناتوان هستند روزه برای بدن آنان ضرر دارد. می‌توان در بعد از ماه مبارک رمضان و با انجام اعمالی روزه را جبران کرد حکم دین در این زمینه بسیار ساده است.

حجت‌الاسلام جمالی گفت: در زکات هم رخصت داریم کسی پول ندارد از او انتظاری ندارند زکات با شرایط مربوط به انسان‌های توانمند است کسی که مال و ثروتی ندارد توقعی از او نیست. امروز خیلی از افراد گاو گوسفند شتر و مزارع کشت خرما کشمش و گندم ندارند بنابراین تکلیفی بر آنان نیست.

مسؤول سابق نمایندگی ولی‌فقیه در لشکر پنج نصر افزود: تکلیف برای حج هم مشخص است حج توانایی مالی جسمی امنیت راه آزاد و بنده نبودن داشتن زمان و به‌زحمت نیفتادن در معیشت پس از بازگشت می‌خواهد در همه این موارد رخصت‌هایی داده‌شده است.

وی اظهار کرد: اما ولایت اهل‌بیت (ع) با همه این اعمال تفاوت دارد سالم بیمار فقیر غنی در سفر یا در حذر درهرحال واجب است و در آن تخفیفی نیست. اوضاع اگر به کام و یا علیه انسان فرد برده یا آزاد بوده باشد ولایت اهل‌بیت (ع) بر او تا پایان مرگ باقی است.

حجت‌الاسلام جمالی خاطرنشان کرد: ولایت اساس و محور تمام عبادات انسان است هیچ عبادتی بدون ولایت اهل‌بیت موردقبول درگاه احدیت واقع نمی‌شود دوستی و محبت اهل‌بیت ایمان و دشمنی با آنان کفر است./934/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات