۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۶
کد خبر: ۵۶۶۵۵۴
آیت‌الله سبحانی:

مسلمانان باید تابع تمام قوانین و دستورات اسلام باشند

حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر این که باید خود را برای پذیرش اسلام حقیقی آماده کنیم، گفت: اسلام حقیقی آن است که به صورت مطلق از فرامین قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) تبعیت کنیم.
ضبط برنامه های تلویزیونی حضرت آیت الله سبحانی ویژه ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، سه شنبه شب در ویژه برنامه معارفی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با قرائت نخستین آیه سوره مبارکه حجرات، اظهار داشت: یکی از وظایف مسلمانان عدم سبقت و پیشی گرفتن از پیامبر اکرم(ص) است.

وی ابراز داشت: برخی گمان میکنند که مقصود از سبقت نگرفتن از پیامبر اکرم(ص) این است که هنگام راه رفتن نباید از رسول خدا(ص) جلوتر افتاد، در حالی که چنین ترجمه و تفسیری نادرست است.

حضرت آیت‌الله سبحانی با قرائت آیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليمٌ»، تصریح کرد: این آیه علاوه بر رسول خدا(ص)، سبقت گرفتن از پروردگار را نیز نهی میکند، از این رو مقصود از سبقت گرفتن در زمان راه رفتن نیست.

وی عنوان کرد: خداوند متعال جسم نیست که ما هنگام راه رفتن از آن سبقت نگیریم. بنابراین مقصود از آیه این است که اگر خداوند متعال و پیامبر اکرم(ص) در یک مسألهای قضاوت کردند، همه انسانها باید تابع او باشند و شیوه و اراده خود را از خدا و رسولش مقدم نکنند.

این مرجع تقلید با بیان این که اسلام به معنای تسلیم شدن است، گفت: امیر مؤمنان علی(ع) میفرماید معنای اسلام این است که انسان در برابر تعالیم الهی که از طریق پیامبر اکرم(ص) میرسد تسلیم مطلق باشد و آن را بپذیرد.

وی اظهار داشت: متأسفانه افرادی هستند که تا زمانی که قوانین به نفعشان باشد اسلام را میپذیرند، در حالی که هیچ مسلمانی حق ندارد قضاوت خدا و پیامبرش را نادیده بگیرد.  

حضرت آیت‌الله سبحانی با تأکید بر این که باید خود را برای پذیرش اسلام حقیقی آماده کنیم، گفت: اسلام حقیقی آن است که به صورت مطلق از فرامین قرآن کریم و قضاوتهای پیامبر اکرم(ص) تبعیت کنیم.

وی ابراز داشت: پیامبر اکرم در روز هشتم ماه رمضان عازم فتح مکه بودند که در یک منطقهای توقف کرده و روزه خود را در مقابل همه افطار میکنند. ایشان فرمودند؛ همان خدایی که به من گفته است در ماه مبارک رمضان روزه بگیرم، به من فرمان داده است تا در سفر روزه خود را بشکنم اما عدهای روزه خود را نشکستند. چنین کاری به معنای جلوافتادن از خدا و رسولش است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پایان تصریح کرد: ملت مسلمان بپا خاسته ایران که در حقیقت انقلاب اسلامی کردهاند، تمام قوانین اسلام را از صمیم قلب پذیرفته و میدانند که این قوانین به نفع آنان است./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات