۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۶۰۵۵۳۰
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

وَرَع، بهترین عمل در ماه رمضان

وَرَع، بهترین عمل در ماه رمضان
حجت الاسلام سهرابی فر در تبیین پسندیده ترین اعمال در ماه رمضان به خطبه شعبانیه اشاره و تأکید کرد که دعا و مناجات خوب است ولی وظیفه اصلی ترک محارم و معاصی است.

حجت الاسلام محمدتقی سهرابی فر عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: یکی از نکاتی که در رابطه با ماه مبارک رمضان به نظر مهم می رسد مطرح شود این است که همه می دانیم در این ماه خداوند عنایت خاصی نسبت به بندگانش دارد.

وی افزود: وجود احادیث زیادی از حضرات معصومین نشان می دهد که به کمترین و کوچکترین اعمال در این ماه مبارک اجر و ثواب و پاداش بسیاری داده می شود، نمونه آن همان خطبه ای است که از پیامبر گرامی اسلام(ص) در طلیعه ماه مبارک رمضان نقل شده است که حضرت فرموده است: نفس کشیدن ها هم در این ماه مبارک تسبیح حساب می شود و خوابیدن هم عبادت است، اعمال شما مورد قبول خداوند واقع می شود.

حجت الاسلام سهرابی فر تصریح کرد: اگر به تعبیر عادی این احادیث را معنا و تحلیل کنیم باید بگوییم خدای متعال در این ماه مبارک به دنبال بهانه ای است که به ما پاداش و ثواب بدهد و گناهان ما را ببخشد.

وی با اشاره به بهترین و پسندیده ترین اعمال در ماه مبارک رمضان ابراز داشت: در همین خطبه شعبانیه که پیامبر(ص) راجع به ماه رمضان مفصل صحبت می کنند، در حدیث دارد که حضرت علی(ع) بلند شدند و فرمود: یا رسول الله ما افضل الاعمال؟ یعنی با توجه به فضیلت هایی که گفته شده بهترین اعمال چیست؟ این همان نکته مد نظر ما است که حضرت فرمود: افضل الاعمال فیه الورع عن محارم الله است یعنی خودمان را از حرام های الهی در این ماه نگاه داریم و مبتلا به معصیت خدا نشویم.

عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: بنابراین این نکته به نظر می رسد که اعمال و دعاهای زیاد در این ماه ارزش زیادی دارد ولی وظیفه اصلی و اولی ما این است که خودمان را از معاصی نگاه داریم و دعاها و کارهای مستحبی و شب زنده داری ها در واقع در مراحل بعدی مطرح است؛ قدم اول و قدم اصلی در این ماه مبارک این است که تلاش کنیم به معصیت الهی دچار نشویم.

وی تأکید کرد: یکی از اعمالی که خیلی توصیه شده بحث دعا است که به معنای طلب کردن و نیاز خود را با معبود در میان گذاشتن و طلب کردن از خالق است.

حجت الاسلام سهرابی فر با بیان این که دعا و مناجات در منابع دینی ذاتا یک امر مطلوب و مستحب است، گفت: کسی که نیاز خودش را از خداوند طلب می کند فارغ از اجابت شدن یا نشدن همین ابراز نیاز کردن یک کار نیک و مستحب است و درخواست و ودعا خودش مطلوب است.

وی ابراز داشت: در این رابطه نکته ای که نظر ما را جلب می کند آیه 77 سوره فرقان است که ترجمه ظاهری آیه این است که اگر دعای شما نباشد خداوند به شما اعتنایی نمی کند، عجیب است که انسان ممکن است کارهای زیادی انجام بدهد و گمان کند که نظر خدا را جلب کرده باشد ولی این آیه می فرماید اگر دعا و طلب و درخواست شما از خداوند نباشد خداوند به شما اعتنایی نمی کند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان این که این آیه عظمت و اهمیت دعا را برای ما نشان می دهد، یادآور شد: البته نکته ای به ذهن ما در معنای این آیه شریفه می رسد این است که خداوند متعامل غنی مطلق و بی نیاز مطلق است و ما انسان ها نیز فقیر مطلق هستیم و سرتاپا نیاز و احتاجیم از این رو وقتی دقیق تر در این آیه تأمل می کنیم به این پرسش میرسیم که چه رابطه ای ممکن است بین بی نیاز مطلق و نیازمند مطلق باشد؟ به نظر میرسد غیر از اظهار نیاز و دعا و طلب کردن هیچ نوع ارتباطی نمی توانیم با خداوند داشته باشیم چون چیزی غیر از دعا نداریم که برای ارتباط عرضه کنیم.

وی بیان داشت: ما انسان ها در برابر خداوند چیزی نداریم که به وسیله آن با خداوند مرتبط شویم به همین جهت این آیه این نکته را گوشزد می کند که تنها راه جلب نظرِ خداوند اظهار نیاز و طلب و دعا و مناجات است و چیز دیگری نداریم که با غنی مطلق مرتبط شویم، بنابراین از مواردی که در همه ماه ها به ویژه ماه رمضان باید از آن استفاده کنیم همان فرصت استفاده از دعا کردن است. خداوند این در رحمت را در ماه مبارک بیش ار پیش گشوده است و ما می توانیم با آن نظر خداوند را به سوی خود جلب کنیم./1330/ج

ارسال نظرات