فکر، نگاه و رویکرد مرحوم خسروشاهی از تبار تقریب بود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در بیانیه ای با اشاره به اینکه مرحوم خسروشاهی دانشمندی برخوردار از اندیشه های اجتماعی و تقریبی فعال بود، گفت: اندیشه های او از یک طرف، برآمده و آمیخته از مطالعات معطوف به تاریخ نهضت های وحدت خواه اسلامی به ویژه نهضت سید جمال الدین اسدآبادی و مطالعات معطوف به تحول در مناسبات بین شیعه و سنی معاصر بود و از طرف دیگر، ریشه در مطالعات اسلام شناسی به ویژه از حیث فلسفه اجتماعی داشت.
وی اظهار داشت: او اندیشه های جهان اسلامی خود را نه صرفاً از رهگذر مطالعه کتابخانه ای، که فراتر از رهگذر ارتباطات گسترده با شخصیتهای جهان اسلام و تجزیه و تحلیل این ارتباطات و تجربیات عینی و میدانی به دست می آورد.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: این عالم متواضع، نه دانش را برای دانش می خواست و نه اندیشه را برای اندیشه، این شخصیت پرکار، اندیشه ها را صرفا برای سرگرمی در کتابخانه خود و یا باز مرور در اتاق مطالعه شخصی و یا اشتغال به چاپ کتاب ها نمی خواست.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: ایشان در پی آن بود تا با مطالعه و رصد عینیت ها، واقعیت ها و مشکلات جوامع اسلامی، اندیشههای اجتماعی خود در ارتباط با مسلمانان را در معرض صیقل و تکمیل و تعمیق قرار دهد و بر نگاه و رویکردهای اجتماعی مناسبات اسلامی تاثیر بگذارد.
آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه مرحوم خسروشاهی در زمینه نگاه به روابط و مناسبات اجتماعی بین مسلمانان، فرزند زمان خود بود، یادآورشد: آنگاه که در کنار او می نشستی، بوی عطر خیرخواهی و وحدت و همدلی بین مسلمانان را از او استشمام میکردی و نگاه، کلمات، نظرات و ارزیابی های او را در امتداد یک حرکت تاریخی مشفقانه و عالمانه میدیدی.
وی ادامه داد: فکر و نگاه و رویکرد او از تبار تقریب بود؛ تقریبی با رنگ و بوی دارالتقریب مصری، و با گستره و ابعاد مجمع التقریب شکل گرفته در فضای انقلاب اسلامی.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: این مصیبت را به حوزه های علمیه به ویژه مقام معظم رهبری و همچنین به خانواده این شخصیت فقید اندیشمند به خصوص فرزند عزیزشان تسلیت عرض می کنم.
متن کامل پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحيم
ارتحال محقق فرزانه و اندیشمند جهان اسلام حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید هادی خسروشاهی برای همه کسانی که با او انس و آشنایی داشتند، مصیبتی حزن انگیز است.
او دانشمندی برخوردار از اندیشه های اجتماعی و تقریبی فعال بود؛ اندیشه هایی که از یک طرف، برآمده و آمیخته از مطالعات معطوف به تاریخ نهضت های وحدت خواه اسلامی (به ویژه نهضت سید جمال الدین اسدآبادی) و مطالعات معطوف به تحول در مناسبات بین شیعه و سنی معاصر بود و از طرف دیگر ریشه در مطالعات اسلام شناسی به ویژه از حیث فلسفه اجتماعی داشت.
او اندیشه های جهان اسلامی خود را نه صرفاً از رهگذر مطالعه کتابخانه ای، که فراتر از رهگذر ارتباطات گسترده با شخصیتهای جهان اسلام و تجزیه و تحلیل این ارتباطات و تجربیات عینی و میدانی به دست می آورد.
این عالم متواضع، نه دانش را برای دانش می خواست و نه اندیشه را برای اندیشه. این شخصیت پرکار، اندیشه ها را صرفا برای سرگرمی در کتابخانه خود و یا باز مرور در اتاق مطالعه شخصی و یا اشتغال به چاپ کتاب ها نمیخواست؛ بلکه در پی آن بود تا با مطالعه و رصد عینیت ها، واقعیت ها و مشکلات جوامع اسلامی، اندیشههای اجتماعی خود در ارتباط با مسلمانان را در معرض صیقل و تکمیل و تعمیق قرار دهد و بر نگاه و رویکردهای اجتماعی مناسبات اسلامی تاثیر بگذارد.
از این رو او در زمینه نگاه به روابط و مناسبات اجتماعی بین مسلمانان، فرزند زمان خود بود.
آنگاه که در کنار او می نشستی، بوی عطر خیرخواهی و وحدت و همدلی بین مسلمانان را از او استشمام میکردی و نگاه، کلمات، نظرات و ارزیابی های او را در امتداد یک حرکت تاریخی مشفقانه و عالمانه میدیدی.
فکر و نگاه و رویکرد او از تبار تقریب بود؛ تقریبی با رنگ و بوی دارالتقریب مصری، و با گستره و ابعاد مجمع التقریب شکل گرفته در فضای انقلاب اسلامی.
این مصیبت را به حوزه های علمیه به ویژه مقام معظم رهبری و همچنین به خانواده این شخصیت فقید اندیشمند به خصوص فرزند عزیزشان تسلیت عرض می کنم. رحمت گسترده خدا بر او
احمد مبلغی
/1330/ج