چرا محتوا در فضای مجازی دست بیگانگان است
محسن غفاری، مدیرعامل پیامرسان داخلی ایتا در گفتوگو با خبرگزاری رسا، ضمن ترسیم عرصه مجازی کشور گفت: مشکلی که ما در فضای مجازی کشور در این است که مدیریت محتوایی دست حاکمیت فرهنگی جامعه خودمان نیست، با آزادی بیش از حد به فضای مجازی شبیه اینستاگرام و نرمافزارهای خارجی در داخل کشور، لایه مدیریتی عملا دست کشور نخواهد بود و در لایه فرهنگ و محتوایی نیز عملا تولید محتوا دست فرهنگ غرب و بیگانگان است.
وی با تبیین اهمیت شبکه ملی اطلاعات ادامه داد: اگر اتصال زیر ساختهای داخلی منوط به ارتباط بینالمللی باشد، دو ایراد به وجود میآید؛ یکی اینکه هزینه اینترنت بینالمللی گران است و معنا ندارد که ما برای خدمات داخل کشور، پول پهنای باند بینالمللی را پرداخت کنیم، دلیل دوم اینکه از نظر ارتباطی و سیاسی اگر به هر طریقی در اینترنت بینالمللی اختلال ایجاد شود، عملا خدمات داخل کشور مختل میشود.
مدیرعامل ایتا، این شبکه پیامرسان را از نظر نرمافزاری کامل اعلام کرد و مشکل نبود زیرساخت را از جدیترین ایرادات وارده برای این پیامرسان دانست و عنوان کرد: ما باید زیرساخت تهیه کنیم و نیاز به سرمایهگذار داریم. جذب سرمایهگذار هم یک کار بسیار دشواری است، چون بیزینس پیامرسانها برای سرمایهگذارها پر ریسک است و جذابیتی ندارد یا باید مورد حمایت دولت قرار بگیریم.
وی در پایان با بیان نقش دولت در حمایت از ایتا اظهار داشت: مصوبهای که مرکز ملی فضای مجازی حدود دو الی سه سال پیش مبنی بر حمایت از پیام رسانهای داخلی تصویب کرد که اگر مرحله اول به نحو احسن انجام شود و مورد استقبال کاربران داخلی قرار بگیرد، مرحله دوم حمایت را شکل دهند که متأسفانه تمام حمایتها در مرحله اول به پایان رسید و هیچگاه به مرحله دوم راه نیافت و هیچ وقت طرحی از طرف دولت و مرکز ملی فضای مجازی برای حمایت دور بعدی از پیامرسانهای ملی شکل نگرفت. /882/ 302/