فهم پیام های خدا در گرو ایمان به رسولان است
به گزارش خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور، در جلسه نهم تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد اظهار کرد: قرآن کریم در این آیات به افرادی اشاره دارد که حاضر نباشد خطای خود را بپذیرد، همچنین در این آیات، از پیامبر(ص) و آزارهایی که مردم مکه متوجه ایشان می کردند یاد کرد و بیان کرد چون این ها اهل یقین نیستند در مرحله اول این ها را عذاب مختصری می کنیم تا به عذاب انتقام برسد زیرا این ها بناشان بر این است با شک با پدیده دینی برخورد کنند و آن را به بازی بگیرند.
مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: در مساله حضرت موسی کار از این جا شروع شد که به مردم قوم فرعون مساله ضرورت ضرورت آزادسازی بنی اسرائیل را مطرح کرد در بیان این مساله با قوم فرعون مطالبی میگویند به عنوان رسالت مطرح می کنند و هشدار می دهم که مراقب باشید در برابر این درخواست رفتاری ناشایست نداشته باشید، در آیه 19 علو و برتری در برابر امر خدا پیدا نکنید بعضی ها در برابر احکام الهی این است که زیر بار نروند و خود را برتر بدانند که به توصیه ها و دستورات عمل کنند، عطی به معنای آمدن است اما به وسیله با تکمیل می شود به معنای آوردن است یعنی برای شما سلطان مبین را آورده ام.
وی در مورد سلطان مبین بیان کرد: به معنای کسی که مسلط به دیگران باشد، مثلا سلطان یک کشور مسلط است وقتی به شیطان می فرماید خدای متعال که شما سلطه ای بر مومنین نداری یعنی تو نمیتوانی آمر باشی و آنها تابع باشند و فقط بندگان شیطان، سلطنت او را می پذیرند و شیطان بر کسانی که ولایت را می پذیرند فرمان می دهد.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور خاطرنشان کرد: دستور چیزی که بیاید و نقض نشود آن سلطان است وقتی از سلطان می گوید آشکارا سلطان است یا سلطه ای که آشکار کننده حقیقت است آشکار یعنی مبین به معنای آشکاز یا آشکار کننده می آید اینکه موسی چه دلیل آشکاری را آورد مفسرین اختلاف نظر کردند به نظر می رسد اگر مراجعه شود به سوره های قبل مساله روشن می شود سلطان برهان بر تقاضای موسی نیست موسی تقاضا داشت بنی اسرائیل را آزاد کنید و بردگی نکنند و از شهر بیرون بیایند.
وی گفت: موسی ادعای دیگری نیز داشت گفت من رسول امین هستم و بر رسالت خود برهان آورد برای این سلطان مبین آورد وقتی می خواهیم ابهامی را حل کنیم بهترین کار این است آیات قرآن که در مورد مشابه نازل شده است مراجعه کنیم آیت الله طباطبایی تاکید زیادی دارند بر تفسیر قرآن بر خود قرآن که هنگامی که مطالعه می کنیم وجود ندارد فقط باید با حوصله آن را تفسیر کنیم، قطعا ابهام قرآن در آیات دیگر آمده است سوره اعراف گفتگو مطرح است می گوید فرعون و موسی به سراغ فرعون رفت و گفت بنی اسرائیل را آزاد کنید اما او را انکار کردند گفت آیا دلیل روشنی بیاوریم فرعون گفت اگر راست میگوئی نشان و دلیلی برای ادعای خودت بیاور.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: در این هنگام موسی عصای خود را انداخت و اژدهایی آشکار شد سپس دستش را در گریبان کرد سفید شد به طوری که سفری آن را می دیدند در این جا برهان و استدلالی مطرح نشده بلکه معجزه ای حاکم بر ادعاها گفته شد نکته مهمی که مورد توجه است معجزه، محتوای دعوای پیامبران را اثبات نمی کند معجزه برای محتوا نیست چون برهانی بر محتوا نیست محتوا را اثبات نمی کند یبکه یک خبر نقلی از جانب خداست معجزه برای کسانی که ترید می کنند فرد از جانب خدا رسالت دارد ثابت می کند چون معجزه کار خداست و انبیا معجزه را نمایان می کند.
وی عنوان کرد: خداوند می فرماید من چون خدا هستم کاری می کنم که ثابت شود و معجزه برای اثبات رسالت است با توجه به سوره اعراف مساله سلطان معلوم می شود که از جنس معجزه بوده است در شعرا نیز این گونه بوده است در این سوره همین مساله آزادسازی بنی اسرائیل و بحثی از ربوبیت خدا مطرح می شود تقاضای بحران و سلطان می شود و حضرت دو معجزه را مطرح می کند، بر دستور خدا برتری نجوئید و رسول خدابرتری جویی نکنید استکبار نکنید که برتری بر من، برتری بر خدا مطرح می شود تلاش برای اینکه خدا را فریب دهند وقتی تلاش کنند مطلبی که غیرواقعی است به پیامبر بگویند که منافقین دروغگو هستند.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور اظهار داشت: تلاش برای اینکه خدا را فریب بدهند اما خداوند مگر دچار فریب می شود بلکه منافقین دروغ گو هستند خداوند این را می داند اما منافقین تلاش می کنند فریب دهند آیه روشن می کند بر دستور خدا برتری نجوئید با استکبار همراهی نکنید که برتری بر خدا تلقی میشود، تلاش برای اینکه خدا را فریب دهند خدا فریب نمی خورد وقتی خدا تلاش می کند.
وی تصریح کرد: مردم مکه در برابر پیامبر رو به تهمت زدن رفتند و در این جا درگیری با قبطیان را در تهمت زدن به کار گرفتند در این آیات رب نیز به معنای پناه بردن است وقتی در جایی که پناه باشد نجات ببریم واژه رب را به کار می برد و می گوید رب من و شماست، همچنین رجم، سنگ ردن به دیگری است و رجم به معنای راندن دیگری با استفتاده از سنگ است، یعنی خداوند از درگاه خودش دور می کند.
مدیر حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: در سوره فجر آیه ده وقتی فرعون را معرفی کند می گوید میخ داشت، همچنین در سوره اعراف گزارش گفتگوی موسی و فرعون را در آیه 109 توضیح می دهد که شروع به تهمت زدن کردند، به پیامبر اسلام نیز تهمت زدند و می گفتند تعلیم دیده مجبنون است وقتی می گوید دئر کردن از خود به وسیله تهمت است و در موسی نیز گفتند ساحره است این توجه به قرآن برای فهم قرآن ما را از بلاتکلیفی خارج می کند.
وی کرد: در تفسیر قرآن کریم مفسر نباید مخاطب را دچار هرج و مرج ذهنی کند باید تا جایی که میتواندبه سمت معنای شفاف روشن برود گاهی مفسران در تفسیر ده ها احتمال می دهند و مخاطب می خواهد پرده از راز خدا بردارد مفسر باید بداند تا جایی که مکن است احتمالات را تقلیل دهیم و راه روشن است با مراجعه به قرآن و با توجه به آیات گذشته تا فهم دقیق و روشن داشته باشیم هم سیاق سوره که مساله تهمت زدن به پیامبر و همک آیات دیگر همچون سوره اعراف و شعرا نشان می دهد که به حضرت تهمت زدند و اورا ساحره نامیدند اینکه حضرت محکم می ایستد عزم و اراده مستحم موسی را نشان می دهد.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور بیان کرد: ایمان فقط به خدا نیست به رسول خدا نیز باید باشد تا ایمان به رسول پیدا نکنیم پیام های خدا را متوجه نمی شویم می فرماید اگر به من ایمان نمی آورید اگر به من اطمیمنان خاطر ندارید من آمده ام دلایل را اورده ام حرف را می زنم اگر ایمان ندارید کاری به کار ما نداشته باشیم رها کنید و اگر قبول ندارید مخالفت نکنید، ایشان از باب خیرخواهی و کرامتی که موسی داشت گفت من را قبول ندارید باشد دیگر عدم ایمان را با درگیری با من قرین نکنید.
وی اظهار داشت: 9 عذاب در قرآن امده موقت است این عذاب ها ممکن است چند سال طول کشیده است خدا صبر بالایی دارد تا اتمام حجت کند تانواع عذاب را متوجه کرد، انواع عذاب را متوجه این ها کرد و گفتند دعا کمن موسی از سر ما برداشته شود ایمان می آوریم و با تو بنی اسرائیل را می فرستیم 9 بار تکرار شد در سوره اعراف می فرماید هر وقت مشکلی بود به موسی تهمت می زدند و می گفتند نتیجه حضور موسی است، وقتی موسی را آزار دادند موقع انتقام رسید اول با دعا این آیات را می آورد و انتقام را مطرح می کند.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به بزرگداشت مقام حضرت خدیجه عنوان کرد: در قرآن زنان با شخصیتی را خدای متعال معرفی کردند برخی با نام آمده اند همچون مریم مادر حضرت عیسی یا بلقیس که کشورش را مومن به حضرت سلیمان کرد یا مادر حضرت موسی که خدمت می کند و فززندی چون موسی را تربیت می کند یا همسر فرعون که هم در تربیت موسی تلاش می کند و هم به او ایمان می آورد از جمله زنانی که خداوند از آن ها یاد کرده است حضرت خدیجه است.
وی گفت: پیامبر یتیم بود ابوطالب بزرگ بنی هاشم بود اما فقیر بود ان قدر فقیر بودند که فرزندان بین اقوام تقسیم شدند وقتی حضرت محمد با حضرت خدیجه ازدواج کردند ایشان اول مسلمان به ایشان بود افتخار برای زن است که اولین مسلمان زن بوده و همه دارایی خود را خرج راه پیامبر کرد به گونه ای که در شعب ابی طالب که مردان بنی هاشم گرفتار شدند آرد تهیه می کرد روانه شعب می کرد از بیرون تدارک می دید پیامربر در ان سه سال تدارک دید پیامبر مدتی در غار حرا خلوت می کرد خدیجه دائما از نظر پشتیبانی تهیه غذا و محل غار حرا هر روز غذا می برد و باز می گشت لذا هیچ کس برای پیامبر جای حضرت خدیجه را نگرفت پیامبر حتی در بین زنانش ذکر خیر حضرت خدیجه داشت و حتی موجب حسادت می شد و می گفت خدمتی که خدیجه در راه اهداف من کرد هیچ کس انجام نداد پیامبر قدر شناس چنین زنی است و افتخار زنان این است که اولین مسلمان، یک بانوست
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور عنوان کرد: در سال دهم بعثت دو مرگ پشت سر هم اتفاق افتاد مرگ خدیجه و ابوطالب دو پشتوانه بزرگ برای پیامبر بودند از نظر اقتصادی و سیاسی و اجتماعی بود بعد از ابوطالب، ابوجهل رئیس قریش شد و چه سختی هایی بود این زنان صالحه برای اسلام با پیامبر و با همه انبیای الهی محشور می گرداند.