۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۶۷۶۸۱۵

خانه تکانی و چالش های پیش رو

خانه تکانی و چالش های پیش رو
امسال که زمان خانه تکانی‌ها  با ماه‌های پرفضیلت رجب و شعبان‌ هم‌زمان شده؛ علاوه بر شستشوی وسایل خانه، دل و جان را از زنگارهای گناه و غفلت بشوییم.

با فرا رسیدن ایام عید، اغلب افراد به خانه‌تکانی، تمیز کردن و شست‌وشوی وسایل منزل مشغولند. خانه‌تکانی و نظافت کردن، لزوما یک کار سخت نیست، بلکه یک برنامه‌ی رادیویی خوب و مفید، یا یک سخنرانی خوب و به‌روز می‌تواند شما را با اشتیاق بیشتری برای خانه‌تکانی به تحرک وا دارد.

خانه تکانی و چالش های پیش رو

خانه‌تکانی یکی از رسوم بسیار قدیمی برای آماده شدن فصل بهار و عید نوروز است. هرچند که آپارتمان‌های کوچک امروزی، با وجودی که بدون پستو، انباری و زیرزمین هستند و تقریبا در اکثر مواقع تمیزند؛ اما گویا تمیزترین خانه‌ها هم مدتی مانده به نوروز بی‌نیاز از نظافت نیستند.

یک برنامه‌ریزی صحیح برای خانه‌تکانی از اهمیت خاصی برخوردار است،‌ زیرا اضطراب ناشی از انبوه کارها، باعث فشار عصبی زیادی می‌شود. اضطراب می‌تواند عامل بازدارنده باشد و کار را چون غولی عظیم جلوه‌گر کند. خصوصا امسال که به علت بیماری منحوس کرونا مدارس، به شکل مجازی تشکیل شده و کار خانم‌های خانه‌دار را چندین برابر کرده است. چرا که خانم‌های خانه علاوه بر مشغولیت ذهنی درباره‌ی مسائل خانه، باید مسائل درسی فرزندانشان را نیز مد نظر داشته باشند. داشتن یک همسر مهربان و همراه می‌تواند احساس آرامش را در قلب بانوی خانه به وجود آورد. آقای خانه می‌تواند تنها با صحبت کردن هم که شده، حس آرامش را برای مادر خانه به‌وجود آورد و اگر به خاطر مشغله‌های کاری قادر به همراه بودن در کارهای خانه نیست، می‌تواند این آرامش را با کلام خویش به همسرش انتقال دهد.

زنان شاغل علاوه‌ بر مسئولیت‌های شغلی مختلف، مسئولیت‌هایی نیز در قبال همسر و فرزندان خود دارند. زنی که شاغل است وقتی در را باز می‌کند و وارد خانه می‌شود، مشغول غذا پختن و کارهای خانه می‌شود و سعی می‌کند تا زمانی‌که همسرش می‌آید،  تمام کارها را انجام دهد. اگرچه او خسته است اما آنچه برای او اهمیت دارد، گرمی کانون خانواده است که با آمدن همسر و فرزندان گرم‌تر می‌شود.

مرد باید حتما همراه همسر خود باشد تا نهال عشقی که روزی با پیوند دست زن و مرد کاشته شده‌است، روزبه‌روز تنومندتر شده و ریشه‌اش استوار گردد. فرزندان هم باید ویژگی‌های نیک والدین را یاد بگیرند‌ و تمام اعضای خانواده به یکدیگر دست یاری بدهند تا هیچ مشکلی در این خانواده نتواند به معضل اساسی تبدیل شود.هنوز هم کم‌ و بیش می‌بینیم که  به دلیل آموزه‌های سنتی، برخی از مردان ایرانی باور دارند کمک کردن در امور منزل از اقتدارشان می‌کاهد و آن‌ها هیچ وظیفه‌ای در قبال انجام امور منزل ندارند.

در این‌جا خانم خانه می‌تواند با لحنی دوستانه از همسرش بخواهد که در تقسیم کارها مشارکت داشته باشد و حتی اجازه دهد، برخی از کارها را همسرش انتخاب کند و انجام دهد. تجربه نشان داده که بعد از مدتی این مسئله به یک روال عادی تبدیل می‌شود. درمورد خدمت کردن مرد به همسرش در آموزه‌های دینی ما توصیه‌های زیادی شده‌است. از جمله این‌که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌واله‌وسلم می‌فرمایند:

《یا علی! یک ساعت خدمت کردن در خانه، از عبادت یک‌هزار ساله و یک‌هزارحج و یک‌هزار عمره بهتر است.》جامع‌الاخبارص۱۰۲

خدمت کردن به عیال از آزاد کردن هزار بنده، هزار جهاد، و عیادت هزار بیمار و شرکت در هزار نماز جمعه و سیرکردن هزار گرسنه در راه خدا بهتر است.

خانه تکانی و چالش های پیش رو

آری!! زن ها نیاز به دیده شدن دارند، بنابراین گاهی به خاطر دست پخت‌شان، گاهی آراستگی ظاهر وگاهی به‌خاطر همراه بودن با مردان در این روزهای سخت قرنطینه، خانه‌نشینی، کرونا و مدارس مجازی، از او تشکر کنید. زیرا لبخند مرد برای همسرش شفا دهنده‌ی روح است. اگر زن حس کند که دیده می‌شود، با انرژی که از وجود مردان گرفته‌‌است، سرشار از محبت و آرامش می‌شود و با انگیزه‌ی بیشتری به زندگی در کنار شما ادامه خواهد داد.

کافی است به این موجود پیچیده کمی «عشق» بدهید. «دوستت دارم»هایت را مانند وعده‌های دارویی سر ساعت به خوردش بدهید و سپس ببینید که این دارو چه اثر معجزه‌آسایی دارد. آنگاه دیگر پیچیدگی دراو نیست. زلال، شفاف، معلوم و ساده می‌شود بدون ذره‌ای ابهام و بهانه.

پس مراقب همسران خود باشید و کمک خود را از آن‌ها دریغ نکنید. این کمک می‌تواند ارتباط کلامی-عاطفی، تقسیم‌بندی کارها، برنامه‌ریزی در کارها و تقسیم کار باشد.

و اما امسال که زمان خانه تکانی‌ها  با ماه‌های پرفضیلت  رجب و شعبان‌ هم‌زمان شده، فرصت را قدر بدانیم و علاوه بر شستشوی وسایل خانه، دل و جان را از زنگارهای گناه و غفلت بشوییم تا برای ورود به ضیافت الله آماده شویم.

انسیه گلستانی‌زاده

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
عالی
Iran, Islamic Republic of
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
خوب وعالی
0
0
عالی
Iran, Islamic Republic of
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
خوب وعالی
0
0
بهجت ترابی
Iran, Islamic Republic of
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
سلام واقعا بسیارعالی خواهرخوبم ان شاالله روزبروز موفق و موید باشید
0
0
.
United States
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲
عالی بود دمت گرم
0
0