۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۶۸۷۵۹۹
عاشورای انسان‌ساز (۹)؛

آفت نگاه حداقلی به ظرفیت عظیم محرم

آفت نگاه حداقلی به ظرفیت عظیم محرم
حجت‌الاسلام غلامی گفت: اگر علت منحصره گسترش و تقویت سرمایه اجتماعی، ظرفیت محرم و صفر و عزاداری برای سید الشهدا بدانیم، گزافه و بیهوده نگفته‌ایم.
حجت الاسلام جعفر غلامی امام جمعه کوشک در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به عظمت ظرفیت محرم و صفر برای انسان سازی گفت: اگر علت منحصره گسترش و تقویت سرمایه اجتماعی، ظرفیت محرم و صفر و عزاداری برای سید الشهدا بدانیم، گزافه و بیهوده نگفته‌ایم.

وی در ادامه افزود: شور و شوقی که عزاداری‌ها در دل مردم به وجود می‌آورد، طبق حدیث اهل بیت در قلوب مؤمنین این محبت قرار دارد و حرارت آن هیچگاه سرد نخواهد شد و با شلوغ شدن عرصه برای عزاداری، قلوب شیعیان نیز از محبت اهل بیت مالامال می‌شود.

امام جمعه کوشک نیازمندی به مجالس شور و شوق را در کنار مجالس علمی و تبیین شخصیت اهل بیت لازم دانست و خاطرنشان کرد: مومنین در کنار مجالس علمی و تبیین شخصیت بزرگ ائمه علیهم السلام نیازمند مجالسی برای شور هستند تا قلب خود را نیز از محبت اهل بیت و به خصوص امام حسین علیه السلام، مملو کنند و این شور و مملو شدن قلوب از عشق و محبت امام حسین در تقویت سرمایه اجتماعی تاثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: مجالس اهل بیت ظرفیت سرمایه اجتماعی را فعال می‌کند همانطور که در طول تاریخ ما شاهد مجالس اهل بیت به خصوص امام حسین هستیم که سرمایه اجتماعی را گسترش و تقویت کرده و ظرفیت آن را در پیشبرد اهداف اسلام و تشیع به کار می‌برد تا اسلام و تشیع در خفقان و سرکوبی شدید نیز به مسیر خود ادامه دهد.

حجت الاسلام غلامی بهره برداری از ظرفیت محرم و صفر و مجالس عزای سید الشهدا برای گسترش و تقویت سرمایه اجتماعی را لازم عنوان کرد و اظهار داشت: مسئولین هیئات، روحانیون، حوزه علمیه و تمامی عوامل مجالس عزاداری سیدالشهدا علیه السلام باید به گونه‌ای رفتار و منش کنند که ظرفیت انسان سازی محرم و صفر و مکتب عاشورا به حداکثر خود برسد و افراد بیشتری در سراسر جهان به محبت امام حسین آغشته شوند.

وی با اظهار تاسف نسبت به بهره برداری حداقلی از ظرفیت محرم و صفر در کشور ابراز داشت: متاسفانه در بین مسئولین و عوامل مجالس عزای امام حسین علیه السلام و به طبع مستمعین نگاه‌های حداقلی و تک بعدی وجود دارد که باعث می‌شود تا چنین ظرفیت عظیمی را که شهدای دفاع مقدس به برکت آن هشت سال مقاومت جانانه‌ای کردند، از دست بدهیم و نیرویی در این میان تربیت و تقویت نشود.
ارسال نظرات