۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۶۹۴۴۰۲
رییس جمهور در سمنان:

عدالت محور بودجه ۱۴۰۱ خواهدبود / دولت سیزدهم اهل "ما می‌توانیم" است

عدالت محور بودجه ۱۴۰۱ خواهدبود / دولت سیزدهم اهل
سمنان - آیت الله رئیسی گفت: بودجه ۱۴۰۱ عدالت محور تدوین می‌شود و مناطق غیربرخوردار و کم برخوردار دراولویت قرار می‌گیرند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در جمع علما، نخبگان و خانواده معظم شهدای استان سمنان در سالن هلال احمر شهر سمنان ضمن گرامیداشت ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبارجهانی، اظهارداشت: اگر به دنبال استقلال اقتصادی نباشیم نمی‌توانیم آن چنان که می‌خواهیم مقابل استکبار ایستادگی کنیم.

وی افزود: تاکید رهبر معظم انقلاب بر رونق تولید، اقتصاد مقاومتی و برداشتن گام‌هایی است که در حوزه اقتصادی در کشور برداشته شود و موضوع مهمی که معظم له امسال نامگذاری کردند در راستای رونق تولید، مانع زدایی‌ها و پشتیانی تولید، در راستای استکبار ستیزی است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آن چه در کشور ما تولید قدرت می‌کند و در جهت استکبار ستیزی حرکت می‌کنیم مانند توان موشکی، ساخت پهپاد‌ها و قدرت نظامی در برابر استکبار، قدرت بازدارندگی می‌دهد که بیگانه علیه کشور طمع و توطئه نکند، اما تولید کننده در حوزه تولید و فعالیت کشاورز و دامدار می‌تواند به استقلال کشور کمک کند و تلاش او استقلال را در حوزه اقتصادی برای کشور تضمین کند.

آیت الله رئیسی گفت: امروز تولید کنندگان ما، فعالان حوزه‌های اقتصادی، کارآفرینان، کارگران عزیز و کشاورزان گرامی و همه تلاشگران اقتصادی بدانند که هر چه در راستای استقلال کشور حرکت کنند و برای استقلال کشور در حوزه کالا‌های اساسی مورد نیاز تلاششان در جهت مقابله با استکبار و استقلال کشور گام بردارند در واقع در جهت رفع وابستگی‌های کشور به بیگانه محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: تاکید در جهت استکبار ستیزی علاوه بر حوزه گفتمانی و شکل گیری دولت اسلامی در گرو آن است که تمامی مبانی که در انقلاب وجود دارد در دولت جلوه داشته باشد که این امر مورد انتظار مردم است.

آیت الله رئیسی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب ۱۳ آبان را نقطه عطفی در تاریخ دانسته اند افزود: محور همه وقایع ۱۳ آبان استکبار ستیزی و مقاومت در راه هدف است، چه آن چه امام (ره) در مقابل خواست سلطه طلبان کرد، چه ایستادگی دانش آموزان و به خاک و خون کشیده شدن آنان و چه ایستادگی دانشجویان که لانه جاسوسی را تسخیر کردند و فتنه‌های دشمنان برملاشد، محور و جلوه همه این‌ها استکبار ستیزی ایران اسلامی است.

رئیس جمهور کشورمان گفت: موضوع استکبار ستیزی در گفتمان انقلاب اسلامی و رفتار کسانی که دل در گرو انقلاب و ارزش‌ها دارند در جامعه ما جلوه بیشتری دارد.

وی اظهار داشت: مبانی استکبار ستیزی امری مهم، قرآنی، روایی در سیره امامین انقلاب و مجاهدان در راه خدا است که هیچ سازشی با استکبار و با نظام سلطه نداشتند و این مبانی در آموزه‌های انقلاب اسلامی وجود دارد.

برنامه ریزی بر مبنای گام دوم انقلاب و روحیه جهادی حلال مشکلات مردم

آیت الله رئیسی تاکید کرد: وجود نیرو‌های صالح و کارآمد و برنامه ریزی مبتنی بر گام دوم انقلاب و عمل و رفتار جهادی و انقلابی در جهت رفع مشکلات مردم می‌تواند دولت اسلامی که رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند و مورد انتظار مردم است را محقق کند و خواست مجاهدان انقلابی همین بوده است.

وی سفر به استان سمنان را توفیقی برای خود دانست و گفت: اکنون با نمایندگان اقشار محترم مردم دیدار داریم و از مردم استان سمنان عذرخواهی می‌کنم که با توجه به شرایط کرونایی امکان دیدار عمومی با آنان فراهم نشد و انشالله با ریشه کن شدن ویروس کرونا زمینه برای سفر‌های استانی مهیا شود و خدمت همه مردم برسیم.

عدالت محوربودجه ۱۴۰۱ خواهدبود

رییس جمهوری با اشاره به تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ طی روز‌های آینده گفت: بودجه با محور عدالت تدوین می‌شود به طوری که مراکز غیربرخوردار برای برخورداری در اولویت قرار می‌گیرند تا برخوردار شود.

وی با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۱ با محوریت عدالت و بر اساس ظرفیت‌های کشور تدوین می‌شود، افزود: ممکن است عده‌ای از این مساله ناراحت شوند، ولی این عدالت باید بر اساس آمایش سرزمین باشد که سندی برای تحقق عدالت است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز کشور در شرایطی قرار دارد که با وجود تحریم‌ها و تهدید‌ها سرپا است در حالی که آمریکا می‌خواست ما را با فشار حداکثری مستاصل و دچار مشکل کند.

وی اضافه کرد: هم ما و هم دشمنان معتقدند مقاومت حداکثری فشار حداکثری را شکست داد، موضع ایران از هر زمانی قوی‌تر و موضع دشمن از هر زمانی ضعیف‌تر است. امروز کشور نیازمند کار جهادی و حرکت منسجم برای برون رفت از مشکلات است و این کار را دولت امکانپذیر می‌داند چرا که ما اهل «ما می‌توانیم» هستیم.

رئیس قوه محریه با اشاره به اعتقاد دولت به حرکت جهادی تاکید کرد: ممکن است عده‌ای تحقق اهداف توسعه کشور را دور و دیر ببینند، ولی دولت آن را نزدیک و امکانپذیر می‌داند.

رئیس جمهور کشورمان یادآور شد: عدالت محوربودجه ۱۴۰۱ خواهدبود و راه برون رفت از مشکلات تکیه بر توان داخلی است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه تجربه ۴۰ ساله پس از انقلاب ارزشمند است و باید از تجربه‌های سیاسی و اقتصادی عبرت آموخت، بیان کرد: در این تاریخ ۴۰ ساله پیروزی‌ها و کاستی‌ها و عقب ماندگی‌ها در کشور وجود داشت و باید همه را ببینیم.

وی با اشاره به اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری بر واقعیت‌ها در بخش‌های مختلف تاکید شده است، ادامه داد: همه اندیشمندان، صاحبنظران، دانشگاهیان، اهالی حوزه، نوآوران علمی و پژوهشگران اقتصادی و آسیب شناسان باید مشکلات را رصد کنند تا مشخص شود چرا پس از سال‌ها رشادت و روحیه انقلابی برخی اهداف محقق نشد.

راهکار‌های مشکلات در داخل کشور وجود دارد

وی با اشاره به اینکه مشکلاتی مانند ازدواج و مسکن باید در کشور حل شود و راهکار دارد، این سوال را مطرح کرد که آیا راهکار‌ها را باید بیرون از کشور جست وجو کرد، پاسخ داد: هرگز، باید تمام مسایل را درون و با دست اندرکاران داخلی حل و فصل کرد.

رییس جمهوری یادآور شد: ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد مثلا دراستان سمنان کشاورزی، معدن و پررونقی وجود دارد که اگر خام فروشی را کنار بگذاریم و به سمت فرآوری برویم شکوفایی حاصل می‌شود.

وی با اشاره به بازدید امروز از سه دسته صنایع فعال، نیمه فعال و تعطیل در استان سمنان، تاکید کرد: برخی واحد‌ها با فعالیت خوب با برنامه پیش می‌رفت، واحد دیگری بیش از ۱۳ سال با وجود زیربنای خوب از کار افتاده بود در حالی که می‌توانست با اقدماتی بازفعال شود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه باید با همت مسوولان صنایع نیمه تعطیل دوباره به چرخه بازگردند و به رونق برسند، بیان کرد: صنایع تعطیل اگر مشکلی دارند باید سریع مشکلشان برطرف شود و راهکار لازم در پیش گرفته شود.

حل دغدغه آب مردم استان سمنان یک ضرورت است

وی با اشاره به اینکه امروز برخی شهروندان استان سمنان در بازدید‌ها برای مشکل آب واژه العطش استفاده کردند که نشان از نگرانی آنهاست، تاکید کرد: کاهش بارندگی برای همه نقاط کشور است و شاید برای کل منطقه است و باید دید آیا راه برون رفت از این مساله وجود دارد یا خیر.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه باید ساز و کار برای استفاده بهتر از آب موجود تعریف شود و در کشاورزی آبیاری بهتر با تولید بیشتر مدنظر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: استفاده از پساب یا هر راهکاری برای برون رفت از وضعیت مشکل آب سمنان با همکاری فرهیختگان یا دانشگاهیان مدنظر دولت است و دولت وظیفه خود می‌داند که مساعدت کند، باید در این زمینه از کشاورزان، کارخانه داران و مردم رفع نگرانی شود که این مساله برای دولت محوری است و دولت وظیفه خود می‌داند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: وضعیت کنونی وضعیت حتمی نیست و باید با همفکری این وضعیت را بهبود بخشید، استاندار موضوع آب را دنبال کند و نگرانی مردم مرتفع شود و نتیجه با مردم درمیان گذشته شود.

گردشگری اهرم مهم توسعه اقتصادی استان سمنان

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به درخواست عده‌ای برای تامین بازار فروش صنایع دستی و مشاغل خانگی در استان سمنان، گفت: سمنان باب الرضا است و وجود کاروانسرا‌ها نشاندهنده همین مساله است، سمنان بین الحرمین است که اقتضای فرهنگی و اقتصادی با خود دارد و اقتضای اقتصادی آن فعال شدن گردشگری است که بخشی از زیرساخت‌ها را در این زمینه داراست و برخی بخش‌ها باید ایجاد شود.

وی یادآور شد: فعال شدن گردشگری می‌تواند در کنار کشاورزی به اشتغال استان سمنان کمک کند.

آیت الله رئیسی با طرح این سؤال که با وجود برق و گاز چرا برخی در روستا ماندگار نمی‌شوند، پاسخ داد که تا روستایی کار کشاورزی با صرفه اقتصادی نداشته باشد در روستا ماندگار نمی‌شود و باید کارخانه‌ای به نام روستا ایجاد شود.

رییس جمهور با بیان اینکه تولید باید قابل پیش بینی باشد یادآور شد: باید تولید را قابل پیش بینی کنیم به نحوی که تولیدکننده از بازار فروش قابل پیش بینی مطمئن باشد، دولت به دنبال ثبات بازار است نه اینکه هر روز یک بخشنامنه تولیدکننده را سرگردان کند.

وی افزود: دانشگاهیان و فرهیختگان استان سمنان نسبت به آسیب‌های اجتماعی هشدار دادند و استاندار سمنان باید نسبت به این موضوع و برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ورود کند و دولت آمادگی ورود دارد، زیرا این مساله مردم را آزار می‌دهد.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه فرزندان شهدا انتظار دارند وصیت پدرانشان در جامعه محقق شود و برای این منظور باید همه بخش‌ها پیشقدم شوند، گفت: امروز زمینه خوبی برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مرکز ناباروری در استان سمنان باید ایجاد شود و جمعیت باید توسعه یابد گفت: یکی از راهکار‌های این مساله دسترسی به پزشکان و خدمات ویژه باروری است. زیرا درمان ناباروری هزینه‌های سرسام آور دارد مراکزی که این خدمات را ارایه می‌دهد در استان حتما باید فعال شود.

وی ادامه داد: خوابگاه‌های دانشجویی باید بررسی شود اگر به تجهیز و ترمیم نیاز دارد محل اسکان دانشجو باید در شأن دانشجو باشد، روز‌های پیش وزیر علوم و بهداشت را با تیمی در تهران برای بررسی خوابگاه‌ها فرستادیم و در سمنان اگر بودجه و اعتبار نیاز است دولت پای کار است.

رئیس جمهوری با تأکید بر اهمیت منزلت زنان گفت: کار چندشیفته از زنان فرصت مادرشدن را می‌گیرد به هیچ عنوان نباید منزلت زنان در هر شرکت و اداره و سازمانی زیرسوال برود.

وی در ادامه با بیان اینکه نباید به بهانه کار شیفتی به گونه‌ای به زنان بی توجهی شود، حالا به هر گونه‌ای که زنی مجبور به شاغل شدن باشد بی توجهی به نقش مادری پذیرفته نیست، خاطرنشان کرد: حفظ نهاد خانواده برای دولت بسیار مهم است در ادارات و شرکت‌ها باید منزلت زنان به عنوان مادر توجه کنند. /۹۷۷/پ210/
جواد رمضانیان
ارسال نظرات