مماشات با خودروسازها به چه قیمتی و تا کی!
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، چرا از دست دادن نفوس انسانی برایمان ارزش ندارد؟! اینکه سالانه بیش از ۲۰ هزار کشته در تصادفات و ۳۰ هزار مرگ و میر در اثر آلودگی هوا داریم، زیبنده جمهوری اسلامی نیست!
در پی اظهارات شب گذشته رئیس پلیس راهور کشور در خصوص باز نشدن ایربک خودروها در هنگام تصادفات و هشدار نسبت به عدم استاندارد بعضی قطعات خودروها، مرتضی نجفی قدسی در یادداشتی چنین آورده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«وقفوهم اِنَّهُمْ مَسْئُولُون» آنها را بازشان دارید که حتماً باید مورد بازپرسی قرار گیرند! سخنان شب گذشته رئیس پلیس راهور در رابطه با استاندارد نبودن قطعاتی از خودروها و باز نشدن ایربکها به هنگام تصادفات و ابلاغ ایشان به همکارانشان که اگر مشاهده کردند خودرویی در تصادف ایربکش باز نشده است، خودروساز را به مقام قضایی معرفی کنید، بسیار حائز اهمیت بود.
پس از واقعه تصادف زنجیرهای بیش از پنجاه خودرو در اثر مه آلودگی در بهبهان و اعلام پلیس راهور مبنی بر اینکه هیچیک از خودروها ایربک هایشان باز نشده بود، برخی خودروسازها در مقام توجیه بر آمدند که چون ماشین ها از عقب ضربه خوردند ایربک هایشان باز نشده است و حال آنکه چون تصادف زنجیرهای بوده است هر خودرویی که از عقب ضربه خورده به خودرو جلویی هم ضربه زده است و قطعاً اگر ایربکها سالم و استاندارد بود در این تصادفات باید عمل می کرد که متأسفانه عمل نکرد و باعث کشته و زخمی شدن عده ای از بیگناهان شد.
سالانه در ایران در اثر تصادفات خودروها بیش از بیست هزار نفر جان می سپارند و حداقل سه برابر این رقم هم مجروح می شوند. بر اساس آمارهای جهانی در دنیا به ازای هر ده هزار خودرو سالانه ۹ نفر در حوادث رانندگی کشته میشوند و حال آنکه در ایران به ازای همین تعداد خودرو ۳۷ نفر کشته میشوند!
تصادفات عموماً به سه عامل انسانی، جاده و خودرو بر میگردد، عامل انسانی که در همه جای دنیا یکسان است، از لحاظ جادهای هم الحمد لله جادهها و اتوبانهای ایران از بسیاری کشورهای حداقل جهان سوم بهتر است، پس دلیل اصلی چهار برابری کشتههای ایران در تصادفات نسبت به سایر کشورها به عامل بی کیفیت بودن خودروهایمان بر میگردد!
بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار نفر در جهان در اثر تصادفات جان میسپارند که سهم کشورهای جهان سوم از این تعداد حدود ۹۰ درصد است و در کشورهای اروپایی به ازای هر یکصد هزار نفر، دو تا سه نفر در تصادفات جان می سپارند و تقریباً مرگ و میر آنها در اثر تصادفات در آستانه صفر شدن است که دلیل اصلی آن خودروهای بسیار ایمن و مجهز است که در صورت تصادف، آسیب چندانی نمی بینند.
یادم میآید که چندین سال پیش یکی از مسئولان راهنمایی و رانندگی به بی کیفیت بودن خودروهای داخلی اشاره کرد و گفت اگر ده خودرو خارجی تصادف کند احتمال اینکه حتی یک نفر کشته شود کمتر هست ولی اگر یک خودرو داخلی تصادف کند احتمال پنج کشته را دارد! این حرف یعنی اینکه این خودروها جز اینکه سفینه مرگ هستند، چیز دیگری نیست!
اگر خاطرتان باشد سالها پیش خودروهای پژو ۴۰۵ در اثر اشکال و نقص فنی که داشت به ناگاه و حتی بدون تصادف در حین حرکت و یا در حالت پارک و سکون دچار آتش سوزی میشد و من خودم این صحنه را دوبار در اتوبان قم - تهران دیدم که خودرویی در حال حرکت بدون تصادف ناگهان آتش گرفت و شعلههای آتش آنچنان زبانه میکشید که از چند متری نمیشد به آن خودرو نزدیک شد و متأسفانه سرنشینانش هم نتوانستند از ماشین پیاده شوند و در آتش جزغاله و خاکستر شدند و آنقدر این صحنه برایم دردناک بود که تا دو هفته نمی توانستم غذا بخورم و منظره سوختن این انسانها از جلوی دیدگانم محو نمیشد!
حالا که ملت ایران مجبور هستند که از همین دو غول خودروساز داخلی ماشین بخرند و به اسم حمایت از تولید داخلی ورود ماشینهای خارجی را هم ممنوع کرده اند لا اقل به این خودروسازان بگویند که آقایان خودروساز! جان مردم در دستان شماست! با جان مردم بازی نکنید! اینقدر به فکر سودآوری نباشید! آیا ذخیره کردن مال دنیا به قیمت کشته شدن سالانه بیست هزار انسان میارزد؟!
من یاد ندارم در آن سالهایی که صدها پژو ۴۰۵ در اثر نقص فنی دچار آتش سوزی شدند و نمیدانم دقیقاً چه تعدادی در آتش این خودروها سوختند، امّا هیچ یک از مسئولان خودروساز محاکمه و مجازات شده باشند!
یکی از بی عدالتیهایی که مردم مسلمان و میهمن دوست ایران را بد بین و ناراحت میکند همچین فساد عمیق خودروسازهاست که همیشه خودروهایشان گرانتر و بی کیفیت تر میشود و تازه اعلام ضرر هم میکنند و از دولت هم انتظار کمک و سوبسید دارند و با تعویض دولتها هم برای آنها هیچ تفاوتی نمیکند، بلکه همان روند غلط خود را با شدت بیشتر ادامه میدهند! اخیراً همگان دیدند که صدها هزار خودرو در پارکینگهای بیابانی خودروسازها موجود بود و به علت مثلاً نداشتن یک قطعه نمیفروختند، امّا همین که مجوز افزایش قیمت را گرفتند ناگهان دهها هزار خودرو را به بازار عرضه کردند؛ آیا اینها صداقت دارند!
البته مسلماً تا وقتی بازار خودرو در انحصار آنها باشد همین فساد و وضعیت ادامه دارد، امّا خدا، خدای مظلومان است و قطعاً آه کشته شدگان تصادفات، روزی فاسدان و خیانتکاران به ملت را به پای میز محاکمه خواهد کشاند!
نمی دانم چرا مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از خودروسازها را شروع نمیکند؟! چرا از دست دادن نفوس انسانی برایمان ارزش ندارد!اینکه ما با ۲۰ هزار کشته سالانه در تصادفات و بیش از ۳۰ هزار مرگ و میر در اثر آلودگی هوا کاری نمیکنیم و جدیتی به خرج نمیدهیم برای آن است که قدر و ارزش یک انسان را نمیدانیم! و این رفتارها و عملکردها زیبنده جمهوری اسلامی نیست! در حدیث مشهوری پیغمبر اکرم (ص) میفرمایند: «الناس معادنٌ کَمَعادِنِ الذَّهبِ وَ الْفِضَّه» مردم معادن هستند آن هم معدنهای طلا و نقره! هر انسانی از دست میرود در حکم آن است که معدن طلا و یا نقرهای را از دست داده ایم! چرا نسبت به از دست دادن نفوس انسانها بی تفاوت هستیم؟! همین دیشب ریاست جمهوری در گفتگوی تلویزیونی فرمودند که برای ما مهمترین چیز جان و نان مردم است، بسیار عالی، خوب مردم ما که فقط از ناحیة کرونا نمی میرند، سالانه ۲۰ هزار نفر در تصادفات جان میسپارند، چه کسی مقصر است؟! یک فریاد بر سر خودروسازان بکشید و به خاطر جان مردم با آنها به هیچ وجه مماشات نکنید!
امیدوارم در دولت جناب آقای رئیسی که در مبارزهاش با فساد به او اطمینان دارم، گامی بلند در به خط کردن خودروسازها برداشته شود و دیگر شاهد این همه کشته و زخمی در تصادفات جادهای نباشیم.
«إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ»
مرتضی نجفی قدسی
۶/۱۱/۱۴۰۰