بزرگان حوزه معتقدند که تبلیغ باید مردمی باشد
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه در نشستی که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه برگزار شد با اشاره به نوع رابطه حوزه با سایر سازمانها، گفت: در حال حاضر ارتباط حوزه و سایر سازمانها در نقطه مطلوب قرار ندارد؛ زیرا اگر همه سازمانهای فرهنگی و غیر فرهنگی با هم ارتباط کامل و پیوستهای داشته باشند آثار و برکات بسیار فراوانتری به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به فعالیتهای انجام گرفته و در حال انجام برای ارتباط هرچه بیشتر حوزه و سازمانها، افزود: سازمانهای مد نظر شامل دو قسمت میباشد که برخی سازمانهای فرهنگی و تبلیغی است و کارشان تبلیغ دین است، طی سالهای گذشته و در حدود ۲۰ سال پیش، در مجموعههای فرهنگی ارتباطات بسیار ضعیف بود؛ اما مدتی است، مسئله هماهنگی و همکاری سازمانهای تبلیغی آغاز شده و به صورت جدی دنبال میشود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از شوراهای بسیار کارساز که طی سالهای گذشته شکل گرفته شورای همت است که علامت اختصاری هماهنگی مراکز تبلیغی است.
حجت الاسلام والمسلمین ملانوری، بیان داشت: دسته دوم سازمانها که شامل مراکزی همچون آموزش و پرورش، دانشگاهها، بیمارستانها، پادگانها و زندانها میباشد که ما باید به آنها خدمات تبلیغی بدهیم.
وی تصریح کرد: بنای مدیریت حوزه بر تعامل حداکثری با همه سازمانها و نهادها است.
معاون تبلیغ حوزههای علمیه، تأکید کرد: مرکز ارتباطات و بینالملل حوزه، مسئول انعقاد تفاهم نامه و قرارداد با مجموعه مختلف میباشد؛ بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد تفاهم نامهها امضا شده است از جمله تفاهم نامه با آموزش و پرورش است.
وی در ادامه بحث گفت: تفاهم نامهای بین مدیریت حوزه و آموزش و پرورش که از سالهای قبل انجام گرفته که باعث تشکیل ستادی با عنوان ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شده است؛ این ستاد کارهای اجرایی را جهت همکاری بین این دو سازمان بر عهده دارد.
حجت الاسلام والمسلمین ملانوری، ادامه داد: حوزه و آموزش و پرورش طی برنامه ۵ ساله و در ۳۷ محور با یکدیگر برنامهها و فعالیتهایی داشتهاند از جمله این برنامهها میتوان به طرح امین اشاره کرد.
وی عنوان داشت: نوع نگاه حوزه در تعامل با سازمانها تعامل و تفاهم حداکثری است؛ حوزه در عصر حاضر یک مرکز علمی پاسخگو بوده و نه حوزه طلبکار.
معاون تبلیغ حوزههای علمیه، تصریح کرد: برای پاسخگو بودن باید در همه عرصههایی که به حوزه مرتبط است تفاهم صورت گرفته و کار انجام شود.
وی با اشاره به عدم ارائه گزارش جامع و کامل از فعالیتهای حوزه در کشور خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی این ماجرا طرز نگاه در درون خود حوزویان است؛ طلبه حوزه با اخلاص به انجام فعالیت پرداخته و قصد نمایش ندارد و بیان نمیکند؛ در نتیجه حتی اگر مدیریت حوزه از طلاب گزارشی از عملکردشان بخواهد آنها از ترس اینکه ریا شود، علاقه مند به ارائه چنین گزارشی نیستند.
حجت الاسلام والمسلمین ملانوری با اشاره به پایین بودن نسبت بودجه حوزه به سایر سازمانها و هجمه دروغین رسانهها در این باره تأکید کرد: بزرگان و علمای حوزه معتقدند که تبلیغ باید مردمی باشد؛ زیرا اگر تبلیغ مردمی نباشد مبلغ نیز مردمی نخواهد شد.
معاون تبلیغ حوزههای علمیه گفت: در برخی کشورها که حکومت لائیک است، مبلغین دینی حقوقهای بسیار خوبی از طرف حکومت دریافت میکنند؛ در نتیجه این مبلغین فقط همراه حاکمیت هستند، در این کشورها قیامی توسط مبلغین دینی صورت نمیگیرد.
وی افزود: برای مردمی بودن تبلیغ، باید از طرف مردم تأمین شود؛ وقف یکی از بخشهایی است که میتواند تبلیغ را تأمین کند و از قدیم نیز تعبیه شده است.