۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۷۰۱۴۶۷
در دیدار با تولید کنندگان چه گذشت؟

تحلیلی بر دیدگاه رهبر انقلاب در حوزه کلان اقتصاد

تحلیلی بر دیدگاه رهبر انقلاب در حوزه کلان اقتصاد
رهبر انقلاب وضعیت فعلی اقتصاد را همچون وضعیت جنگی می‌دانند که باید دولت به عنوان ستاد برای افسران و سربازان اقتصادی پشتیبانی و مانع زدایی لازم را فراهم آورد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رهبر انقلاب در سخنرانی اخیرشان نسبت به اقتصاد، رهنمودهای کامل، دقیق و جامعی ارائه دادند و هم از دولت و مسؤولان و هم از تولید کنندگان خواستند که برای مسأله تولید، در میدان مقاومت کنند. قصد داریم در این نوشتار به بررسی این رهنمود‌های رهبر انقلاب و عمق نگاه ایشان در حل مسائل اقتصادی کشور بپردازیم.

رهبر انقلاب چه در زمان ریاست جمهوری و چه پس از آن اعتقاد داشتند که دولت باید به عنوان یک هدایت‌گر و تسهیل کننده اقتصادی، به تولید کنندگان و بازیگران نهاد اقتصاد خدمت کند. هرچند در همان زمان برخی چهره‌هایی که تحت تأثیر تفکر مارکسیسم صرفاً اقتصاد را در دستان دولت می‌دیدند یا برخی دولت‌های لیبرالیسم بعدی به خصولتی سازی اقتصاد به‌جای خصوصی سازی صحیح آن پرداختند؛ اما نتیجه هر دو حرکت به‌وضوح مشاهده شد.

نتیجه عدم خصوصی سازی در دولت میرحسین موسوی، عدم پیشرفت اقتصاد بود. البته تحلیل‌گران تلاش می‌کردند این مسأله را به جنگ گره بزنند؛ اما نخست وزیر در آن زمان نان خود را در نفت می‌زد، می‌خورد و به فتنه سبز فکر می‌کرد. نتیجه خصوصی سازی غیرصحیح یا همان خصولتی سازی اقتصادی در دوران سازندگی و دولت‌های لیبرالیسم مستقر شده از جنگ تحمیلی، نفوذ گسترده در دستگاه‌های اقتصادی مهم مانند خودروسازی بود که یکی از پرونده‌های آن امروز در قوه قضاییه در جریان است و افراد آن در دادگاه حضور دارند.

مسأله مجوز گرفتن هم داغ و درد خود را دارد. تولیدکنندگان اقتصادی و به ویژه افرادی که قصد داشته‌اند در برخی محصولات انحصاری، موجب شکستن انحصار شوند در مسأله مجوز گرفتن در دو قاعده کم‌کاری و تصمیم‌های غلط که رهبر انقلاب مطرح کردند به قول معروف از این اتاق به آن اتاق روان شدند. می‌توان گفت همین مسأله مجوز گرفتن، یکی از خوان‌های سخت برای عبور تولید کننده به سوی تولید بود.

رهبر انقلاب در جاهای مختلف نسبت به عدم توجه به جامعه نخبگانی و طرح‌های جوانان برای تولید اشاره داشتند و بسیار از این مسأله گلایه کردند. واکسن‌های ایرانی جزو برترین و مؤثرترین واکسن‌ها برای مقابله با کرونا شناخته شدند، موشک‌های ایرانی از موشک‌های نظامی تا موشک‌های علمی برای فعالیت‌های فضایی همگی با توجه به جامعه نخبگانی ایجاد و دنبال شدند؛ اما دولت‌های لیبرالیست و غرب زده هیچگاه اجازه ندادند این جوانان دیده شوند و از علم آن‌ها در راستای ارتقای تولید ملی استفاده شود.

مسأله قاچاق نیز از جمله مسائلی بود که رهبر انقلاب به آن پرداختند. البته رهبر انقلاب درباره واردات بی‌رویه سخنی نگفتند ولی ایشان بارها نسبت به این مسأله به مسؤولان اقتصادی کشور هشدار داده‌اند. قاچاق و واردات بی‌رویه دو لبه یک قیچی برای تکه تکه کردن بدنه اقتصادی کشور و معیشت مردم است.

البته حتی دولت‌های لیبرال و غرب زده درک می‌کنند که به این جهت که قاچاق موجب ضربه خوردن خود دولت خواهد شد، به مبارزه با این امر کمک می‌کنند؛ اما مسأله واردات بی‌رویه از این قاعده مستثنی نیست. به همین جهت در دولت تدبیر و امید شاهد بودیم که واردات به‌صورت بی‌رویه از کالای‌های ضروری تا غیرضروری که در داخل کشور هم تولید می‌شدند، گمرک را پر کرده بود.

بنابراین آنچه که از بیانات رهبر انقلاب به دست می‌آید، ایشان تولید کنندگان و بازیگران اقتصاد را عوامل اصلی پیشبرد اقتصادی کشور می‌دانند که دولت وظیفه دارد همچون یک ستاد، به هدایت، پشتیبانی و مانع زدایی در این عرصه بپردازد. ایشان وظیفه اولیه دولت را ارائه یک نقشه راه اقتصادی و سپس از جمله موارد پشتیبانی‌ها، ارائه تسهیلات مورد نیاز، خصوصی سازی صحیح، کاهش بروکراسی اداری برای صدور مجوز و ... می‌باشد و از جمله مانع زدایی‌هایی که دولت‌ها باید طبق بیان رهبری به‌صورتی بی‌رحمانه و قاطع دنبال کنند، مبارزه با قاچاق، کنترل واردات بی‌رویه، جلوگیری از نفوذ در بخش خصوصی و ... است.

بدیهی است که اگر همه این موارد در کنار هم دنبال شود، مشکلات معیشتی مردم حل خواهد شد و وضعیت اقتصادی کشور که در دهه 90 یک وضعیت بسیار نامطلوب و ناخوشایند داشت، به سمت وضعیت مطلوب و خوبی پیش خواهد رفت. امیدواریم دهه جدید، آغاز شکوفایی اقتصادی در کشور باشد.

محمدحسین کتابی

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات