۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۷۳۶۰۰۲
واکاوی پدیده کشف حجاب؛

از راهکارهای رویارویی با حرام سیاسی تا بیان نتایج یک تحقیق

از راهکارهای رویارویی با حرام سیاسی تا بیان نتایج یک تحقیق
در نشست گفتمان برتر فرهنگی با موضوع عفاف و حجاب و فعالان فرهنگی و صاحب نظران در این نشست ضمن تحلیل دلایل بی‌حجابی به بحث پیرامون راهکارهای مواجهه با این پدیده پرداختند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، زن در جامعه اسلامی جایگاه بسیار والا و ارزشمندی دارد و حضور موفق بانوان محجبه ایرانی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خط بطلانی است بر اندیشه‌های پوشالی غرب و نگاه کالایی به زن.

حال که دشمن هویتملی ما را نشانه گرفته است و حجاب را هدف گرفته است و نوجوانان و جوانان مخاطب اصلی این جنگ هستند تبیین واقعیت‌ها برای این قشر ضروری به نظر می‌رسد؛ در همین راستا بیست و هفتمین نشست گفتمان برتر فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری با موضوع عفاف و حجاب با همکاری خبرگزاری فارس و اداره کل تبلیغات اسلامی استان و با حضور قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در اردوگاه فرهنگی ایثار واقع در روستای چم‌عالی شهرستان سامان برگزار شد و فعالان فرهنگی و صاحبنظران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی در آغاز این نشست گفت: کشف حجاب یک پدیده جدید و یک چرخش تمدنی و تغییر سبک زندگی محسوب می‌شود پس‌ باید از وجوه مختلف مورد تحلیل، بررسی و کنکاش قرار گیرد و ابعاد آن تبیین شود.

وی با اشاره به اینکه‌ تمدنی بودن پدیده حجاب به این‌ علت است که پدیده غرب در طرف مقابل قرار دارد، افزود: بعد از جنبش فمنیسم که غرب آن‌ را تجربه کرده است، اینجا بخشی از چیدمان پازل غرب است‌ که در دوره رضاشاه با ورود این موج، حاکمیت آن را تحمیل کرد.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: با نگاه از بعد تاریخی و با عینک تمدنی اگر به تمدن غرب بنگریم می‌توان قصه کشف حجاب را ذیل این‌ پروژه دانست.

زن مسلمان، زن انسان‌ساز است

حریزاوی خاطرنشان کرد: در موضوع کشف حجاب، عظمت نگاه اسلام به زن و عظمت زن‌ در تمدن اسلامی باید مشخص شود.

وی تصریح کرد: با اینکه زن غربی زن فریبنده و زن‌ شرقی سودآور است اما زن مسلمان یک زن انسان‌ساز است آنچنان که رهبر‌ معظم انقلاب، ولایت اجتماعی زن را مطرح کردند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه رهبر‌ انقلاب در جریان مباحث کشف حجاب، حرام‌ سیاسی را مطرح کردند، یادآور شد: جنبش کشف حجاب در‌ ایران از پنج سال گذشته آغاز شده بود و سال گذشته به اغتشاشات گره خورد که حتی تعبیر فتنه برای آن سخت است چرا که  فعالیت‌هایی آشکارا صورت می‌گرفت.

حریزاوی با طرح این سوال که پدیده کشف حجاب بیشتر اعتقادی است یا بیشتر اعتراضی؟ گفت: پدیده‌های اجتماعی پدیده‌های طیف‌گونه و مرتبه‌بندی‌ شده هستند که عادت داریم با استفاده از مفاهیم عقلی و نقلی، نظرات را اعتقادی کنیم و دلیلی بیاوریم و مسئله را با شکل پایان‌نامه‌ای حل کنیم.

از راهکارهای رویارویی با حرام سیاسی تا بیان نتایج یک تحقیق

وی ادامه داد: متأسفانه در حوزه و دانشگاه به این صورت است در حالی که چگونگی مواجه شدن با این موضوع درد بزرگی است آنچنان که رهبر انقلاب موضوع را متنوع‌تر‌ از همیشه مطرح کردند و با طرح حرام‌ سیاسی برای اولین‌بار نشان دادند که در سویه غالب این پدیده سیاسی نحوه مواجهه با آن مهم‌ است و باید شهید مطهری دیگری بیاید تا این مواجهه را تبیین کند.

کم‌بهره گی از اسلام‌ سیاسی و اسلام‌ انقلابی میان بی‌حجابان مشهود است

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: در تحقیق مرکز باقرالعلوم در ‌مطالعه درباره ۷۰‌ دختر دانش‌آموز و مصاحبه با ۷۰ زندانی موج اول اغتشاشات و موسسه جوانان رضوی و تحقیق گونه‌شناسی که توسط سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان متولی دین‌داری مردم در ایران انجام‌ شد، مواردی همچون کم‌بهرگی از اسلام‌ سیاسی و اسلام‌ انقلابی مشهود بود.

حجت‌الاسلام مهدی طاهری نیز در این نشست گفت: برای تحلیل حجاب در عصر حاضر می‌توان به سه رویکرد بررسی رسید که رویکرد اول حجاب به عنوان یک امر فردی و یک تکلیف در برابر خداوند است که تخلف از آن عصیان و توبیخ هم دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و  بختیاری ادامه داد: رویکرد دوم در تحلیل مسئله حجاب رویکرد اجتماعی است که عدم‌ رعایت آن در اجتماع از نوع حب و دوست داشتن و نشان دادن زیبایی‌هاست که تزلزل اجتماعی را منجر می‌شود و بنیان خانواده را از بین می‌برد که باید واکنش مناسب با آن‌ انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در رویکرد سوم، حجاب یک ابزار برای مبارزه با یک‌ نظام سیاسی است که در منظومه معارف نظام سیاسی قرار می‌گیرد، پس به طور‌ کلی برای انجام‌ ندادن یک فعل شرعی، طغیان در نظام اجتماع و مرحله بعد نظام سیاسی این سوال مطرح می‌شود که آیا برخورد‌ی مشابه باید وجود داشته باشد یا اقتضائات خود را دارد؟

طاهری با تاکید بر‌ تفاوت وقوع جهل یا غفلت افراد در هریک از این‌ رویکردها تصریح کرد: در مورد اول آموزش و پرورش به معنای عام کلمه شامل مدرسه، دانشگاه و حوزه و ... می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های درست راهبر باشد و در حوزه‌های اجتماعی هم‌ فرهنگ‌سازی و در بعد سوم هم که بحث امنیتی می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بر لزوم کشف استراتژی دشمن‌ در‌ بحث حجاب تاکید کرد و گفت: راهبرد دشمن از طریق نیروهای انسانی طرف مقابل است و نه استفاده از نیروی نظامی خودی پس‌ باید مطابق راهبرد رهبر‌ معظم‌ انقلاب پیش رفت تا در جریان این‌ جنگ کمترین آسیب‌ها به بار آید.

وی تاکید کرد: باید زاویه نگاه و واکنش به مسئله حجاب به گونه‌ای باشد که دچار مکر دشمن نشویم.

حجت‌الاسلام ابوالحسن فاطمی امام جمعه موقت شهرکرد در این نشست گفت: ابتدای انقلاب تصویب حجاب به عنوان قانون از این جهت مورد حمایت مردم قرار گرفت که در مدیریت اقتصاد و مبارزه با مفاسد هم اقدامات خوبی انجام شده بود و مردم با این پشتوانه‌ها حمایت تام و تمام کردند.

رئیس حوزه امامیه شهرکرد ادامه داد: امروز هم برای حل مسئله حجاب باید این پشتوانه‌ها تقویت شود و با حل مشکلات اقتصادی مردم بیش از پیش حامی قوانین و تصمیمات حاکمیت باشند. 

برنامه‌ریزی دشمن در مقابله با حجاب کشف شود

علیرضا اسماعیلی معاون سیاسی سپاه قمر بنی‌هاشم(ع) استان هم با تاکید بر کشف برنامه‌ریزی دشمن در مقابله با حجاب گفت: طبق بیانات مقام معظم رهبری که دشمن برای مقابله با حجاب و عفاف با برنامه وارد شده ما هم برای مقابله با بی‌حجابی باید با برنامه وارد شویم.

وی ادامه داد: باید سه حوزه تبیین ایدئولوژی و رفع شبهات، اصلاح سبک زندگی و گسترش سبک زندگی عفیفانه و اقدامات سلبی و ایجابی با آموزش را در برخورد با مقوله بی‌حجابی و بدحجابی مورد توجه قرار داد. 

از راهکارهای رویارویی با حرام سیاسی تا بیان نتایج یک تحقیق

تبیین بر تحکم، توصیه و اجبار مقدم باشد 

فاطمه امیدی معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری و مدرس حوزه علمیه و دانشگاه نیز این سوال را مطرح کرد که ابتدا در موضوع حجاب و عفاف اصل مسئله چیست و دوم چه راه حلی برای آن وجود دارد؟

وی یادآور شد: طبق آیات قرآن کریم اصل مسئله عفاف است و باید راه حل هم همین باشد و در واقع باید عفاف تبیین شود و چرایی آن گفته شود و بعد نوبت به چگونگی آن برسد. 

مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر عفاف رویکرد اجتماعی نداشته و فردی باشد پس برنامه‌ها هم فردی خواهند بود اما باید رویکرد به عفاف اجتماعی باشد چون عفاف در روابط و مناسبات معنا پیدا می‌کند.

امیدی تصریح کرد: از الزامات عفاف این است که به عنوان یک ارزش اجتماعی باید روی آن کار شود تا به وجاهت اجتماعی تبدیل شود چرا که اگر وجاهت پیدا نکند تبدیل به هنجار نمی‌شود و مقبولیت پیدا نمی‌کند، پس باید برای پذیرش و تحقق اجتماعی حجاب، اقناع اجتماعی و فرصت‌سازی اجتماعی در اولویت قرار گیرد و تبیین بر تحکم، توصیه و اجبار مقدم باشد. 
 
هجمه سنگین دشمن به حجاب، مقابله فرهنگی جدی می‌خواهد

محمود خسروی رییس دانشگاه پیام‌نور استان هم با اشاره به این که جوانان و نوجوانان در چند سال اخیر به ویژه در دوران کرونا تحت بمباران اطلاعاتی دشمن بودند، اظهار داشت: بهترین راه حل برای این هجمه سنگین، کار فرهنگی سنگین است تا اثرات مخرب آن از بین برود.

وی با انتقاد از هدایت قالب اعتبارات به سمت پروژه‌های عمرانی گفت: اعتبارات فرهنگی باید به صورت جهشی تخصیص یابد چراکه کار فرهنگی سنگین، اعتبار سنگین می‌خواهد و باید فعالیت‌های فرهنگی به صورت هدفمند و با برنامه‌ریزی دقیق در دوران مختلف انجام شود.

پیگیری مستمر امر حجاب تا اعتقاد کامل به آن ضروری است 

حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی مدیر حوزه علمیه استان سخنان خود را با طرح این سوالات آغاز کرد که رابطه و نسبت حکومت با بحث عفاف و حجاب چیست و آیا حکومت می‌تواند در مورد حجاب دخالت کند؟

وی با اشاره به اهمیت حجاب در آیات قرآن کریم و در اسلام گفت: با توجه به آیه ۱۳ سوره شورا که هدف از تشریع دین را اقامه آن در جامعه بیان می‌کند و نه فقط ابلاغ و بیان و همچنین آیه ۴۱ سوره حج که غایت دین را اقامه نماز، ادای زکات و امر به معروف و نهی از منکر می‌داند پس وظیفه حاکم اسلامی مراقبت بر اجرای احکام است که پیگیری مستمر امر حجاب تا اعتقاد کامل به آن را می‌طلبد.
 
معرفت‌افزایی و ارزش‌گذاری افراد با حجاب مهم است

زهرا حامدی مدرس حوزه علمیه خواهران با تاکید بر معرفت‌افزایی و ارزش‌گذاری افراد با حجاب گفت: اگر جامعه تکلیف‌محور باشد و فردیت خود را انجام دهد، تکالیف اجتماعی را هم انجام می‌دهد.

موکب‌های اربعین می‌توانند نقطه آغاز جهاد تبیین باشند

خانم ظفری از فعالان فرهنگی گفت: در حال حاضر که کار میدانی دست نوجوان و جوان امروزی است باید فضا را مهیا کرد تا کارهای تمیز فرهنگی انجام شود و هر فعالیت فرهنگی خوبی در سطح کشور می‌تواند در هر استانی بومی‌سازی شود.

وی با اشاره به فرصت موکب‌های اربعین افزود: از کار فرهنگی موکب‌داری می‌توان برای آموزش میدانی استفاده کرد و می‌توان این فرصت را نقطه شروع جهاد تبیین دانست چرا که این موکب‌ها، فضا و موقعیت مکانی و زمانی خوبی برای پختگی نوجوانان و جوانان دارند.  

از راهکارهای رویارویی با حرام سیاسی تا بیان نتایج یک تحقیق
 
فرهنگ از بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری رنج می‌برد

آقای علی نفر از فعالان فرهنگی گفت: در دل واژه دولت ثبات است که این ثبات به سیاست‌گذاری مربوط می‌شود، ولی متاسفانه ثبات سیاست‌گذاری در حوزه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در کشور وجود ندارد و این بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری حوزه فرهنگ یک رنج است و نیاز به درمان دارد.  

تبیین دشمن در فضای مجازی قوی‌تر است

خانم طاهریان از فعالان فرهنگی تصریح کرد: دشمن برای دستکاری مبانی دینی، از فضای مجازی و از زبان هنر استفاده می‌کند و می‌توان گفت تبیین دشمن در فضای مجازی قوی‌تر است.

وی اظهار داشت: باید زبان هنر در این موضوع مورد توجه قرار گیرد و همچنین باید در راستای رفع معضل اقتصادی ازدواج و فرهنگ‌سازی برای کنترل رسم و رسومات تلاش شود تا زمینه ازدواج برای دانشجویان مهیا شود.
 
موقعیت مسموم و جدی فضای مجازی اقدام مناسب و فوری می‌طلبد

حجت‌الاسلام سید ابوالقاسم کاظمی معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان هم با اشاره به این که پدیده‌های انسانی از جنس پدیده‌های اجتماعی را نباید معلول یک علت دانست، گفت: در دوران دفاع مقدس فضای هیجانی انقلابی معنویت جبهه‌ها را تا کوچه‌ها منتقل می‌کرد و موجبات تقویت حیا و عفت در جامعه می‌شد.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر با موقعیت مسموم و جدی فضای مجازی روبرو هستیم که اقدامات مناسب، جدی و منسجم را علیه تهاجمات فرهنگی می‌طلبد.

رهبر انقلاب عبارت حرام سیاسی را برای اولین‌بار در ادبیات مدیریتی مطرح کردند

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در پایان این نشست و در جمع‌بندی مباحث مطرح شده خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با ورود حرام‌ سیاسی که تا کنون در ادبیات مدیریتی مطرح نبوده است در واقع ادبیات گناه کبیره را توسعه دادند که باید یک کار نخبگانی در اختلاف‌نظرهای بین حرام‌ شرعی و حرام‌ سیاسی انجام‌ شود.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به مبارزه جدی مقام معظم رهبری با دوقطبی‌سازی گفت: رهبر انقلاب برخی از افرادی که کشف حجاب کردند را اهل تضرع دانستند که این‌ بسیار مهم‌ است تا از طرد ضعیف‌الحجاب جلوگیری شود و به تعبیر مقام معظم رهبری این‌ها غافل هستند و نمی‌دانند ‌و باید آن‌ها را آگاه کرد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع کشف حجاب برکاتی داشت، از جمله نگرانی جریان انقلاب از این‌که نظام به یک جمع‌بندی و امر به معروف و نهی از منکر به جریان پایداری برسد.

حریزاوی اظهار کرد: از لحاظ تدبیری و معنایی مقام معظم رهبری در مسئله حجاب کوتاه نیامدند و فرمودند من هم در مسئله حجاب مثل امام‌(ره) هستم، باید در حجاب تلاش و اصرار‌ کرد‌ ولی چون جامعه نیاز به اقناع دارد همه باید قیام‌ کنند.

بی‌حجابی ظلم به خود فرد، خانواده و عفت و مقام‌ زن است

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: تبیین ارزش حجاب و اینکه بی‌حجابی نوعی اعتراض و مبارزه با حاکمیت نیست‌‌ و در واقع ظلم به خود فرد، خانواده و عفت زن و مقام‌ زن است یک‌ اصل مهم‌ است.

حریزاوی با بیان اینکه اگر نهضت تبیین بدون‌ روش‌های صریح‌ انتقادی راه بیفتد اثرگذار است چرا که تا تبیین نشود نوبت به امر به معروف و نهی از منکر نمی‌رسد، افزود: مقدمه این واجب یعنی حجاب شرط تاثیر است که به تبیین‌ بر‌می‌گردد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مطالبه مقام معظم رهبر‌ی از جریان‌ انقلابی همین نهضت تبیین است که یک همت همگانی می‌طلبد و هزار‌ نویسنده و هزار‌ گوینده باید بگویند و بنویسند تا اثرات مخرب بی‌حجابی در فضای تنفس فکری جامعه روشن شود.

از راهکارهای رویارویی با حرام سیاسی تا بیان نتایج یک تحقیق

ارسال نظرات