اما در دنیای سخن، شعر مقاومت فلسطین نیز، دیگر فقط از آن فلسطین و برای فلسطین نیست، امروز شعر مقاومت فلسطین بال و پر گرفته و توانسته حال و هوای شعر مقاومت در منطقه اسلامی، عربی و حتی انسانی را، بی حرف و حدیثِ نژاد، رنگ، دین و جغرافیا، در گسترهای جهانی دگرگون کرده، خون تازه و پُرطراوتی را در رگهای شعر مقاومت جاری سازد.
اگر شاعر دیروزِ فلسطینی، کشور مظلومش را به دختری زیبا تشبیه میکرد و همه مردانگیها و رشادتهای جوانان رشید سرزمینش را در تغزل میجست و میریخت، شاعر امروز به جادوی سخن، شجاعت در دست دختران فلسطینی مینهد و تفنگ بر دوش مردانش. شعر فلسطین که با شهادت شیخ عزالدین قسام در 1935 و سپس انقلاب متراکم و خونین 1936 به میدانِ مبارزه با صهیونیستهای اشغالگر آمد، تاکنون توانسته چهرههای شاخصی را به دنیای ادبیات مقاومت بشناساند: ابراهیم طوفان با دو سروده معروفش: " فدایی" و " شهید"؛ عبدالرحیم محمود و دو سروده زیبایش: " آن شهید" و " خلق دلاور"، از پیشگامان این راه هستند که شعرهایشان ترانه زیر لب فلسطینیان در روزگارانِ آغازین مبارزه بود.
و نیز باید به نیکی نام برد از: محمود درویش، سمیح القاسم و توفیق زیّاد؛ شاعران بزرگی که بعد از نسل اول و از دل سرزمین فلسطین برآمدند و در شوراشورِ فریاد نسل پیش از خود، طنین در افکندند و آن را با رسایی افزونتر در این گنبد مُقَرنس بازتاب دادند و البته شاعران غیرفلسطینی که از ایشان و جاودانگی شعر بلندشان به آسانی نمیتوان گذشت؛ شاعرانی که اگر نه در سرخط همه آوردههای فکری هنرشان، دستِکم در بخش اعتناانگیزی از شعرشان، فلسطین و دردها و آرزوهای فروخفته مردمان با نجابتش، در شعرشان روان بوده و هست: نزار قبانی، محمد الماغوط، اَدونیس(از سوریه)، سعدی یوسف، عبدالوهاب البیاتی، نازک الملائکه(از عراق)، یوسف الخال، خلیل حاوی(از لبنان )، اَمل دنقل، صلاح عبدالصّبور(از مصر) و ...
برگزاری شب شعر عمومی غزه در روز سوم دی ماه سال جاری که با حضور 16 شاعر از 12 کشور در تالار وحدت و جلسه اختصاصی شب بعدِ آن که با جمع دیگری ادامه یافت، بسیار هوشمندانه و به موقع انجام شد که در سطحی وسیعتر تاکید بر ادامه دادنِ همان روندِ صحیح گذشته بود؛ اینکه شعر مقاومت فقط چسبیده به زبان شاعران فلسطینی نیست و بایسته هم نیست که باشد، چرا که فریادِ از حنجره بر آمده همه شاعران آزاده در سراسر جهان است و سخنِ از دل برخاسته ایشان.
امروز شعر مقاومت، همراه با پیوست رسانهای آن (ساخت فیلمهای بلند و کوتاه داستانی، پردازش های گیرا، سرایش سرودها، ترجمه اشعار به زبانهای زنده، انتشار وسیع در شبکههای مجازی، و ...) دوشادوش رزمندگان دلاور فلسطینی و پا به پای مردم پابر جای، پُرشکیب و ناشکنِ فلسطین حرکت میکند و میتواند بازتاب دهنده رنجها و زجرهای رفته بر ملتی باشد که بیش از هفتاد سال است که خواستهاند و میخواهند که با وحشیانهترین روشهای غیرانسانی، شاهد خم شدن سر و شکستگی قامت بُرنایش باشند، اما چیزی در برابرشان نمیبینند جز سروی پایدار، ستبر، سرسبز و مانا.
محمد مقیسه