۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۷۵۰۲۲۱

روحانی دهه هفتادی که نیروگاه خورشیدی راه‌ انداخت+عکس

روحانی دهه هفتادی که نیروگاه خورشیدی راه‌ انداخت+عکس
حجت الاسلام حیدری یکی از دغدغه‌مندان حوزه فرهنگی و امام محله مسجد ولیعصر(ع) در روستای شمس‌آباد واقع در شهر ابرکوه استان یزد است.

حجت‌الاسلام میلاد حیدری سودجانی امام محله مسجد ولیعصر(ع) شمس‌آباد متولد سال ۱۳۷۵ و دارای تحصیلات سطح سه حوزه علمیه است. از سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را در روستای شمس‌آباد استان یزد آغاز کرده است.

طلبه دهه هفتادی که فعال فرهنگی روستا شد

او اصالتاً اهل شهرکرد است و فعالیت‌های فرهنگی متعددی را در یکی از روستاهای استان یزد با جدیت دنبال می‌کند. از برگزاری کلاس‌های تربیتی برای کودکان و نوجوانان و جوانان تا دوره‌های قرآنی برای گروه‌های تفسیر، قرآن و احکام به صورت جداگانه برای بانوان و آقایان در رده‌های مختلف سنی و همچنین برگزاری آئین‌های مختلف در مناسبت‌های سال به ویژه عاشورا و نیمه شعبان، گوشه‌ای از این تلاش‌هاست.

۶۰ شب روضه خانگی در منازل روستاییان

حضور این طلبه دهه هفتادی در منازل در قالب برگزاری مراسم‌ها و آئین‌های خانگی در بزرگداشت شعائر مذهبی، فرصت خوبی برای او به وجود آورده تا با اهالی و مشکلات آن‌ها به خوبی آشنا شود. او می‌گوید: «در طول ۶۰ شب محرم و صفر با حضور در منازل اهالی روستا مجلس روضه خانگی برای آن‌ها برگزار می‌کنم که مورد استقبال همه سنین واقع می‌شود.»

ساخت سالن کشتی و چمن مصنوعی برای جوانان

پس از ورود این طلبه به روستا، گروه‌های منسجمی در زمینه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی به‌صورت جداگانه برای بانوان و آقایان در رده‌های مختلف سنی شکل گرفت و  این فعالیت‌ها رونق پیدا کرد. او می‌گوید: «این روستا با مشکلاتی چون کمبود امکانات نظیر نانوایی و سالن ورزشی روبه‌رو بود که با پیگیری‌های انجام شده یک نانوایی، سالن کشتی و چمن مصنوعی با کمک مسئولین و خیرین احداث شد.»

چمن مصنوعی روستا ۴۰۰ میلیون تومان خرج برداشت

با مشارکت‌های مردمی و جذب حمایت مسئولان، چمن مصنوعی با هزینه بیش از ۴۰۰ میلیون تومان برای نوجوانان طراحی شد و در زمینه کشتی نیز به دلیل وجود استعدادهای متعدد در میان نسل امروز، سالنی در کنار حسینیه برای این کار مهیا شد. همچنین زمینی از طریق فرمانداری، بخشداری، اداره ورزش و جوانان و هیأت کشتی به عنوان سالنی چند منظوره در اختیار آنان قرار گرفت. ضمن اینکه سالن ورزشی روستا نیز با تلاش او و مشارکت مردم در حال تجهیز شدن است.

راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی برای حمایت از ۴۰ نیازمند

یکی دیگر از اقدامات این طلبه فعال، شناسایی و حمایت از نیازمندان است. او می‌گوید: «با مشارکت کمیته امداد و بخشداری، نیروگاه خورشیدی راه اندازی شده که با درآمدی ۴ میلیون تومانی در ماه، منبعی پایدار برای حمایت از ۴۰ نیازمند زیرپوشش فراهم شود.»

احیای سنت‌ها و توجه به نوآوری در جشن و عزا

«روضه‌ نمایشی» نیز از جمله ابداعات جدیدی است که در این روستا رونق گرفته است؛ به این صورت که کودکان و نوجوانان، روضه‌های محرم را به صورت تئاتر اجرا می‌کنند. در این باره گروه تئاتر و سرود فعالی در روستا شکل گرفته و در ایام عید و شادی نیز تئاترهای شاد اجرا می‌کنند. همچنین مراسم جوش‌زنی که نوع خاصی از سینه‌زنی مردم این منطقه را نشان می‌دهد از جمله رسومی است که از قدیم در این روستا وجود داشته و با هماهنگی لازم، اجرایی می‌شود.

گره‌گشایی از مشکلات فرهنگی و معیشتی مردم

برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی، طب سنتی، ازدواج و خانواده در کنار فعالیت‌هایی چون راه اندازی مرکز نیکوکاری حضرت فاطمه(س) برای حمایت از نیازمندان و دستگیری از ایتام و ایجاد صندوق قرض الحسنه‌ای برای پرداخت وام‌های ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی به متقاضیان، نشان از تلاش این امام محله برای گره‌گشایی از مشکلات فرهنگی و معیشتی مردم در کنار هم دارد.

حیدری براین باور است که ظرفیت یک روحانی و طلبه در یک روستا بسیار بیشتر از برگزاری نماز است و باید فعالیت‌های فرهنگی را جدی گرفت. از نظر او مهم‌ترین اهداف در این برنامه‌ها و طرح‌ها، دغدغه‌مندی برای نسل نوجوان و جوان و توجه به سرنوشت آنان در قالب فرهنگ سازی است. البته تلاش برای رسیدگی به نیازمندان به خصوص ایتام و زنان سرپرست خانوار به ویژه از طریق معرفی برای وام‌های بنیاد برکت و از همه مهم‌تر واگذاری امور به دست مردم در رفع آسیب‌ها و مشکلات است.

منبع: فارس
ارسال نظرات