۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۷۵۰۵۴۴

کتاب آداب و احکام آبزیان منتشر شد

کتاب آداب و احکام آبزیان منتشر شد
کتاب آداب و احکام آبزیان مطابق فتاوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اثر عبدالاحد رضایی به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، برای استفاده از منافع دریاها و آبزیان براساس دستورهای اسلام، احکام پنجگانه (واجب،‌ حرام، مستحب، مکروه و مباح) لازم وضع شده، اما برای بهتر شدن شرایط، افزون بر احکام، برخی از مسائل مربوط به حقوق آبزیان و محیط زیست آنها به شکل گزینه‌های اخلاقی و آداب اختصاصی آن موضوع هم بیان شده است.

مردم وقتی به ماهی و ماهیگیری فکر می‌کنند، توجه چندانی به آداب آن ندارند، درحالی‌که هر ماهیگیر در قبال حفاظت از آبزیان و محیط زندگی آنها مسئول است. کتاب آداب و احکام آبزیان مطابق فتاوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اثر عبدالاحد رضایی از مجموعه کتاب‌های آداب و احکام اصناف پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام است که به سئوالات شرعی مردم در این زمینه پاسخ می‌دهد.

این اثر در دو بخش آداب آبزیان و احکام آن به زیور طبع آراسته شده است که در بخش نخست آن با آداب عمومی خرید و فروش؛ آداب ماهی، ماهیگیری و دستورهای اخلاقی در این زمینه و با آداب تغذیه آشنا می‌شویم و در بخش دوم، احکام ماهیگیری و آبزیان، احکام پرورش آبزیان، احکام خرید و فروش و موازین شرعی آن را فرا می‌گیریم.

در فصل سوم این کتاب با عنوان آداب تغذیه آمده است: در خوردن آبزیان یک قانون کلی وجود دارد: اگر ماهی پولک داشته باشد، خوردن آن، حلال است، ولی اگر پولک نداشته باشد، خوردنش حلال نیست. در برخی روایات نیز بحث پوست اضافه شده است و اگر آبزی پوسته‌ای سفت داشته باشد، خوردن آن مانع شرعی ندارد. به همین دلیل درباره میگو که پولک ندارد، چنین گفته شده است: «آیا نمی‌بینی پوستی دارد که در آن حرکت می‌کند؟» از خوردن خرچنگ به‌طور خاص نهی شده و خوردنش حرام است.

در پیشگفتار اثر نیز می‌خوانیم: «دین، برنامه زندگی آحاد بشر است که خداوند با ارسال حجج الهی در اختیار آنها قرار داده است و در هر دوره از زندگی بشر بر اساس شرایط و استعدادهای موجود بشر برنامه‌های بهینه‌سازی زندگی در اختیار همه قرار داده می‌شود. در این دوره نیز فقهای عظام برای سهولت استفاده از دین برخی از دستورهای شرعی را در قالب دانش فقه به مخاطبان عرضه می‌کنند.

فقه، همه ابعاد و جزئیات زندگی انسان را در بر می‌گیرد و کاربردی‌کردن احکام تدوین شده زندگی روزمره مردم را بیشتر بر دین منطبق خواهد کرد؛ زیرا گاه ناآگاهی مؤمنین از احکام خاص مورد نیاز به غفلت از ادای تکلیف می‌انجامد. تدوین آداب احکام اصناف یکی از بسته‌بندی‌های کاربردی و نو در فقه است که کمک شایانی به ترویج و فرهنگ‌سازی سبک زندگی اسلامی می‌کند.»

کتاب آداب و احکام آبزیان مطابق فتاوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اثر عبدالاحد رضایی در قطع رقعی، 152 صفحه، شمارگان 1000 نسخه توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده است.

ارسال نظرات