۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۷۵۱۳۸
استاد حوزه علمیه قم:

مرکزی معتبر برای رسمیت بخشی به مدارک حوزوی تأسیس شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه تحقیقاتی لیلة القدر با اشاره به میثاق طلبگی مدنظر رهبر معظم انقلاب ابراز داشت: طلبه حوزه علمیه با خدا و حجت خدا پیمان می بندد تا با استفاده از چشمه زلال وحی، مردم را از معارف ناب الهی بهره مند کند.
مسجد جامع و حوزه علميه طالبيه تبريز


حجت‌الاسلام سید عباس لاجوردی، مدیر مسؤول مؤسسه تحقیقاتی لیلة القدر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به عدم پذیرش مدرک دکترای افتخاری دانشگاه از سوی رهبر معظم انقلاب با بیان این‌که خطر فدا کردن محتوا و علمیت برای گرفتن مدرک همواره مطرح بوده است، خاطرنشان کرد: نشان دادن جایگاه، علمیت، نقش و اهدافی که حوزویان به عنوان حافظان و مبلغان دین دنبال می کنند با مدارک مشابه صحیح نیست.

وی با اشاره به میثاق طلبگی مدنظر رهبر معظم انقلاب ابراز داشت: طلبه ای که فهم و دفاع از دین را به عهده می گیرد و بین معارف دینی که وحی خدا است با خلق خدا رابطه برقرار می کند در حقیقت با خدا و حجت خدا پیمان می بندد تا با استفاده از چشمه زلال وحی، مردم را از معارف ناب الهی بهره مند کند.

مدیر مسؤول مؤسسه تحقیقاتی لیلة القدر افزود: مدرک باید نقش علمی را نشان دهد و مدرک گرایی نباید محتوا و علمیت را از بین برده و اصالت پیدا کند.

حجت‌الاسلام لاجوردی با تأکید بر اعطای مدرک مستقل و معتبر حوزوی، تصریح کرد: حوزه علمیه مبانی، شیوه و اهداف خود را دنبال می کند، لذا نباید مبانی و روش های حوزه التقاطی شود.

این استاد حوزه علمیه سپس خواستار مطرح شدن علوم دانشگاهی در حوزه های علمیه شد و گفت: نزدیک ترین و نهایی ترین مباحثی که در علوم جدید و یا مباحث اجتماعی مطرح می شود در حوزه های علمیه انعکاس یابد.

حجت‌الاسلام لاجوردی سپس ابراز داشت: ورود حوزویان به دانشگاه برای انجام رسالت حوزوی و بیان مبانی حوزه در دانشگاه بسیار ارزشمند و حتی جزو وظایف آنان است اما اگر بخواهد سبب تشطط علوم شده و وقت طلبه را بگیرد، فاقد ارزش است.

وی در ادامه بر اعطای مدارک مستقل و معتبر حوزوی به طلاب علوم دینی تأکید کرد و با بیان این‌که عدم آشنایی مراکز مختلف با مدارک حوزوی یکی از مشکل های فرهنگی جامعه است، اذعان داشت:‌ مرکزی برای رسمیت بخشی به مدارک حوزوی تأسیس شود.

مدیر مسؤول مؤسسه تحقیقاتی لیلة القدار اضافه کرد: همان گونه که کارشناسان هر نهادی موظف به بررسی مدارج علمی هستند، حوزه علمیه به عنوان یک محور مستقل با مبانی ارزشمند خود، ارزش مدارج علمی طلاب را مشخص کند.

این استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به پاسخ گو بودن حوزویان به نیازهای روز دنیا، خواستار تأمین این نیازها و انعکاس آن در حوزه های علمیه شد و گفت: متشطط کردن حوزه و منقطع کردن مباحث آن از مبانی خود، خطری است که سبب بی اعتبار کردن مدارج معتبر حوزوی می شود. /920/ت302/ع

ارسال نظرات