۲۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۷۵۴۰۱
مبلغ حوزه علمیه قم:

جوانان با سیره عملی پیامبر اکرم آشنا شوند

خبرگزاری رسا ـ مبلغ حوزه علمیه قم گفت: ویژگی‌های اخلاقی و سیره عملی پیامبر اکرم(ص) نیاز امروز جوامع گوناگون است.
شهادت رسول الله ، وفات، پيامبر


حجت الاسلام محمد رضا متقی از مبلغان حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا‌ ابراز داشت: اگر سیره عملی پبامبر(ص) را بررسی کنیم‌‌ از رفتار ایشان با اعضای خانواده ‌و ‌جامعه به نکات برجسته بسیاری برخورد می‌کنیم.

وی با اشاره به سیره عملی پیامبر درباره نهی از منکر‌ افزود: از مبارزات فرهنگی ایشان می توان به مبارزه با «زهد منفی» نام برد؛ چون نمی توان عبادت صرف و کناره‌گیری از اجتماع را زهد دانست در حالی که پیامبر اکرم(ص) نیز همچون دیگر انسان‌ها زندگی معمولی و ساده‌ای داشته با این تفاوت که ایشان دلبسته به زیبایی‌ها نمی‌شد و در عین زهد حقوق خانواده و اجتماع را رعایت می‌کردند. 

حجت الاسلام متقی با اشاره به اهمیت جوان در نزد رسول خدا اظهار داشت: پیامبر به جوانان اهمیت خاصی می‌دادند و اجازه می‌دادند که از استعداد جوانان به صورت کامل استفاده شود و نمونه بارز آن فرماندهی اسامه بن زید است که یک عده از کسانی که ریش سفید‌تر بودند معترض شدند که سن و سالی از ما گذشته و تجربه‌هایی داریم ولی شما فرد جوان و بی تجربه ای را به فرماندهی سپاه گذاشتید که بعد از جنگ مشخص شد ‌یک فرد جوان هم می‌تواند شایستگی فرماندهی سپاه را داشته باشد‌.

این مبلغ حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: پیامبر(ص) بسیار زیرکانه با فتنه برخورد می‌کردند و در هنگام به وجود آمدن، آن را سرکوب می‌کردند و اجازه نمی دادند که این فتنه گسترش یابد و مشکلات بعدی را به وجود آورد‌.

وی درباره ویژگی‌های حضرت رسول(ص) گفت: از آیاتی که در قرآن درباره پیامبر نازل شده این است که پیامبر اکرم می‌تواند بهترین الگو برای بشریت در طول تاریخ باشد. آن حضرت زبان خود را از آنچه نیاز نبود بیان شود باز می‌داشتند، افراط و تفریط نمی کردند و از کار مردم غافل نمی شدند و تلاش می‌کردند مردم به انحراف کشیده نشوند‌.

حجت الاسلام‌ متقی تأکید کرد: امروزه بحث سیره پیامبر نیاز جامعه ما است، ما وقتی به جوانان جامعه نگاه می کنیم می بینیم که از اخلاق اسلامی بسیار فاصله گرفته‌اند، ‌رفتار جوانان ما با پدر و مادران‌شان و حتی رفتار هایی که بین خود جوانان است با رفتار های معنوی هنوز فاصله‌ها دارد.

وی با اشاره به این‌که‌ حلم و بردباری که در رسول خدا(ص) بود، نیاز‌ جامعه امروز است، ابراز داشت: همچنین متأسفانه از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه ما از بین رفتن حیا در میان افراد است، در روایات ما آمده کسی که حیا ندارد، دین ندارد./911/ت302/س

ارسال نظرات