۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۵۹۷۵۹
حجت الاسلام و المسلمین حسینی نژاد در گفت وگو با رسا:

روحیه اشرافیگری دولت‌ها سبب دوری از فرهنگ دینی خواهد شد

روحیه اشرافیگری دولت‌ها سبب دوری از فرهنگ دینی خواهد شد
استاد حوزه گفت: متاسفانه رویکردهای دولت گذشته بسیار فاجعه بود و روحیه اشرافیگری بر جامعه حکم فرما بود؛ این روحیه سبب دوری جوامع از فرهنگ دینی خواهد شد و فاصله طبقاتی را به وجود آورده تاثیرات بسیاری بر طبقات پایین می گذارد.

اشاره: از جمله مباحثی که طی سال گذشته تاکنون به مسأله‌ای مناقشه‌برانگیز در میان پاره‌ای از نخبگان و اندیشمندان تبدیل شده و حجم درخور توجهی از گفت و گو‌ها و تأملات عرصه‌ عمومی را به خود اختصاص داده، نسبت میان دولت اسلامی و فرهنگ اسلامی، یا به صورت دقیق‌تر، «تکالیف دولت اسلامی نسبت به فرهنگ اسلامی» است، به عبارت دیگر، مسأله آن است که آیا دولت اسلامی مسئولیت و رسالتی در مورد فرهنگ اسلامی بر عهده دارد یا پرداختن به آن از قلمرو وظایف دولت اسلامی خارج است و تنها نهاد‌های مردمی یا حوزه‌های علمیه در این باره مسئولند؟ برخی بر این باورند که دولت اسلامی نباید در فرهنگ و نیز در فرهنگ دینی مداخله کند، بلکه باید پهنه و عرصه را برای فعالیت‌های «مردمی» و «غیر دولتی» فراهم کند و حداکثر، برقراری «آزادی» و «امنیت» را جزء وظایف خود در این زمینه بشمارد. این عده معتقدند که دیانت مردم و استقرار ارزش‌های فرهنگی اسلام در جامعه بر عهده‌ی حوزه‌های علمیه و روحانیت است و نه دولت.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی با حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر حسینی نژاد استاد حوزه علمیه درباره اقدامات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دولت شهید رئیسی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر حسینی نژاد با اشاره به خدمات متنوع دولت شهید رئیسی اظهار داشت: در زمان دولت شهید رئیسی ارتباط با کشورهای مسلمان با بستن قراردادهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به ویژه با کشورهای همسایه گسترش یافت و تأثیرات بالایی در پیشرفت کشور داشت؛ خصوصاً وجوهی که برای روادید در کشورهای مسلمان بود، برداشته شد یا به حداقل ها رسید.

وی افزود: حتی حضور غیرمسلمانان هم به کشور ما در حرم ها و کشورهای مختلف روبه رشد بود و تنها اشکالی که بیشتر به نظر می آمد این بود که بلیط به کشورهای گردشی همچون ترکیه ارزان تر از کشورهای زیارتی همچون عراق و سوریه بود و حتی ارز مورد نیاز آن نیز به مسافران پرداخت می شد که البته امروز نیز هست و امروز قیمت رفت به عراق برای ایام عرفه تا مبلغ ۱۰ میلیون تومان می رسد اما این درحالی است که برای ترکیه در اوج وجود مسافر و متقاضی، بلیط ها از دو میلیون بالاتر نرفته است که این نشان از این دارد که نظارتی بر روی این گونه مسائل نیست.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: در دولت شهید رئیسی حمایت ویژه ای از جوانان در واگذاری وام بدون بهره، حمایت از فرزندآوری و حمایت از چند قلوها بویژه در حوزه مسکن و نیز فعالسازی کارگاه های تعطیل و نیمه تعطیل و رشد کارآفرینی شکل گرفت و در این دولت روحیه ساده زیستی، اشتغالزایی و عدم اشرافی گری بسیار ارزشمند است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی نژاد افزود: حمایت از زندگی و معاش خانواده ها، حمایت از حجاب و ترویج آن، مبارزه با قاچاق در تقویت تولیدات داخلی، اصلاح متون درسی و آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها از محتواهای غربی در دولت شهید رئیسی بسیار بهتر از گذشته شد.

تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اشتغال و اقتصاد

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اشتغال و اقتصاد تاکید فراوانی دارند و تاکید دارند که بهترین عملکرد و شعار دولت ها در این دو حوزه باشد و دشمنان انقلاب اسلامی اقتصاد را هدف گرفته است و باید بدانیم که سفره مردم جدای از دین و مذهب آنان نخواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی نژاد ابراز کرد: قطعا هرچه مقدار اقتصاد و زندگی مردم رشد داشته باشد و مردم درآمد خوبی داشته باشند، در تقویت مذهبی آنان و تقویت روحیات دینی مردم تاثیرگذار خواهد بود و گرایش های دینی آنان و فرهنگ مردم تاثیر می گذارد که اگر این مسائل تقویت شود، این موانع نیز برطرف خواهد شد.

وی افزود: امروز اکثر کسانی که می بینید دچار برخی بی اخلاقی ها و بی دینی ها می شوند، بخشی از علت آن مسائل اقتصادی و بیکاری است و اگر این موانع برطرف شوند، معنویت و فرهنگ آنان نیز تقویت خواهد شد.

استاد حوزه بیان داشت: متاسفانه رویکردهای دولت گذشته بسیار فاجعه بود و روحیه اشرافیگری بر جامعه حکم فرما بود و این روحیه سبب دوری جوامع از فرهنگ دینی خواهد شد و فاصله طبقاتی را به وجود خواهد آورد و این تاثیرات بسیاری بر طبقات پایین می گذارد.

در دولت شهید رئیسی روحیه اشرافی گری مهار شد

وی افزود: خوشبختانه در دولت شهید رئیسی به این گونه مسائل توجه شد و روحیه اشرافی گری مهار شد و از اقشار ضعیف و مستضعف و فاقد کار حمایت بسیاری صورت گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی نژاد در پایان اظهار داشت: تخصیص یارانه ها از جمله فعالیت هایی بود که در دولت شهید رئیسی برای مردم پرداخت شد و دولت اسلامی از اقشار ضعیف شد.

ارسال نظرات