۰۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۷۶۰۲۲
امام جمعه اهر:

تاریخ گواه صادقی بر حرکات تفرقه افکنانه ‌انگلیس در ایران است

خبرگزاری رسا ـ تولیت حوزه علمیه اهر گفت: دولت انگلیس با انتخاب دوچهره سیاسی در ایران، کودتای سوم اسفند سال 1299‌ را به کمک نیروهای قزاق اجرا کرد.
انگليس


حجت الاسلام علی حاجی زاده، امام جمعه اهر، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به کودتای رضاخانی در سوم اسفند سال 1229 هـ. ش اظهار داشت: تاریخ گواه صادقی برای تحرکات تفرقه افکنانه دولت انگلیس در ایران است.

وی خاطر نشان کرد: اگر نگاهی عمیق در تاریخ معاصر کشور داشته باشیم، خواهیم دید که روی کار آمدن رضاخان از طریق کودتا نیز دخالت آشکار دولت بریتانیا در امور داخلی ایران بود.

امام جمعه اهر ادامه داد: انگلیسی‌ها برای اجرای نقشه‌های استعمارگرایانه خود، به دو چهره سیاسی و نظامی احتیاج داشتند که در این میان سید ضیاء الدین طباطبایی مدیر روزنامه رعد و رضاخان میرپنج را برای این کار برگزیدند.

وی گفت: دولت انگلیس با انتخاب این دو گزینه کودتای سوم اسفند سال 1299 شمسی را به کمک نیروهای قزاق اجرا کرد و پس از گذشت چهار سال از این کودتا، رضاخان به پادشاهی ایران رسید و تا سال 1320 از منافع انگلیس در ایران حمایت کرد.

وی با اشاره به مخالفت های آشکار رضاخان با احکام اسلامی و علمای دین اظهار داشت: رضا خان در مسیر تصدی پادشاهی ایران با حضور مبارزانی چون شهید آیت الله سیدحسن مدرس نمی توانست به جولان گسترده بپردازد، چنان‌که در دوره چهارم مجلس، رضاخان که در مقام وزارت جنگ بود، کوشید امور دفاعى و اقتصادى را هم در اختیار گیرد.

تولیت حوزه‌های علمیه اهر گفت: طرح موهوم جمهورى‌خواهى، نیرنگ دیگر رضاخان بود که آیت الله مدرس آن را ضد استقلال و هویت ایران و رهاورد تصمیم انگلستان براى تمرکز قدرت در شخص رضاخان خواند و در جهت نابودى‏اش گام برداشت.

حجت الاسلام حاجی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدام اخیر نمایندگان مجلس در کاهش و قطع روابط دیپلماتیک با دولت انگلیس، اظهار داشت: هر یک از این دخالت های مزدورانه در روابط داخلی هر کشور، می توانست نظام آن را با مشکلات جدی رو به رو کند.

وی تصریح کرد: اقدام اخیر مجلس و دولت قابل تحسین است، چون عزت و شرف ملت ایران به سادگی به دست نیامده که عده ای دست نشانده دولت استعماری بریتانیا آن را به بازی بگیرد./935/ت302/س

ارسال نظرات