۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۷۶۱۰۲۱

انتخابات دور دوم ریاست جمهوری آغاز شد

انتخابات دور دوم ریاست جمهوری آغاز شد
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم دقایقی قبل با دستور وزیر کشور به صورت همزمان در سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت 8 صبح پانزدهم تیر 1403 با فرمان وزیر کشور آغاز شد و عوامل اجرایی و ناظرین فرایند اخذ رأی را پی گرفتند.

بر اساس گزارش رسا، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در نخستین دقایق آغاز رای گیری در حسینیه امام خمینی(ره) رای خود را به صندوق انداختند.

در پی شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی دوره سیزدهم ریاست جمهوری ناتمام ماند و طبق قانون اساسی انتخابات ریاست جمهوری در کمتر از 50 روز از درگذشت رئیس جمهور برگزار می شود.

در مرحله اول این انتخابات که با حضور 4 کاندیدا برگزار شده بود، مسعود پزشکیان 10415991 رای، سعید جلیلی 9473298 رای، محمدباقر قالیباف 3383340 رای  و مصطفی پورمحمدی 206397 رای کسب کردند و به این ترتیب آقایان پزشکیان و جلیلی به دور دوم انتخابات راه یافتند.
 
تعداد بازدید : 1
 
بر اساس گزارش خبرگزاری رسا، از ساعات ابتدایی امروز مردم در شعب اخذ رای حاضر شده اند تا بار دیگر با حضور خود در پای صندوق های رای وفاداری و دلدادگی خود را به انقلاب اسلامی و آرمان های والای آن نشان دهند و با رای خود رییس جمهور را برگزینند. 
 
طبق گزارش ها، مشارکت شهروندان در یک ساعت نخست انتخابات بسیار بیشتر از دور اول ثبت شد. تشکیل صف در برخی از شعب اخذ رای در تهران و شهرهای بزرگ، قابل توجه و متفاوت از هفته گذشته است.
 
استاندار تهران اعلام کرده که روند شتاب حضور پای صندوق رای در ساعت ۸ و نیم نسبت به هفته گذشته ۲۰ درصد بیشتر بوده است.
 
انتخابات دور دوم ریاست جمهوری آغاز شد
 
جزییاتی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری
 
فرایند رای گیری مرحله دوم از ساعت 8 صبح به صورت همزمان در سراسر کشور آغاز شده و تا ساعت 18 ادامه خواهد داشت و در صورت نیاز، این زمان تمدید خواهد شد.
 
رای‌گیری در حدود 59 هزار شعبه اخذ رای انجام می‌شود. بیش از 800 هزار نیروی مردمی در هیئت‌های اجرایی و نظارتی سراسر کشور در حوزه‌های اخذ رای فعال هستند.
 
حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای
نمایندگان نامزدها نیز در شعب رای‌گیری و همچنین ستاد انتخابات حضور دارند.

این انتخابات در بیش 95 کشور برای شهروندان ایرانی در حال برگزاری است.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت 40 درصدی همراه بوده است. 

به گفته سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در دور دوم نامزدی که آراء بیشتر این دوره را کسب کند، رئیس جمهور منتخب خواهد بود.

همۀ متولدان ۱۳۸۵/۴/۸ و ماقبلِ آن می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.61 میلیون و 452 هزار و 321 نفر واجد شرایط رأی دادن در داخل و خارج کشور هستند.

ارسال نظرات