۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۷۶۱۷۶۱
استاد حوزه علمیه:

تولی و تبری علامت و معیار قبولی عزاداری‌های ما است

تولی و تبری علامت و معیار قبولی عزاداری‌های ما است
اصفهان- حجت الاسلام برادران با اشاره به اینکه تولی و تبری علامت و معیار قبولی عزاداری‌های ما است، گفت: امام خمینی(ره) تولی و تبری را به روز کرد تا متوجه باشیم «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» مرز زمانی و مکانی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا برادران در مراسم عزاداری ظهر عاشورا در مسجد صادقیه که از سوی نماینده ولی فقیه در کاشان برگزار شد، گفت: ما از فهم عزاداری و جلسات اهل بیت (ع) عاجز هستیم و نمی‌توانیم ماهیت عزاداری برای سید الشهدا را درک کنیم.

وی با بیان اینکه برای عزاداری‌های انجام داده در طول عمر خود نیازمند معیار‌هایی هستیم، افزود: هیچ سندی برای ارزیابی و سنجش عزاداری‌ها بهتر از زیارتنامه ائمه معصومین از جمله زیارت عاشورا نیست.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه این فراز مشهور «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» در زیارت عاشورا بهترین معیار برای سنجش عزاداری‌های ما است، اظهار داشت: همه زیارتنامه‌های ما اجتماعی هستند ضمن اینکه دعا‌های کمیل، زیارت جامعه، دعای ابوحمزه هم فردی و هم اجتماعی است.

وی افزود: اینکه برخی مدعی هستند قبل از انقلاب اسلامی نماز می‌خوانند و روزه می‌گرفتند و حالا هم نماز می‌خوانیم و روزه می‌گیرند و کاری به مسائل روزجامعه و سیاسی جامعه ندارند، این تفکر با روح زیارت عاشورا همخوانی و سازگاری ندارد.

حجت الاسلام برادران گفت: در زیارت عاشورا باید نسبت به یک واقعه تاریخی موضع گیری کرد آن هم حادثه‌ای که از تمام زیارت عاشورا پیدا است برای یک زمان خاص و مکان خاصی نیست.

به گفته وی تمام آموزه‌های دینی ما مسلمانان هم فردی و هم اجتماعی است و نماز جماعت، اعتکاف و حج و امر به معروف و نهی از منکر و جهاد همه از موضوعات اجتماعی دین اسلام است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به پیام‌های زیارت زیارت عاشورا، گفت: تولی بدون تبری امکان ندارد و تولی بدون تبری همان چیزی است که برخی در طول تاریخ داشتن و در ادامه تبری را هم از دست دادند.

وی ادامه داد: حر امام حسین (ع) را دوست، اما چون بغض عمر سعد و آل زیاد و آل مروان و بنی امیه را ندارد حتی اگر امام حسین (ع) او را هم دوست داشته باشد جزو سپاه دشمن محسوب می‌شود، لذا برای ارزیابی افراد باید دید افراد با دشمنان اسلام چه ارتباطی دارند.

به گفته وی امروز نیز برای ارزیابی مدیران ارشد جامعه و مسؤولان نظام اسلامی ایران باید دید نسبت به دشمنان اباعبدالله چه موضعی دارند، دشمن مشخص است، چرا که «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» نه مرز زمانی دارد و نه مرز مکانی دارد، برخی مدعی هستند با دشمنان اباعبدالله دشمن هستند، اما دشمنی و دوستی از یک زمان خاص نیست.

حجت الاسلام برادران گفت: تولی و تبری مرز باریکی دارد اگر خود را خرج اهل بیت (ع) نکنید خرج دشمن خواهید شد، مردمی که با امیرمومنان (ع) در صفین مبارزه نکردند، اکثرا بعدا در کربلا در رکاب عمر سعد با امام حسین (ع) مبارزه کردند و خود را خرج امام حسین (ع) نکردند بعدا خرج عمر سعد شدند.

وی با تاکید بر اینکه تولی و تبری ما باید به روز باشد، افزود: برخی از دشمن دیروز تبری دارند، اما کاری به دشمن امروز ندارند، جریان شیعه انگلیسی جلسه می‌گیرد و لعن می‌کند و دعوا بین شیعه و سنی را رواج می‌دهد و ۲۸ شبکه‌های ماهواره‌ای آنها را حمایت می‌کند و آمریکا و اسرائیل آنها را پشتیبانی می‌کنند و کاری به دشمن اهل بیت (ع) ندارند.

استاد حوزه علمیه گفت: امروز آمریکا و اسرائیل دشمن اهل بیت (ع) و اسلام و نظام اسلامی ایران هستند و اگر تکلیف خود با این دشمنان روشن نکنیم نمی‌توانیم «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» بگوییم.

حجت الاسلام برادران گفت: آمریکا و انگلیس و اسرائیل هم دشمن دیروز و هم دشمن امروز ما هستند و فراموشی آنها خطا است، از این رو تولی و تبری علامت معیار قبولی عزاداری‌های ما است.

به گفته وی امام خمینی (ره) تولی و تبری ما را به روز کرد تا متوجه باشیم «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» مرز زمانی و مکانی ندارد.

وی افزود: تنها ۲۰۰ میلیون شیعه از ۲ میلیارد مسلمان جهان پای کار دو میلیون ملت مظلوم فلسطین و غزه ایستاده اند و این افتخار بزرگی برای ما است و چنین تولی و تبری ارزشمند است.

استاد حوزه علمیه گفت: محور تشخیص حق و باطل ولایت است در غیر این صورت تزویر دشمن سبب خواهد شد انسان راه گم کند و از مسیر منحرف شود.

حجت الاسلام براداران با تأکید بر اینکه اگر زیارت نامه خواندن به سربازی امام زمان (عج) منتهی شود موثر است، اظهار داشت: هداف اصلی عزاداری‌ها نزدیک کردن جامعه به جامعه مهدوی است تا ظهور مهیا شود. /۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات