۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۷۶۲۰۵۹

آغاز فعالیت موکب‌های اربعین در سامرا از ۱۶ مرداد

آغاز فعالیت موکب‌های اربعین در سامرا از ۱۶ مرداد
در حالی که خدمات‌رسانی به زائران از ۱۰ روز قبل از اربعین آغاز می‌شد، امسال موکب‌های اربعینی در سامرا از اول صفر (۱۰ روز زودتر) به زائران خدمت می‌کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «خدمات به زائران اربعین را حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش می‌دهیم.» این را فرمانده قرارگاه اربعین بلد و سامرا امین شریعتی می‌گوید.

محل استقرار موکب‌های اربعین ۱۴۰۳ در سامرا و بلد نهایی شده است. امسال خدمات‌رسانی در حوزه‌های اسکان، تغذیه، بهداشت و درمان افزایش یافته است. دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین مجید نامجو می‌گوید که «موکب‌ها از اول تا ۲۵ صفر (۱۶ مرداد تا ۹ شهریور) خدمات‌رسانی می‌کنند.» یعنی خدمات‌رسانی موکب‌ها ۲۰ روز قبل اربعین آغاز می‌شود. این در حالی است که سال‌های گذشته موکب‌های ایرانی از ۱۰ صفر (۱۰ روز قبل از اربعین) فعالیت می‌کردند.

سال ۹۵ با توجه به احتمال فعالیت داعش در سامرا، نه تنها زائران ایرانی بلکه موکبداران اربعین هم اجازه حضور در سامرا را نداشتند. پس از آن به مرور تعداد زائران سامرا افزایش یافت؛ تا جایی که اربعین سال گذشته در کنار خدمات‌رسانی ۵۰ موکب ایرانی، بیش از ۳.۵ میلیون زائر به حرم امامین عسکریین علیهماالسلام مشرف شدند.

در اربعین امسال در کنار فعالیت بیش از ۷۰ موکب ایرانی، ۶۰ موکب عراقی هم نه تنها در حریم حرم، بلکه در مسیر مقبره شیخ ابراهیم مالک اشتر تا بلد و سه راهی بلد به مزار سیدمحمد علیه‌السلام به زائران خدمت می‌کنند. مدیر سابق حرم امامین عسکریین (ع) شیخ حیدر می‌گوید که «فضای آسفالت‌شده پارکینگ‌ها هم از ۴ هکتار به ۱۰ هکتار افزایش یافته است.»

در ایام اربعین اسکان یکی از مشکلات اصلی است که این مشکل نه تنها در کربلا بلکه در سامرا هم وجود دارد. این در حالی است که این ایام برخی از شبستان و صحن‌های حرم سامرا به استراحت زائران اختصاص می‌یابد. بر همین اساس مسؤولان ستاد اربعین تأکید دارند که زائران سفر خود را در این ایام کوتاه کنند.

موکبدار اربعین حسین فاطمی می‌گوید که «امسال استراحتگاه‌هایی برای اسکان موقت زائران در سامرا پیش‌بینی شده است.» در مقابل موکبدار اربعین علی قانع می‌گوید که «با توجه به گرمای هوا نباید زائران بیش از یک شب در سامرا بمانند.»

با توجه به محدودیت‌ها در سامرا، زائران اربعین باید احتمال افزایش جمعیت و کمبود برخی از امکانات را در عراق بدهند. از طرفی هم کمیته‌های مختلف ستاد اربعین به ویژه کمیته زیرساخت و کمیته مشارکت‌های مردمی خدمات‌دهی در سامرا را نسبت به سایر مسیرها که عراقی‌ها و کشورهای دیگر حضور فعالی دارند، توسعه دهند.

ارسال نظرات