۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۷۶۳۴۳۰

غوغای دهه هشتادی‌‌ها در پاریس

غوغای دهه هشتادی‌‌ها در پاریس
المپیک پاریس هم تمام شد و در حالی کشورمان صاحب ۱۲ مدال شد که قهرمانان دهه هشتادی نقش پررنگی در این افتخارآفرینی داشتند.

المپیک پاریس هم به پایان رسید. المپیکی پر از خبر و حاشیه. آوردگاهی برای بهترین‌های دنیا که طی آن شاهد اتفاقات تلخ و شیرین زیادی بودیم. المپیکی که میزبانی خاص و پرانتقاد و افتتاحیه عجیبش به رقابت‌هایی جذاب و نفس گیر ختم شد. به خصوص برای ورزشکاران ما که ۹ فینال را تجربه کردند، ۹ فینال حساس که نتیجه اش بهترین نتیجه کاروان ایران بعد از المپیک لندن بود.

 آن‌هایی که فکر می‌کردیم طلا بگیرند مثل حسن یزدانی، امیرحسین زارع، رحمان عموزاد و امین میرزازاده به نقره و برنز بسنده کردند. از طرفی چهره‌هایی که چندان شانسی برای آن‌ها قائل نبودیم مثل ناهید کیانی و مهران برخورداری نقره‌های باارزش گرفتند یا جوانانی که تازه به ما معرفی شده بودند مثل سعید اسماعیلی و آرین سلیمی گل کاشتند و با طلای شان ما را غافلگیر کردند. در کل نیمی از مدال‌های کاروان کشورمان را دهه هشتادی‌هایی گرفتند که تا همین چند وقت قبل در شبکه‌های اجتماعی با آن‌ها شوخی می‌کردیم و بسیاری از ما جدی‌شان نمی‌گرفتیم. اگر مدال آوران زیر ۲۵ سال مثل زارع و برخورداری را هم به این فهرست اضافه کنیم چهره‌های جوان مان امسال گل کاشتند و خوش درخشیدند. در المپیکی که سهم کشتی آزاد ما برخلاف انتظار هیچ مدال طلایی نبود، وزنه برداری هم یک مقام چهارمی کسب کرد و سنگ نوردمان یعنی علیپور هم با صدم ثانیه از مدال بازماند، اگر بچه‌های دهه هشتادی نبودند نمی‌توانستیم ۹ فینال و ۳ طلا را تجربه کنیم.

جالب‌تر این که ۲ طلا از این ۳ طلا هم برگردن دهه هشتادی‌ها نشست؛ یعنی همه جوره درخشیدند و حالا هم امید بیشتری به آن‌ها داریم هم توقع مان برای مسابقات بعدی بالا رفته تا پرچم زیبای کشورمان را در آوردگاه‌های حساس و بین المللی به اهتزاز دربیاورند و فراتر از مدال، سفیران فرهنگی خوبی برای کشورمان باشند. خوشبختانه برخلاف برخی از ورزشکاران کشور‌های دیگر، در این دوره شاهد رفتار نامناسبی هم از قهرمانان مان نبودیم و حتی کم تجربه بودن بچه‌های دهه هشتادی باعث نشد به داور اعتراض کنند، رفتار بدی با رقیب داشته باشند و... برای همین حالا که نتیجه و اخلاق را با هم برنده شدند، سراغ آن‌ها رفتیم تا مروری بردرخشش آن‌ها داشته باشیم در المپیک پاریس.

رونالدوی تکواندوی جهان
آرین سلیمی متولد ۱۳۸۲ 
تکواندوی کشورمان در پاریس بی نهایت خوش درخشید. مردان این فدراسیون از رئیس تا مربی‌ها و ورزشکاران در سکوت تلاش کردند و اتفاق‌هایی را رقم زدند که بی نظیر بود. ۴ ورزشکار و ۴ مدال، شامل یک طلا، دو نقره و یک برنز. اولین المپیکی که یک بانوی ایرانی فینالیست شد و اولین المپیکی که خانم‌ها دو مدال گرفتند و تمام این اتفاقات خوب توسط تکواندو رقم خورد. اما در این بین آرین سلیمی چهره‌ای ویژه بود. جوانی محجوب از کرمانشاه عزیز. آرین قبل از فینال قهرمان شد، جایی که در مراحل مختلف قهرمانان نامداری را شکست داد. او بعد از هر پیروزی دست رقیبش را بالا می‌برد. آرین را خیلی وقت نیست که می‌شناسیم، اما آن قدر دوست داشتنی است که انگار سال هاست با او خاطره داریم و پای مبارزاتش بودیم. پسری بلند بالا که بعد از هر پیروزی یک شادی کریس رونالدویی انجام می‌دهد.آرین سلیمی

به امید آینده درخشان آقا رحمان بی رحم
رحمان عموزاد متولد چه سالی؟ ۱۳۸۱
هنوز یک ماه از تولد ۲۲ سالگی رحمان عموزاد بیشتر نمی‌گذرد. قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان را از آن خود کرده است، اما دستش به طلای المپیک پاریس نرسید و در فینال ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد اسیر فیتیله بارانداز حریف ژاپنی شد و سهمش سکوی دوم این رقابت‌ها و مدال نقره. رحمان که در کشتی به «رحمان بی‌رحم» و «پلنگ سیاه مازندران» معروف است، اهل خلیل شهر در بهشهر مازندران است و خانوادگی اهل کشتی هستند. فرزاد برادر بزرگ‌تر رحمان قهرمان جوانان جهان در کشتی شده است و حتما رحمان خیلی از فن‌های کشتی را وقت کشتی با برادر دوقلویش محمدعلی یاد گرفته است. در این مسابقات انتظارات از عموزاد خیلی بالا بود و همه از انتظار مدال طلا را داشتند، اما او که زودتر از فینال برای خودش تاج‌گذاری کرد، بدجوری اسیر رقیب و شاید خوشحالی زود از موعد خود شد تا دستش از طلا کوتاه بماند. با این حال او با جنگندگی که همه در او سراغ داریم می‌تواند دوباره روی تشک کشتی میدان‌داری کند. هرچه هست او یک دهه هشتادی تازه نفس است که می‌تواند در مسابقات بعدی بدرخشد و افتخارات زیادی را رقم بزند.

رحمان عموزاد

از کارگری تا طلای المپیک
سعید اسماعیلی متولد ۱۳۸۲ 
پسرک خوش غیرت دزفولی که تازه ۲۱ ساله شده در اولین تجربه اش با تیم بزرگسالان در المپیک خوش درخشید. او که طی سال‌های اخیر در رده جوانان حسابی گرد و خاک کرده بود، در مجارستان لوئیس اورتا قهرمان جهان از کوبا را تا ثانیه‌های پایانی شکست داده بود؛ اما یک غفلت و شادی ناشی از تجربه کم و هیجان زیاد باعث شد در چند ثانیه آخر کشتی را ببازد. او در انتخابی‌ها رضا گرایی قهرمان المپیک را شکست داد تا به عنوان نماینده کشورمان عازم پاریس شود. جایی که بار‌ها کشتی هایش به مویی بند بود؛ اما پسرک غیور دزفولی که روزگاری به خاطر رنج محرومیت، کارگری کرده بود اهل تسلیم شدن نبود تا به همه نشان دهد با عزم و اراده زیاد می‌توان کمبود‌ها را هم ضربه فنی کرد؛ او پیش رفت تا روی سکو ایستاد و بعد هم مدالش را به همه مردم ایران، به خصوص قشر کارگر تقدیم کرد.

سعید اسماعیلی

نقره در اولین تجربه المپیکی

علیرضا مهمدی متولد چه سالی؟ ۱۳۸۱
علیرضا مهمدی کشتی‌گیر فرنگی‌کار ایرانی اهل ایذه خوزستان است. او در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ در وزن ۸۷ کیلوگرم مدال نقره را به دست آورد که اولین نقره کاروان ما بود؛ پیش از این در مسابقات قهرمانی جهان این مدال را تکرار کرده بود. برادر علیرضا کشتی می‌گرفت و او به همین واسطه با این ورزش آشنا شد. وقتی سالن کشتی ایذه آتش گرفت، برادرش کشتی را کنار گذاشت، اما علیرضا سرسختانه کشتی را زیر نظر ملک محمد بویری شروع کرد. او همیشه تصویر خودش را روی سکوی المپیک را در ذهنش تکرار می‌کرد و در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است: «همه کشتی‌گیران که می‌خواهند به مسابقه جهانی اعزام شوند، سکوی جهانی را تصویرسازی می‌کنند. این تصویری است که هر روز به آن فکر می‌کنند و با همین انگیزه، تمرینات‌شان را پشت سر می‌گذارند.» البته المپیک پاریس اولین تجربه علیرضا در رده سنگین‌وزن بود و به قول خودش هر دیدار حکم یک فینال را برای او داشت. پدرش کارگر است و یکی از کسانی که همیشه علیرضا را به کشتی تشویق می‌کند. او درباره پدرش گفته: «پدرم حتی شده پیراهن تنش را بفروشد، برای من این کار را می‌کند تا بتوانم به کشتی‌ام برسم.»

علیرضا مهمدی

برنزی برای دختر خوش خنده
مبینا نعمت زاده متولد ۱۳۸۴ 
کم سن و سال‌ترین مدال آور کاروان ما بانویی است مهربان که ۱۹ سال دارد و برنز منفی ۴۹ کیلوگرم را تصاحب کرد. مبینا دختر خوش خنده‌ای است که در ۱۷ سالگی برنده برنز آسیایی هانگژو شد. نعمت زاده در یک چهارم نهایی پاریس آدریانا سرزو فینالیست المپیک پاریس را شکست داد و در رده بندی حساسش هم دنیا ابوطالب قهرمان شاخص عربستانی را که اهل جنگ روانی هم بود شکست داد. ضربه عقربی شگفت انگیز مبینا همه را به وجد آورد. دختری که با تمام وجود برای نام کشورش مبارزه کرد تا لبخند را برلبان هموطنانش بیاورد. حالا نسل او در ورزش خود را ثابت کرده اند و نوبت مسئولان و مردم است تا بیشتر به آن‌ها اعتماد کنند. مبینا این روز‌ها قهرمانی است که قبل از ۲۰ سالگی افتخارآفرین شده و در این بین نگران کنکور است.

مبینا نعمت زاده

شکست دادن پرافتخارترین‌ها برای برنز
امیرعلی آذرپیرا متولد چه سالی؟ ۱۳۸۱
مدال طلا وزن ۹۷ کیلوگرم مسابقات قهرمانی کشتی زیر ۲۳ سال جهان در سال ۲۰۲۱ و مسابقات قهرمانی کشتی زیر ۲۰ سال آسیا در سال ۲۰۲۲ از درخشان‌ترین قسمت‌های کارنامه ورزشی امیرعلی آذرپیراست. او در مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس هم حضور داشت. قرعه امیرعلی در المپیک از همان اول سخت بود و او در مرحله یک هشتم مسابقات کشتی آزاد در وزن ۹۷ کیلوگرم مقابل احمد تاج‌الدینوف، قهرمان روسی‌اصل جهان و بازی‌های آسیایی از بحرین بازی کرد و او را برد. هرچند در نهایت آذرپیرا روز آخر مسابقات المپیک ۲۰۲۴ با شانس مجدد در بازی رده‌بندی حضور پیدا کرد، اما در همین مسابقه هم گل کاشت و مقابل کایل اسنایدر کشتی‌گیر پرافتخار آمریکایی با نتیجه چهار بر یک پیروز شد تا روی سکوی سوم مسابقات ۲۰۲۴ پاریس برود. پدر امیرعلی، حمید آذرپیرا یکی از کشتی‌گیران قدیمی کشورمان، اولین مربی امیرعلی است؛ او به این شکل از کودکی وارد کشتی و از رده نوجوانان ملی‌پوش شد. او مانند همه هم‌تیمی‌های دهه هشتادی خود هنوز راه زیادی در کشتی دارد و حضور در میدان المپیک در ۲۲ سالگی حتما تجربه‌های زیادی به او آموخته است که می‌تواند از آنها در مسابقات بعدی‌اش بیشتر استفاده کند.

امیرعلی آذرپیرا

 و، اما متولدان ۷۸ و ۷۹
علاوه بر دهه هشتادی‌ها که عملکرد خیره کننده‌ای در این دوره از المپیک داشتند، چند ورزشکار دیگر ما هم بودند که متولد سال‌های ۱۳۷۸ یا ۱۳۷۹ بودند و آنها هم موفق به کسب مدال یا تاریخ‌سازی در پاریس شدند. در ادامه، بیشتر از آنها خواهیم گفت.

مهران برخورداری نقره و درخشش تا قبل از فینال
نماینده تکواندو کشورمان در وزن منفی ۸۰ کیلوگرم المپیک ۲۰۲۴ با درخشش خیره‌کننده‌اش به فینال رسید. او در فینال به مصاف حریفی از تونس رفت و در دو راند پیاپی شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد. برخورداری متولد ۵ مرداد ۱۳۷۹ و دارنده نشان برنز قهرمانی جهان و نشان برنز بازی‌های آسیایی در سال ۲۰۲۲ است.

مهران برخورداری

امیرحسین زارع نقره بعد از کامبک ناتمام
در دیدار نهایی وزن ۱۲۵کیلوگرم کشتی‌آزاد المپیک ۲۰۲۴ پاریس، «زارع» دارنده ۲ مدال طلای جهان و یک برنز المپیک برابر «گنو پتریاشویلی» دارنده مدال‌های نقره و برنز المپیک و ۳ طلای جهان از گرجستان به روی تشک رفت. او وقت اول را با نتیجه ۱۰ بر یک باخت، اما در وقت دوم، با کسب ۸ امتیاز تا یک قدمی پیروزی رفت، اما کامبکش ناتمام ماند و به مدال نقره دست یافت. امیرحسین زارع متولد ۲۷ دی ۱۳۷۹ در آمل است.

   امیرحسین زارع

علی داوودی چهارمی و شکستن رکورد شخصی
وزنه‌بردار کشورمان در رقابت‌های دسته فوق‌سنگین (۱۰۲+ کیلوگرم) بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس با ثبت رکورد مجموع ۴۴۷ (یک‌ضرب ۲۰۵ - دوضرب ۲۴۲) با قرار گرفتن در رده چهارم از کسب مدال برنز باز ماند. او در حالی رکورد ۲۰۵ کیلوگرم را در حرکت سوم یک‌ضرب خود به ثبت رساند که این وزنه از بهترین رکوردی که او تا کنون از خودش ثبت کرده بود، ۲ کیلو سنگین‌تر بود. علی داودی متولد ۲ فروردین ۱۳۷۸ در خمین، نایب‌قهرمان المپیک ۲۰۲۰ توکیو و همچنین رکورددار دسته سنگین‌وزن جهان در رده جوانان است.

   امیرحسین زارع

ارسال نظرات