۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۷۶۳۷۹۵
حجت‌الاسلام ملک زاده در گفت‌وگو با رسا:

کودتای ۲۸ مرداد نماد مقابله آمریکا با حکومت‌های مردمی است

کودتای ۲۸ مرداد نماد مقابله آمریکا با حکومت‌های مردمی است
استاد حوزه علمیه گفت: سرنگونی دولت مردمی مصدق توسط آمریکا و حمایت از دولتی مستبد، بهترین دلیل بر این است که آمریکا هرگز حامی دموکراسی نبوده و در عصر حاضر نیز با همه دولت های مردمی در اقصی نقاط جهان مقابله کرده و آنها را سرنگون می کند.

حجت الاسلام محمد ملک زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به کودتای 28 مرداد و دخالت کشورهای استعمارگر در امور ایران اظهار داشت: با این کودتا، آمریکا با دخالت در امور ایران و حمایت از حکومت شاهنشاهی و استبدادی، دولتی مردمی را سرنگون کرد.

وی یکی از دلایل کودتای 28 مرداد را تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت عنوان و بیان داشت: با تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت، دولت انگلستان با بن بست جدی روبه رو شد که اگر دولت مصدق در ایران سقوط نمی کرد، دولت انگلیس ساقط می شد و دولت بعدی انگلیس حاضر می شد تا نرمش بیشتری با دولت مصدق نشان دهد تا مشکل نفت کشور برطرف شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: انگلیس بعد از جنگ جهانی دوم ضعیف شده و قدرت چندانی نداشت ولی با حمایت آمریکا، حکومت مردمی را - که با حمایت آیت الله کاشانی شیرهای نفت ایران را برای استعمار بستند با طراحی کودتا سرنگون کردند تا به اهداف غارتگرانه خود دست پیدا کنند.

اهداف آمریکا از کودتای 28 مرداد

وی با اشاره به اهداف آمریکا از اجرای کودتای 28 مرداد اظهار داشت: هدف آمریکا از این کودتا این بود که اولا سهم آمریکا از نفت ایران را بیشتر از گذشته کند و ثانیا بر دولت ایران سلطه خود را داشته باشد و حکومتی وابسته و مطیع بر روی کار آورد که البته این چنین نیز شد و دولت پهلوی به جای منافع ملی به دنبال حفظ و گسترش منافع دیگران بود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: با وجود این که ملی شدن صنعت نفت، ضد منافع بیگانگان بود؛ اما شاه ایران با آمریکا همراه شد؛ همان گونه که جداشدن بحرین نیز اقدامی بود که شاه در راستای رساندن منافع به بیگانگان انجام داد و جداشدن آن را نیز تبریک گفت.

وی ضمن بیان ضرورت توجه به نقش تاثیرگذار آمریکا در کودتای 28 مرداد خاطرنشان کرد: یکی از سیاستمداران همان زمان به نقش تاثیرگذار آمریکا در کودتای 28 مرداد اذعان می کند و می گوید عملیات کودتا در این سطح در ایران بدون حمایت آمریکا، شانس موفقیت نداشت و با آغاز دولت آیزنهاور بود که تدارکات برای کودتای 28 مردادماه آماده می شود.

آمریکا با هر دولتی که مردمی باشد دشمنی می کند

حجت الاسلام ملک زاده افزود: سرنگونی دولت مردمی مصدق توسط آمریکا و حمایت از دولت مستبد بهترین دلیل بر این است که آمریکا هرگز حامی دموکراسی نبوده و امروز نیز نیست و در عصر حاضر با همه دولت های مردمی در اقصی نقاط جهان مقابله کرده و آنها را سرنگون می کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به آغاز رسیدگی به پرونده 28 مرداد در قوه قضاییه اظهار داشت: به نظر من ما نباید منتظر اقدامی از سوی سازمان های بین المللی بوده و به آن امیدوار باشیم؛ چراکه سازمان های بین المللی غالبا زیر سلطه آمریکا و غربی ها هستند و دولت اسلامی ایران بنابر تصویب قانون الزام دولت به پیگیری و جبران خسارات ناشی از جنایات آمریکا بر علیه اتباع ایرانی، موظف است این قانون را اجرا کرده و از حقوق ملت ایران دفاع کند.

حجت الاسلام ملک زاده خاطرنشان کرد: اقداماتی که اخیرا در توقیف نفت کش های آمریکایی در راستای رسیدگی به تحریم های آمریکا و کشته شدن بیماران پروانه ای در کشور انجام دادیم، در راستای همین قانون است.

وی تاکید کرد: باید این کار را ادامه دهیم و علاوه بر جنایات آمریکا بر علیه مردم ایران در کودتای 28 مرداد، بر دیگر جنایات بی شمار آمریکا نیز رسیدگی شود؛ چراکه امروز ایران اسلامی توان مجازات آمریکا را داشته و می تواند از حقوق خود دفاع کند.

ارسال نظرات