۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۷۶۴۱۷۶

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۶/۶؛هشدار هواشناسی برای ۱۷ استان

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۶/۶؛هشدار هواشناسی برای ۱۷ استان
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی بارش‌های سیل‌آسا برای ۳ استان از احتمال طوفان گردوخاک، سقوط اشیا از ارتفاعات و خسارت به تجهیزات شهری ۱۷ استان خبر داد.

بررسی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در اکثر مناطق جو پایداری حاکم است و به تدریج از ساعات بعدازظهر با گذر امواج تراز میانی از شمال شرق کشور در شرق سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی ابرناکی، رگبار پراکنده، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

فردا چهارشنبه در مازندران، غرب گیلان، غرب گیلان، ارتفاعات البرز مرکزی در زنجان، قزوین، تهران و غرب سمنان رگبار،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

همچنین در دامنه‌های جنوبی البرز و ارتفاعات شرقی زاگرس واقع در همدان، مرکزی و قم افزایش ابر گاهی همراه با رگبار و وزش باد پیش‌بینی شده است.

روزهای پنجشنبه و جمعه در ارتفاعات مازندران و تهران ابرناکی، گاهی رگبار،‌رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد.

شنبه هفته آینده در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایداری همراه با افزایش نسبی دما در نیمه غربی کشور پیش‌بینی می‌شود. قابل ذکر است طی 5 روز آینده وزش باد در نوار شرقی و مرکز کشور تداوم خواهد داشت.

به گزارش تسنیم، طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه وزش باد در نوار شرقی و مرکز کشور افزایش یافته و در منطقه زابل خیزش گردوخاک روی می‌دهد. در این مدت در نوار شمالی کشور کاهش نسبی دما روی می‌دهد و شرق دریای خزر مواج می‌شود.

هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه 1403/06/06

زمان پایان: سه‌شنبه 1403/06/06

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک

منطقه اثر: خراسان شمالی، شرق و ارتفاعات گلستان و ارتفاعات در شمال شرق سمنان

اثر مخاطره: طغیان رودخانه‌های فصلی و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، صاعقه، آب‌گرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل گیری روان آب و سیلاب، وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی.

توصیه: پرهیز از هرگونه تردد و توقف در حاشیه روخانه ها و مسیل‌ها، پرهیز از اسکان و بر پایی چادر در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده، آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی.

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی
زمان شروع: سه‌شنبه 1403/06/06
زمان پایان: پنج‌شنبه 1403/06/08
نوع مخاطره: رگبار باران، رعد وبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک
منطقه اثر:
سه‌شنبه 1403/06/06: گلستان، شمال سمنان، شمال خراسان رضوی، شمال چهارمحال بختیاری، غرب اصفهان، ارتفاعات در استانهای مازندران و تهران،
چهارشنبه 1403/06/07: شمال خراسان شمالی، ارتفاعات و دامنه در مازندران و شرق گیلان، شمال استانهای البرز و تهران و ارتفاعات استانهای سمنان و گلستان،
پنج‌شنبه 1403/06/08: ارتفاعات و دامنه در مازندران و شرق گیلان، شمال استانهای تهران و البرز و شمال شرق آذربایجان شرقی
اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ و درختان کهن‌سال
توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلو‎ل‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال

هشدار افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: جمعه 1403/06/09

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، در نواحی مستعد با گردوخاک و احتمال طوفان گردوخاک (به‌ویژه در شرق کشور)

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1403/06/06، چهارشنبه 1403/06/07، پنجشنبه 1403/06/08 و جمعه 1403/06/09: خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، یزد، اصفهان، گلستان، سمنان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، قم، مرکزی، البرز، جنوب تهران، شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: پرهیز از تفریح کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات