۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۷۶۴۶۲۷
پایکوبی در مراسم تدفین

بنی‌صدر پس از ترور رجایی چه پیامی داد؟

بنی‌صدر پس از ترور رجایی چه پیامی داد؟
پیام بنی‌صدر پس از حادثه‌ی ترور همکار پیشینش، نه تنها زیرپا گذاشتن مرزهای اخلاق است، بلکه نوعی عقده‌گشایی است و اصرارش بر اینکه غالب مردم ایران خواهان این ترور بوده‌اند، اثباتی است بر اینکه او در مقام یک جامعه‌شناس، چنان که خودش ادعا می‌کند، هیچ شناختی از جامعه‌ی ایران ندارد.

دوران ریاست جمهوری ابوالحسن بنی‌صدر، دورانی پر از اختلاف و تشنج میان او و نخست‌وزیرش، محمدعلی رجایی، بود. پس از صدور حکم عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی‌صدر، در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰، دومین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که بنی‌صدر هنوز داخل کشور بود. دولت رجایی، تنها ۲۸ روز دوام آورد و با بمب‌گذاری در دفتر نخست‌وزیری، رجایی و باهنر به شهادت رسیدند. بنی‌صدر که روز هفتم مرداد، به همراه مسعود رجوی سرکرده‌ی گروهک تروریستی منافقین از کشور فرار کرده بود، پس از خروج از کشور ژست اپوزیسیون به خود گرفت و حدود یک ماه بعد، در واکنش به ترور رجایی و باهنر، این حادثه را «طبیعی‌ترین پاسخ مردم ایران» عنوان کرد. او اگرچه اختلافاتی با رجایی در طول دوران ریاست جمهوری‌اش داشت، در واکنش به ترور آنان، مرزهای اخلاق را جابه‌جا کرد و نه تنها این سانحه را تسلیت نگفت، بلکه رجایی و باهنر را مسئول مرگ خویش دانست و در پیامی خطاب به مردم ایران، آنان را دعوت به تشکیل دولت جدید کرد. نگاهی به مصاحبه‌ی بنی‌صدر در کنار رجوی با خبرگزاری رویتر، پیامی است برای کسانی که پس از دهه‌ها، در تلاش برای تطهیر چهره‌ی بنی‌صدر هستند، که او در کنار سرکرده‌ی منافقین ایستاده در حالیکه ترور رجایی و باهنر را به مردم ایران، شادباش می‌گوید. پیام بنی‌صدر پس از حادثه‌ی ترور همکار پیشینش، نه تنها زیرپا گذاشتن مرزهای اخلاق است، بلکه نوعی عقده‌گشایی است و اصرارش بر اینکه غالب مردم ایران خواهان این ترور بوده‌اند، اثباتی است بر اینکه او در مقام یک جامعه‌شناس، چنان که خودش ادعا می‌کند، هیچ شناختی از جامعه‌ی ایران ندارد. این مصاحبه که در نشریه‌ی ویژه‌ی شماره‌ی ۱۶۴ خبرگزاری پارس در تاریخ ۱۳۶۰٫۶٫۱۰ منتشر شده، در آرشیو «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» موجود است.

 

بنی‌صدر پس از ترور رجایی چه پیامی داد؟

گفته‌های بنی‌صدر در مورد بمب‌گذاری دیروز

خبرگزاری پارس، به نقل از رویتر از پاریس، ۱۳۶۰٫۶٫۹

ابوالحسن بنی‌صدر رئیس‌جمهوری پیشین ایران گفت: بمب‌گذاری روز گذشته در دفتر نخست‌وزیری در تهران، نتیجه اعدام‌هایی است که به دستور آیت‌الله روح‌الله خمینی اجرا می‌گردد.

بنی‌صدر که در خانه‌اش در نزدیکی پاریس صحبت می‌کرد، به خبرنگاران اظهار داشت این نوع حمله، نتیجه منطقی جریانات است، نتیجه اعدام‌هایی است که به دستور خمینی اجرا می‌شود.

از سوی دیگر، سخنگوی سازمان مجاهدین در پاریس به خبرنگاران گفت: این بمب‌گذاری طبیعی‌ترین پاسخ مردم ایران به جنایات خمینی و اعدام مجاهدین است.

نه بنی‌صدر و نه سخنگوی مجاهدین که می‌گفت ظرف ۲ ماه گذشته ۶۰۰ تن از هم‌رزمانش در ایران اعدام شدند، ادعای داشتن ارتباط مستقیمی با جریان بمب‌گذاری نکردند.

بنی‌صدر ضمنا در مصاحبه‌ای با مجله نیوزویک که امروز منتشر شد، اظهار داشت: آیت‌الله روح‌الله خمینی، مرد غافلی است که در این تفکر که مردم ایران هرگز در مقابل او قد علم نخواهند کرد، دچار اشتباه است.

وی گفت: من روزهای وحشتناکی را با فکر کردن در این باره که چگونه انقلاب از مسیر خود، منحرف شده است، سپری کردم. از خشونت بیزارم، ولی می‌دانم که اگر مقاومت نکنیم، تمامی کشور و مردم آن قربانی این رژیم خواهند شد.

بنی‌صدر پس از ترور رجایی چه پیامی داد؟

بنی‌صدر هفته پیش طی مصاحبه‌ای گفته بود خمینی ممکن است فکر کند آرامش به ایران باز می‌گردد، ولی در اشتباه است.

بنی‌صدر در این مصاحبه اظهار داشت بازی «مقاومتی» با خمینی در جریان است و خمینی ورق‌های زیادی برای ادامه بازی ندارد.

رئیس جمهوری پیشین ایران، احساس خود را نسبت به آیت‌الله خمینی به احساس کودکی که شاهد الکلی شدن پدرش باشد، تشبیه کرده است. وی خاطرنشان ساخت آیت‌الله خمینی پیشوای روحانی و رهبر انقلاب بود، اما بدبختانه افق فکری او بسیار محدود است.

***

خبرگزاری پارس، به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، ۱۳۶۰٫۶٫۹

بنی‌صدر رئیس جمهوری سابق ایران امروز در پاریس اظهار داشت: رجائی و باهنر به دست خودشان مرگ خویش را باعث شدند.

بنی‌صدر در مصاحبه‌ای با رادیو «اروپا - ۱» گفت: «این طبیعی است که در یک وضعیت خشونت‌آمیز، کسانی که به وجود آورنده این شرایط هستند، خود قربانی شوند». وی افزود: «بمب‌گذاری روز یکشنبه کاملا قابل پیش‌بینی بود». بنی‌صدر هرگونه شرکت خود در این بمب‌گذاری را تکذیب کرد و گفت: «من تنها نقش یک جامعه‌شناس را ایفا می‌کنم»، رئیس جمهوری معزول ایران به خبرنگاران گفت قصد دارد تلگرافی به امام خمینی بفرستد و به وی بگوید: «این موج خشونت را متوقف کند، زیرا وی یک روحانی است و نمی‌تواند آزادی‌ها را حذف کند».

بنی‌صدر با تاکید بر برقراری آزادی‌ها در ایران گفت: «خمینی مجبور است تسلیم شود. وی استقرار آزادی‌ها را خواهد پذیرفت».

وی فاش کرد اخیرا طی نامه‌ای به آیت‌الله خمینی از وی خواسته است به فوریت استقرار مجدد آزادی‌ها را بپذیرد.

فرانس پرس می‌افزاید به اعتقاد بنی‌صدر چنین سوءقصدی بدون حمایت وسیع مردمی عملی نمی‌شد. رئیس جمهوری سابق ایران گفت: «مردم آزادی می‌خواهند و آن را به دست خواهند آورد». وی افزود رسانه‌های گروهی می‌توانند نقش مهمی در محکوم کردن خشونت در ایران را بازی کنند. به گفته بنی‌صدر، «امام خمینی در ایران مسلما از نیرویی برخوردار است، لکن از یک نیروی منفی.»

وی از سوی دیگر، اظهار امیدواری کرد واشنگتن و مسکو، در امور داخلی ایران دخالت نکنند و بار دیگر تاکید کرد «سیاست آمریکا در ایران در جهت استقرار دیکتاتوری فعلی بوده است».

رئیس جمهوری معزول ایران، یک بار دیگر اظهار داشت امیدوار است اقامتش در پاریس در حداقل زمان ممکن باشد.

 بنی‌صدر پس از ترور رجایی چه پیامی داد؟

بنی‌صدر ایرانیان را دعوت به تشکیل دولت جدید کرد

خبرگزاری پارس، به نقل از رویتر از لندن، ۱۳۶۰٫۶٫۹

ابوالحسن بنی‌صدر رئیس‌جمهوری پیشین ایران، امروز از مردم ایران خواست با تشکیل دولت جدیدی، امور کشور را در دست گیرند.

وی در بیانیه‌ای که در پاریس منتشر شد و تلفنی برای رویتر خوانده شد، خاطرنشان ساخت ایرانیان نباید اجازه دهند بحران خطرناک ایران، بیش از این ادامه یابد. بیانیه مذکور به دنبال اعلام رسمی مرگ رئیس جمهور و نخست‌وزیر ایران منتشر شده. وی در این بیانیه خواستار انحلال مجلس که دشمنان سیاسی بنیادگرای بنی‌صدر اکثریت آن را تشکیل می‌دهند، شده است.

رئیس جمهوری پیشین ایران اظهار داشت حادثه دیروز بازتاب شدید رفتار اخیر دولت در قبال چپ‌گرایان و اعدام‌های آن در پی محاکمات سریع است.

از دو ماه پیش که بنی‌صدر از مقام خود عزل شد، حدود ۶۰۰ تن که بیشترین آنها را ناراضیان چپ‌گرا تشکیل می‌دادند، به جوخه‌های اعدام سپرده شدند.

در بیانیه رئیس جمهوری پیشین ایران همچنین آمده است: هم‌اکنون زمان آن است که مردم ایران که نگران اوضاع بحرانی کشور هستند، اداره امور را در دست خود گیرند. خبرگزاری رویتر می‌افزاید: در بخشی از بیانیه، از مردم ایران دعوت شده، تا خواستار انحلال مجلس تقلبی باشند و حکومت جدیدی بر پایه انتخاباتی تازه تشکیل دهند.

این بیانیه که پیروزی را در ایران، قریب‌الوقوع دانسته، خواستار تعقیب مقامات قضایی کشور به خاطر صدور فرمان اعدام‌های غیرقانونی شده است.

در بیانیه بنی‌صدر آمده است: دادگاه‌های انقلابی باید وادار به تعطیل شوند و زندانیان سیاسی باید آزاد گردند. رئیس جمهوری پیشین ایران، بنیادگرایان اسلامی را به خاطر بحران سیاسی و اقتصادی کشور نکوهش کرد و گفت: سیاست‌های تخریبی و احمقانه آنان، باید جای خود را به سیاست‌هایی که تقویت کننده استقلال و آزادی هستند، بدهند.

مسعود رجوی رهبر مجاهدین که با بنی‌صدر به فرانسه گریخته نیز در بیانیه خود به ملت ایران، به خاطر پیروزی در ترور ۲ تن از رهبران کشور تبریک گفته است.

رجوی خواستار محاکمه آیت‌الله خمینی در یک دادگاه خلق و تاسیس یک جمهوری دموکراتیک اسلامی در ایران شد.

 بنی‌صدر پس از ترور رجایی چه پیامی داد؟

اظهارات بنی‌صدر درباره فاجعه ۸ شهریور ماه

پارس به نقل از رویتر از نیویورک، ۱۳۶۰٫۶٫۱۰

ابوالحسن بنی‌صدر رئیس جمهور معزول ایران، امروز در یک مصاحبه تلویزیونی از فرانسه، درگیری‌های مسلحانه کنونی بر ضد رژیم اسلامی ایران را جنگ داخلی توصیف کرد.

بنی‌صدر گفت درگیری‌های مسلحانه در ایران از مدتی قبل شروع شده است، وی افزود: تعداد تلفات نیروهای ما در جنگ بر علیه عراق، به ۲۰ نفر در روز بالغ می‌شود، در حالی که در درگیری‌های داخلی در دو طرف درگیر، حداقل ۱۰۰ نفر روزانه جان خود را از دست می‌دهند.

بنی‌صدر در این مصاحبه، هرگونه مداخله‌ای را در جریان بمب‌گذاری روز یکشنبه در تهران که منجر به شهید شدن رئیس جمهور و نخست وزیر جدید گردید، انکار کرد.

رئیس جمهور معزول گفت: با موافقت و مخالفت من، با بمب‌گذاری چیزی تغییر نمی‌کرد. در طی دو ماه و نیم گذشته، رژیم جمهوری اسلامی اعدام ۸۰۰ نفر را که در حقیقت خیلی بیشتر از این رقم می‌باشد، اعلام کرده است، با توجه به این مسئله چه نوع عکس العملی از جانب مخالفین رژیم انتظار می‌رفت؟ بنی‌صدر، همچنین گفت عوامل آمریکا در ایران، سرگرم انجام اقداماتی هستند.

وی افزود، در گذشته گفته می‌شد جاسوسان در هر کجا هستند، حتی در کابینه خود من و بنابراین، این روزها نیز آنها همه جا پیدا می‌شوند، حتی در کابینه «آیت‌الله روح‌الله خمینی.»

برچسب ها: بنی صدر رجوی ترور
ارسال نظرات