۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۷۶۵۰۰۸
یادداشت

نقش و تاثیر هنرهای تجسمی در ساخت سبک زندگی

نقش و تاثیر هنرهای تجسمی در ساخت سبک زندگی
هنرهای تجسمی امکان ورود به تمام وجوه زندگی را دارد و می‌­تواند سرمشق­‌ها و مرجع‌­های سبک زندگی ایرانی اسلامی را با روش و محتوایی فاخر، روایت و بازتولید کند و در مقابل چشم جامعه قرار دهد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حسین عصمتی، هنرمند و پژوهشگر عرصه هنرهای تجسمی در یادداشتی به بررسی جایگاه و تاثیر تولیدات این عرصه بر سبک زندگی پرداخته است. 

در ادامه، نخستین بخش از این یادداشتی نوشت: جامعه و افراد آن برای تأمین نیازهای مادی و معنوی، مجموعه­‌ای از عملکردها را گزینش می­‌کنند که به وسیله آن­ها تصویر و روایت خاصی از هویت را در برابر دیگران به نمایش می­‌گذارند. این روایت خاص و هویت شخصی، سبک زندگی فرد را شکل می­‌دهد. سبک زندگی از مباحثی است که در دورۀ معاصر به صورت یک مبحث علمی و دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته است و جامعه شناسان بدان پرداخته­‌اند. سبک زندگی، هویت‌ساز و شکل دهندۀ کیفیت و کمیت زندگی انسان است. به همین دلیل، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان محلی و جهانی، تلاش در همسان‌سازی و یا همراه سازی آن با اهداف خود دارند.

جامعه و فرد در برنامه‌ریزی برای سبک زندگی، نیاز به سرمشق یا به تعبیری مرجع دارد و آن را تحت تأثیر و متناسب با شرایط، گزینش می­‌کند. در دوره‌های پیشین، این سرمشق‌ها و مرجع‌ها توسط نخبگان واقعی مانند: عالمان، دانشمندان، ادیبان، عرفا و هنرمندان در اختیار جامعۀ ایرانی قرار می‌گرفت. قرن‌هاست که سرمشق­‌ها و مرجع‌­های این سبک زندگی توسط عالمان علوم مختلف ایرانی، ارائه و معرفی شده و همواره متناسب با امکانات و شرایط روزگار، مورد بازتولید و نوسازی قرار گرفته است. لذا به جهت صیانت از سبک زندگی ایرانی اسلامی، نیاز به معرفی مرجع­‌های مناسب و بازخوانی آنها با متناسب با رسانه‌­های جدید وجود دارد.

یکی از رسانه­ های مؤثر در معرفی، تولید و بازتولید نوعِ سبکِ زندگی همچنین گسترش آن، هنر است. هنر و شیوه­‌های مختلف آن، بخش مهم و اثرگذار از فرهنگ جامعه است. هنر به عنوان یک ابزار مهم و کارآمد در پیدایش و ماندگاری و همچنین دگرگونی سبک زندگی، قابل توجه است.

با یک بررسی مختصر می‌توان ادعا کرد که برخی از عرصه‌­های رفتاری جامعه و فرد تحت تأثیر شیوه‌­های گوناگون هنر است. شیوه­‌های هنری، با تولید محتوایی خاص، مخاطب را متأثر می­‌کنند. تأثیر محتوا و کیفیت اجرایی اثر هنری، می‌­تواند در انتخاب فرد و رفتار اجتماعی او تغییر ایجاد کند. این گزینش و تغییر رفتاری به مرور زمان و با تکرار، بخشی از سبک زندگی و هویت جامعه و فرد را تشکیل می­‌دهد. به جهت بیان اهمیت این موضوع باید گفت که محققین در بررسی تمدن­‌های باستانی و تاریخی از طریق بررسی آثار هنری، به بخش عمده‌­ای از سبک زندگی و گرایشات آنان پی می­‌برند.  

هنرهای تجسمی با تاریخ دیرینه و باستانی، در زمره شیوه‌هایی هستند که می­‌توانند از جامعه اثر بپذیرند و بر دیدگاه و شیوه زندگی فرد و جامعه اثر بگذارند. رشته­‌های گوناگون هنر تجسمی، قابلیت‌­های متعدد و متنوعی را برای تولید محتوا و اثرگذاری بر مخاطب دارند. گوناگونی و قابلیت‌های متنوع هنرهای تجسمی سبب می‌شود که زوایای متعدد زندگی انسان از دسترس این هنرها دور نماند.

هنرهای تجسمی امکان ورود به تمام وجوه زندگی را دارد و می‌­تواند سرمشق­‌ها و مرجع‌­های سبک زندگی ایرانی اسلامی را با یک روش و محتوای فاخر، روایت و بازتولید کند و در مقابل چشم جامعه قرار دهد. به دلیل اهمیت این مطلب،  لازم به تکرار است که: «یک روش فاخر و محتوایی برگرفته از سرمشق‌­های ایرانی اسلامی».

ارسال نظرات