۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۷۶۵۴۲۷

ماجرای موافقت رهبر انقلاب با درخواست یک شاعر طلبه

ماجرای موافقت رهبر انقلاب با درخواست یک شاعر طلبه
شنیده بودم چاپ سوم کتاب من به دست رهبر انقلاب رسیده است؛ در مراسمی به ایشان گفتم که چنین کتابی نوشته‌ام که گفتند: «بله خوانده‌ام محبت کردید» و آنجا بود که درخواستی از ایشان کردم.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، چند شب قبل از روز شعر و ادب با مشورت سردبیر خبرگزاری با او تماس گرفته بودم اما مایل به گفت وگو نبود تا اینکه بعد از چندین پیام و اصرار، بالاخره به گفت وگویی کوتاه رضایت داد؛ وقتی با او تماس گرفتم در مکانی شلوغ و پرازدحام بود تا اینکه فهمیدم مهمان جمکران بوده است.

او را دورادور می‌شناختم؛ از طلبه‌ها و حوزوی‌های شوخ طبع بود و جایگاه رفیعی بین مردم داشت اما تاکنون با او هم کلام نشده بودم؛ وقتی با او سر صحبت را برای اولین بار باز کردم، بسیار شوخ طبع بود.

شناخت شاعر

محمدحسین انصاری‌نژاد متولد یکم مهر ۱۳۵۵ در روستای باغ تاج شهرستان دشتستان استان بوشهر است. او پس از اخذ دیپلم، در حوزه علمیه شیراز و قم به تحصیل پرداخت و تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی ادامه داد؛ انصاری‌نژاد در حال حاضر دبیر علمی بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس است.

وی سرودن را از ۱۳ سالگی آغاز کرده است. این شاعر دشتستانی دارای گواهینامۀ درجه یک هنری معادل دکتری است و همایش‌هایی برای تجلیل از او برگزار شده است.

انصاری نژاد، منتقد، بعنوان پژوهشگر در نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه فعالیت داشته و هم‌اینک معاونت بخش ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان فارس را بر عهده دارد. از آثار او می‌توان به «سواحل بی‌تاب»، «روی شانۀ اروند»، «شمس‌الشّرف» و «از سمت سناباد» اشاره کرد.

او کتابی به نام «امین شعر انقلاب» نوشته که درباره ساحت ادبی و شاعرانگی رهبر معظم انقلاب و نقش شگفت ایشان در هدایت شعرانقلاب با گفتاری از غلامعلی حداد عادل، محمدرضا سنگری و علیرضا قزوه با بیان دیدگاه‌هایشان و خاطرات شورانگیزشان به ترسیم نگاه ادبی مقام معظم رهبری در ۲۷۴ صفحه پرداخته است.

شروع شاعری

این شاعر در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: امروز که گفتگو می‌کنم،روزی خجسته است؛ روز امامت امام زمان (عج)، که تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم خداوند چشم همه ما را به درک جامعه مهدوی روشن و منور بگرداند.

انصاری نژاد از آغاز فعالیت شاعری خود می‌گوید: آغاز شعرم از 12 یا 13 سالگی بوده که سال دوم راهنمایی برگزیده مسابقات شعر و قصه شهرستان شدم و بعد وارد مرحله استانی شدم که خود برای من در آن سن انگیزه‌ای شد تا به صورت جدی‌تری نوشتن شعر را ادامه دهم.

وی می‌گوید: آن زمان هم در خصوص 22 بهمن ماه، توصیف طبیعت و موضوعات زمانه خود شعر می‌نوشتم و حتی در کلاس‌های انشاء گاهی شعرها و سروده‌هایی داشتم.

این شاعر دشتستانی با لبخند اضافه می‌کند: معمولاً شاعران بوشهری اولین زمزمه‌هایی که به گوششان می‌رسد فایز است و در آن زمان من نیز دو بیتی‌هایی می‌سرودم البته گمانم این بود که دو بیتی است که تقلید از فایز بود اما شاید اینگونه نبود.

انصاری نژاد از زمان‌های گذشته یاد می‌کند: در آن زمان تازه با اشعار بابا طاهر آشنا شده بودم و گزیده‌ای از شاهنامه فردوسی را نیز می‌خواندم چون پدرم علاقه داشت و در خانه‌مان نیز خوانده می‌شد و حتی در خانه‌مان در موردش صحبت می‌شد و در شب نشینی‌ها و دورهمی ها معمولاً بزرگ‌ترها می‌نشستند و می‌خواندند؛ با اینکه سوادها قدیمی بود ولی ذوق سرشاری به اصالت‌ها و فرهنگ ایرانی و سنت‌ها وجود داشت.

عدم وجود انجمن شعر در دشتستان

این شاعر بوشهری از کمبودها و عدم دسترسی‌ها می‌گوید: انجمن شعر در آن زمان در دشتستان وجود نداشت و طبیعی بود که حمایتی نبود و این شعر و سروده‌ها فقط ذوق و جوشش درونی بود وگرنه چه بسا که اگر زیر نظر استادهای برتر بود این نتیجه با سرعت بیشتری رخ دهد.

وی اضافه می‌کند: بعد از رفتن به حوزه علمیه در شهر شیراز با بسیاری از شاعران شیرازی آشنا شدم و در آن زمان مثل امروزه فضای مجازی وجود نداشت و بسیار دسترسی به منابع و یا شعرا سخت بود ولی به یاد دارم که آن روزها آدرس شاعران برجسته را پیدا کردم که اکنون اکثرشان در قید حیات نیستند؛ شعرهایم را برایشان می‌فرستادم که برخی‌ها یا پاسخ می‌دادند و برخی دیگر که شاعرانی برجسته و در قله‌های شعر ادبی بودند شاید وقت گذاشتن برای نوجوان 14 یا 15 ساله برایشان میسر نبود.

پاسخی که مرا مشتاق شاعری کرد

او از شاعرانی که نامه‌هایش را پاسخ دادند می‌گوید: از استادانی که پاسخ دادند، زنده یاد مشفق کاشانی، شاعر برجسته‌ای که همین چندسال پیش دار دنیا را وداع گفت، زنده یاد فریدون مشیری نامه‌ای به من داد که همچنان آن را دارم و این نامه در 17 سالگی برایم نوشته شد و بی نهایت مرا به ادامه راهم امیدوار کرده بود و مضمون و خلاصه‌اش این بود که «شعرهایتان را خواندم، شعرهایتان بسیار خوب است در جمع شاعران دیگر این‌ها را خواهم خواند و می گویم ببینید جوان ۱۷ ساله چه زیبا غزل سروده است چه تشبیهات و استعاره‌هایی را به کار برده است.» خلاصه تشویق‌های کریمانه‌ای که این استاد بزرگوار داشت خیلی تأثیر گذار بود.

انصاری نژاد می‌گوید: بعد از آن انجمن شعر و ادب شهرستان دشتستان به راه افتاد؛ از حوزه به دشتستان که رفت و آمد می‌کردم مطلع بودم و استاد «حسین دارند» از استادان خوب بوشهری که از شاعران آیینی برجسته کشور هستند، اولین مدیر انجمن بود و ما را با افق‌های شعر امروز بیشتر از دیگران آشنا کرد و باعث شد که در شعر گذشتگان توقف نکنیم و با فضای امروز نیز آشنا شویم.

اولین مجموعه شعر «یک باغ زخم‌تر»

او از دوران سربازی‌اش می‌گوید: بعد از مدتی به خدمت سربازی رفتم و سربازیم نیز در مهاباد آذربایجان غربی بود؛ در این ایام خدمت، شرایط خاص بود و بسیاری از شعرهایم را آنجا نوشتم و تجربه‌های تازه‌ای شکل گرفت؛ اولین مجموعه شعرم در ۲۳ سالگی تحت عنوان «یک باغ زخم‌تر» با موضوعات مختلفی از جمله عاشقانه، آیینی و اجتماعی، دفاع مقدس و...با ۲۷ غزل و هفت مثنوی، منتشر شد.

این نویسنده توضیح می‌دهد: این مجموعه با نقد و تشویق‌های بسیاری روبه رو شد که یکی از این‌ها توسط ماندانا ملک پور شهرکی بود؛ اگر اشتباه نکرده باشم که مفصل در مورد کتاب ناشناخته من آن زمان در یکی از نشریات نوشته بود که حدود ۲۰ سال قبل بود که نوشته بود: «این مجموعه اثری خوب برای ادامه راه این سراینده خواهد بود و جوهره عرفان در شعرهایش اشاره کرده بود» از خود بوشهر محمد غلامی و دیگران نیز نوشتند.

او از ادامه مسیرش می‌گوید: بعد هم فعالیت حوزوی را آغاز کردم و هرگز از حوزه شاعری فاصله نگرفتم و همچنان ادامه دادم، حدود ۱۶ مجموعه شعر از من منتشر شده است و بعضاً برگزیده است و مستقل نیز هستند که گزیده‌ای در ۴ جلد انجمن قلم ایران با هزار جلد به چاپ رسید که به روئیت مقام معظم رهبری رسید و بعد پیامی از ایشان دریافت کردم.

پیام مقام معظم رهبری به شاعر بوشهری

انصاری نژاد اشاره می‌کند: آن پیام توسط دکتر حدادعادل در مراسمی که برای نکوداشت بنده «موسسه اوج» گرفته بودند را قرائت کردند و آن پیام این بود: «آقای انصاری نژاد خوب شعر می‌گوید و شعرهایشان بسیار خوب است و در آینده قابلیت بهتر شدن را دارد.»

اولین حضور در مراسم شعر خوانی با حضور رهبر انقلاب

وی اضافه می‌کند: من کنار شعر نوشتن در حوزه‌های داستان و تصحیح دیوان واقف لاهوری که در ایران تصحیح نشده بود کار کردم  اما کار تصحیح آن ۳ سال به طول انجامید و اکنون دست انجمن ادب دشتستان است.

اولین باری که توانستم در مراسم شعرخوانی در محضر حضرت امام خامنه‌ای شرکت کنم، به سال ۸۸ برمی‌گردد؛ بعد از آن نیز ۱۴ یا ۱۵ بار هم در این محفل حضور داشتم.

این شاعر می‌گوید: از این تعداد حضور در محفل شعر مقام معظم رهبری، چهار بار توانستم در محضر ایشان شعر خوانی داشته باشم، چیزی که برای همه ما باعث شگفتی بود آن تسلط و احاطه کم نظیر حضرت آقا به عالم شعر و ادب بود که خیلی دقیق و منحصر به فرد بود.

وقتی از او می‌پرسم چه شد که کتاب «امین شعر انقلاب» را در وصف مقام معظم رهبری نوشتید این گونه پاسخ می‌دهد: از همان موقع جرقه‌ای در ذهنمان زده شد که در این مورد بنویسم چون شاید خیلی‌ها اصلاً در این مورد نمی‌دانند و اطلاعی ندارند؛ زیرا حتی یک مقاله کامل هم من در اینترنت در این مورد پیدا نکردم با اینکه ایشان حتی قبل از انقلاب نیز چهره ادیب سخن شناش در بین خیلی از شعرای دیگر هم باشد.

این کتاب پس از ۶ ماه نایاب شد

انصاری نژاد می‌گوید: چاپ اول آن دو سال پیش منتشر شد که با استقبال بی نظیری مواجه شدیم؛ طی ۶ ماه چاپ اول نایاب شد و به چاپ دوم رسید که باز هم مورد لطف بسیاری از بزرگان قرار گرفت که حتی حجت الاسلام اعرافی رئیس حوزه‌های علمیه کشور تقدیر نوشتند، دکتر حداد عادل، دکتر سنگری و بسیاری دیگر به من لطف داشتند و چاپ دوم هم مدت کوتاهی نایاب شد.

درخواست از رهبری

این شاعر و طلبه دشتستانی می‌گوید: شنیدم چاپ سوم کتاب من به رهبری رسیده است؛ در مراسمی به ایشان گفتم که چنین کتابی نوشته‌ام که گفتند: «بله خوانده‌ام محبت کردید» از ایشان خواستم غزلی که منتشر نشده را در چاپ چهارم بنویسیم که ایشان موافقت خود را اعلام کردند و با پیگیری‌های دکتر حداد عادل این مهم انجام شد.

وی می‌گوید: بعد هم آقای مختارپور رئیس مرکز اسناد کتابخانه‌های ملی که خود نیز شخصیتی فرهیخته هستند که دنبال کردند تا این غزل ارزشمند در چاپ چهارم گنجانده شود و اکنون در مراحل پایانی هستیم.

وی در مورد تدریسش در دانشگاه می‌گوید: مدت‌هاست مشغول به تدریس در رشته ادبیات در دانشگاه‌ها نیز هستم، سال گذشته مجموعه داستانی به نام «باغ چنا» از من منتشر شد که این باغ در زادگاه من قرار دارد و این نیز یکی از فعالیت‌هایم در این حرفه بود.

شرح امین شعر انقلاب

وی شرح می‌دهد: سرفصل‌های این کتاب شامل امین شعر انقلاب از نگاه شاعران، تاملی در بیانات رهبر انقلاب در دیدار با شاعران، جستاری در باب تعهد در شعر از منظر رهبری، بزرگ‌ترین اتفاق ادبی بعد از انقلاب، کارکردهای دیدار رهبری با شاعران، خاطرات دیدار شاعران با مقام معظم رهبری، بایدهای شعر خوب، آسیب‌شناسی شعر انقلاب، انجمن‌های ادبی از منظر رهبری، امین شعر انقلاب در سروده‌های شاعران، سبک هندی در آیینه امین و اشعار مقام معظم رهبری است.

ارسال نظرات