۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۷۶۶۸۶۵
توسط نشر معارف منتشر شد؛

بررسی تاریخ تمدن از هبوط آدم تا منجی بشریت در یک‌کتاب

بررسی تاریخ تمدن از هبوط آدم تا منجی بشریت در یک‌کتاب
کتاب «تاریخ تمدن و مُلک مهدوی» نوشته محمد هادی همایون توسط نشر معارف منتشر و راهی بازار نشر شد.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «تاریخ تمدن و مُلک مهدوی» نوشته محمد هادی همایون به تازگی توسط نشر معارف منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب به بررسی یک دوره تاریخ تمدن بشر از هبوط حضرت آدم تا منجی بشریت با رویکردی مهدوی و با طرح ایده «تقابل حق و باطل» می‌پردازد.

نویسنده این‌کتاب تلاش می‌کند نگاه غالب نگرش به دنیا، هستی و مأموریت انسان در این‌جهان تغییر کند. همایون می‌گوید اینکه بدانیم روایت سرگذشت انسان چیست، مربوط به همه ما می‌شود؛ و محدود به قشر خاصی نیست. تاریخ بشریت با محوریت انبیا، مأموریت مشترکی داشتند که همان، فراهم آوردن مقدمات تحقق حکومت الهی در آخرالزمان و به واسطه منجی موعود است. در قرآن از جهت نظامات بشری با دو جریان مواجهیم: حزب الله و حزب الشیطان یا جریان حق و جریان باطل. جریان باطل همواره دنبال کارشکنی و انحراف از مسیر بوده است.

طبق نگاه مولف «تاریخ تمدن و ملک مهدوی»‌، ماجرای خلقت انسان و زندگی او روی زمین و آینده آن، داستان تقابل دو حزبِ الله و شیطان است که در قالب رویاروییِ پیامبران و لشکریان شیطان پیش رفته‌است. موضوع اصلی این تقابلْ مهدویت و حکومت جهانی اسلام در آخرالزمان و نقطه عطف آن عاشوراست.

تفاوت این رویکرد تمدنی با کتاب‌های موجود، در کنار مبانی قرآنی، روایی و حُکمی آن، اولاً در افزودنِ تاریخِ ادیان و پیامبران به حرکتِ تاریخیِ کاروانِ بشر به‌عنوان جزئی مهم و تمدن‌ساز است و ثانیاً در تبیین آینده زندگی بشر در زمین، به گونه‌ای که می‌توان براساس آن، تاریخ را از مجموعه حوادثِ پراکنده و غیرمرتبط، به سیری از حوادث مرتبط و معنادار تبدیل کرد که به تعبیر قرآن کریم، دارای «سنت» است. مجموعه این نگاه، چنانچه در میان اهل نظر پذیرفته و دنبال شود، درنهایت منجر به تدوین تاریخ تمدن واقعی بشر و آنچه بر این کره خاکی بر وی گذشته‌است خواهد شد. بنابراین، صحنه تاریخ را باید از یک سو تشکیلات انبیا و مؤمنان ذیل نظام امامت و ولایت برای تشکیل حزب‌الله و آن حکومت پایانی و از دیگر سو باید طراحی دشمنان برای رسیدن به یک حزب و تشکیلات به‌نام حزب شیطان دید.

در جهان معاصر و در پی تجدید حیات اندیشه اسلامی به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب مبارک اسلامی در ایران، توجه به موضوع مهدویت به عنوان عصاره کتاب خداوند و عترت پیامبر اکرم (ص) و قله بعثت انبیا عظام به طرز چشمگیری رو به افزایش است. بر اساس روایات می‌توان شرایط آخرالزمان را اینچنین تصویر نمود که تمدنی غیر الهی و به تعبیری درست‌تر، تمدنی شیطانی در شرایط نزدیک به ظهور در اوج اقتدار و پیشرفت خود بر کل جهان و بر تمامی ابعاد زندگی انسان‌ها سایه می‌افکند و پس از ایجاد فساد و آشفتگی بیش از حد در زمین، با آگاه شدن انسان‌ها و آرزومند شدن آنان برای بازگشتن به شرایط پیش از این پیچیدگی تمدنی و تشنگی آنان برای عدالتی جهانی، زمینه برای ظهور آخرین ذخیره الهی و برپایی تمدن نهایی و جهانی اسلام بر سراسر جهان فراهم می‌شود. این رویکرد را در کنار رویکرد راهبردی می‌توان «رویکرد تمدنی به مهدویت» نامید.

«تاریخ تمدن و مُلک مهدوی» در ۴ فصل با عناوین «نشانه‌ها و تمدن»، «پیامبران و مهدویت»، «پیامبر آخرالزمان» و «دوران غیبت» به نگارش درآمده که هر یک از این فصل‌ها بخش‌های مختلفی با عناوین مجزا دارد.

این‌کتاب با ۲۸۸ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۸۵ هزار تومان عرضه شده است.

ارسال نظرات