۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۷۶۷۴۱۶

نویسنده عاشقانه «پاییز آمد»: در کتابم شعار ندادم‌

نویسنده عاشقانه «پاییز آمد»: در کتابم شعار ندادم‌
نویسنده کتاب «پاییز آمد» که مزین به تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی شده و ۲۹ مهر رونمایی خواهد شد، می‌گوید: شخصیت‌پردازی در این کتاب به‌دور از شعارزدگی و بزرگ‌نمایی صورت‌گرفته که سبب شده «پاییز آمد» متفاوت‌تر از کتاب‌های دیگر باشد.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «سی و پنج سال می‌گذرد؛ اما هنوز پاییز که می‌آید نمی‌دانم از آتش مهری که بر جانم انداخته غمگین باشم یا مسرور. به برگهای زیبا و رنگارنگ می‌نگرم؛ با من سخن می‌گویند: زیبایی مرگ ما از زیبایی زندگی ماست.» این چند جمله، گزیده‌ای از کتاب «پاییز آمد» نوشته گلستان جعفریان است که اخیراً مورد تحسین رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته و ما به بهانه آن با نویسنده گفت‌وگو کرده‌ایم.
 
فکر می‌کردید کتاب «پاییز آمد» مورد تحسین و تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار بگیرد؟
باتوجه‌به اینکه کتاب «پاییز آمد» با کتاب‌های دیگر متفاوت بوده و راوی از خانواده‌های معتقد، ارزشی و ولایت‌مدار هستند، تقریظ و تحسین کتاب از سوی رهبر معظم انقلاب دور از انتظار نبود. وقتی من سال ۱۳۹۷ سراغ خانواده شهید یوسفی رفتم، دیدم برای همسر شهید، ارزش‌هایی مهم بوده واین ارزش‌ها را به فرزندانش منتقل کرده است.این کتاب یک درام عاشقانه است که به شخصیت‌های فخرالسادات و پدر و مادرش و شهید یوسفی پرداخته است. شخصیت‌پردازی در «پاییز آمد» به‌دور از شعارزدگی و بزرگ‌نمایی صورت‌گرفته که سبب شده این کتاب متفاوت‌تر از کتاب‌های دیگر باشد.
 
چطور شد که شما دنبال سوژه کتاب «پاییز آمد» رفتید؟
آقای سرهنگی در حوزه هنری متنی به من داد که مطالعه کنم و ببینم این سوژه جای کار دارد که درباره‌اش کتاب بنویسم یا خیر؟ متن را مطالعه کردم و دیدم یک سوژه معمولی است، دختری با احمد یوسفی ازدواج کرده و ۲ فرزند داشت که همسرش به شهادت رسید. به آقای سرهنگی گفتم من نکته متفاوت و خاصی در این سوژه نمی‌بینم. آقای سرهنگی پیشنهاد داد تا برای دیدار با خانواده شهید یوسفی به زنجان بروم. من هم سفری به زنجان داشتم.
 
در سفر زنجان وقتی به همسر شهید یوسفی صحبت کردم، متوجه شدم که فخرالسادات با شرایط سختی با احمد ازدواج کرد. پدر فخرالسادات یک نظامی بود و نمی‌خواست دخترش هم در آن شرایط جنگ با یک نظامی ازدواج کند. مادرش هم به‌خاطر نگرانی از آینده دخترش، مخالف این ازدواج بود. اما فخرالسادات به تمام این مخالفت‌ها با احمد ازدواج کرد.طی صحبت‌هایی که با آقای سرهنگی داشتیم، سال ۱۳۹۷ مصاحبه با خانواده شهید یوسفی را شروع کردم. هر ماه ۲ بار به زنجان سفر کردم و حدود ۴۰ ساعت مصاحبه با خانواده شهید و اطرافیان داشتم. نگارش جزئیات داستان و بازنویسی و رفت‌وآمدها هم سبب طولانی‌تر شدن مرحله نهایی شد؛ و بالاخره کتاب در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسید.
 
کتاب «پاییز آمد» چندمین کتاب شما هست؟
بیست و یکمین کتاب طرح جلد روی کتاب اولین چیزی است که می‌تواند مخاطب را جذب کند. طرح جلد کتاب پاییز آمد تصویر دختری است که در چشمانش انتظار و تنهایی مشهود است و می‌تواند به‌خوبی مخاطب را جذب کند. این طرح پیشنهاد و انتخاب چه کسی بوده؟انتشارات سوره مهر در ابتدا طرح دیگری را برای روی جلد انتخاب کرده بود. در آن طرح فخرالسادات ۶۰ساله بر سر مزار همسرش شهید احمد یوسفی نشسته بود.
 
باتوجه‌به اینکه خانواده شهید از خانواده‌های کتاب‌خوان و خوش‌ذوقی هستند، گفتند که این طرح ارتباطی به داستان کتاب ندارد. بعد خودشان عکسی از ۱۶ سالگی فخرالسادات را به ما دادند که در این عکس فخرالسادات به همین سبک و سیاق در کلاس سلاح‌شناسی حضور داشت و سرکار می‌رفت. بعد از پیشنهاد خانواده، انتشارات همین عکس را به‌عنوان طرح روی جلد کتاب چاپ کرد.
اسم کتاب هم جذابیت خاصی دارد. اسم کتاب هم پیشنهاد خانواده شهید یوسفی بود؟
بله، دقیقاً. وقتی که با خانواده‌ای هنرمند و فرهیخته کار می‌کنیم، خوبی‌هایی هم دارد که آنها صاحب‌نظر هستند. خانواده شهید گفتند که تولد و شهادت احمد در مهرماه بوده. ازدواج‌ احمد و فخرالسادات هم در فصل پاییز اتفاق افتاده؛ به همین خاطر اسم «پاییز آمد» را برای کتاب انتخاب کردیم. 
 
به نظر شما جذا‌ب‌ترین قسمت کتاب «پاییز آمد» کدام هست؟
هر قسمت این کتاب دل مخاطب را می‌لرزاند و اشک او را درمی‌آورد و جذابیت‌های خاص خودش را دارد. به نظر من تنهایی و شجاعت فخرالسادات در انتخاب احمد از جذاب‌ترین قسمت‌های این کتاب است. پدر و مادر فخرالسادات به‌خاطر شرایط جنگ تحمیلی و اینکه احمد یک نظامی بود و ممکن بود هر لحظه برای احمد اتفاقی بیفتد، با این ازدواج مخالف بودند. اما فخرالسادات با اینکه به همه شرایط آگاهی داشته انتخابش را کرده بود. فخرالسادات علی‌رغم همه هشدارهای پدر و مادر به احمد، بله گفت. اواسط آبان عقد درحالی‌که برف می‌بارید سوار پیکان احمد شد و به تهران آمد. این انتخاب درست در آن برهه از جنگ برای فخرالسادات یک شجاعت بود که قابل‌تحسین است.
 
با توجه به اینکه خانواده شهید یوسفی ترک‌زبان هستند، شما مصاحبه‌ها را به زبان ترکی انجام دادید؟
نه متأسفانه، همسرم ترک‌زبان است اما من نه. ای‌کاش به زبان ترکی مسلط بودم و می‌توانستم مصاحبه با خانواده شهید یوسفی را به زبان ترکی انجام بدهم. فکر می‌کنم این‌طوری مصاحبه‌ها و کار جذاب‌تر می‌شد.«پاییز آمد» روایت زندگی فخرالسادات موسوی و سردار شهید احمد یوسفی، فرمانده واحد مهندسی ـ رزمی سپاه ناحیه زنجان است که در ۲۴۰ صفحه به قلم گلستان جعفریان نوشته و سال ۱۴۰۰ در انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است. این کتاب اخیراً مزین به تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی شده و ۲۹ مهرماه از متن تقریظ رونمایی می‌شود.
ارسال نظرات