۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۷۶۷۵۱۲
روایتی از مجاهدت‌های شهید نورعلی شوشتری در سیستان و بلوچستان

طرح شهید شوشتری برای تامین امنیت سیستان و بلوچستان چه بود؟

طرح شهید شوشتری برای تامین امنیت سیستان و بلوچستان چه بود؟
شهید شوشتری یکی از برنامه‌ها و تدابیرش این بود که ما امنیت سیستان و بلوچستان را باید با خود مردم سیستان و بلوچستان [تامین کنیم]. ایشان خیلی روی این موضوع تلاش کردند و جلسات متعددی هم در نقاط مختلف در طوایف مختلف و مرکزیت خود استان برگزار کرده بودند.

سردار نورعلی شوشتری جانشین فرماندهی نیروی زمینی سپاه و فرمانده قرارگاه قدس در 24 مهر 1388 در حین بازدید از نمایشگاه صنایع دستی در پیشین استان سیستان و بلوچستان طی یک عملیات انتحاری توسط گروه عبدالمالک ریگی به شهادت رسید.

نگرانی ضدانقلاب از اقدامات سردار شوشتری

شهید شوشتری روی این موضوع خیلی کار کرد. هم کمک می کرد هم نیروها را جذب می کرد. این خبرش به آن سوی مرز رسیده بود آنها فهمیده بودند که اگر این اتفاق بیفتد دیگر آنها[تروریست‌ها] محلی از اعراب ندارند. آن‌ها در آن سوی مرز نشستند محاسبه کردند که این روندی که سردار شوشتری ادامه میدهد برای آنها بسیار خطرناک هست. حتی سران طوایف را ایشان مشخص می کردند معرفی می‌کردند شاید حکمی هم برایشان صادر می‌کردند یک بهایی از ناحیة نظام به این سران طوایف داده می‌شد. این روند همین جور داشت ادامه پیدا می کرد اگر بین اینها اختلافاتی هم صورت می‌گرفت باز جلساتی می گذاشتند اینها را رفع و رجوع می کردند. همین جور می رود تا به [ماجرای] پیشین می‌رسد.

طرح شهید شوشتری برای تامین امنیت سیستان و بلوچستان چه بود؟

فعال کردن بازارچه‌های مرزی

اینها برنامه‌ریزی کرده بودند که ما یک جلسة سران طوایف را در پیشین[از بخش‌های سیستان و بلوچستان] بگذاریم. آن موقع یک بحثی را خود سردار شوشتری داشت دنبال می کرد که ما بتوانیم بازارچه های مرزی را فعال کنیم حداقل یک بخشی از این کارهای بازارچه مرزی را دست همین سران طوایف بدهیم که اینها فعال شوند و دیگر دنبال کارهای قاچاق نروند. همه طوایف را دعوت می‌کنند که به پیشین برویم یک تجمع خوبی داشته باشیم. منتهی توی بحثهایشان این هست حالا که ما داریم می رویم تجمع داشته باشیم بیاییم روی یک سری صنایع دستی هم کار کنیم.

شهادت سردار وحدت

شهید شوشتری با سردار محمدزاده و جمعی از فرماندهان حرکت می‌کنند و می‌روند که وارد منطقه شوند ضمن افتتاح آن [نمایشگاه] صنایع دستی سران را هم جمع کنند و صحبت کنند و ترغیب کنند و تشویق کنند به توسعه‌ی صنایع دستی. وقتی که وارد آن [نمایشگاه] صنایع دستی می‌شوند - یک فیلمی از این صحنه وجود دارد-  [سردار شوشتری] سؤال می کنند شما چه کار می کنید می گوید من هستم صنایع دستی دارم شما چه کار می کنید تشویق می‌کند ترغیب می کند باریک الله می گوید ماشاءالله می گوید تا یک نقطه‌ای که می‌رود یک نفر سریع جلو می‌آید جلیقه انفجاری را می کشد و انفجار صورت می گیرد. شهید شوشتری و بقیه روی زمین می‌افتند و نقل می‌کردند که شهید شوشتری نیم خیز بلند شد شهادتین را جاری کرد. حالا امداد و نجات می آید مجروحین را انتقال می دهند و اینجا هم تعدادی شهید شدند. این شهدا از شهید شوشتری تا محافظ ایشان تا سردار محمدزاده و تا بقیه افرادی که در آنجا بودند همراهان ایشان شهید داشتیم مجروح داشتیم در بین سران قبایل هم شهید داشتیم هم مجروح داشتیم از آن بندگان خدایی هم که صنایع دستی کار می کردند تعدادی شهید شدند تعدادی مجروح شدند.

طرح شهید شوشتری برای تامین امنیت سیستان و بلوچستان چه بود؟

اقدامات رسانه‌ای پس از عملیات

بلافاصله شاید کمتر از 5 دقیقه به 10 دقیقه نمی رسد این انعکاس پیدا می کند. یک خوشحالی فراوانی گروه مالک ریگی و کسانی که اینها را هدایت کرده بودند[پیدا می‌کنند.] نکته این هست که بلافاصله همة سناریوها چیده شده فقط منتظرند که روی آنتن برود روی آنتن می رود یک تبلیغات وسیعی اینها انجام دادند.

استفاده از نفوذی

بعداً حالا از این جنازه بررسی کردند که این جنازه که بود که آمده عملیات انتحاری را انجام داد مشخص کردند مشخصاتش معلوم شد بعد معلوم شد که از چه نقطه مرز این را داخل آوردند بعد چه جوری داخل این مکان آوردند و بعد آنها از کی برنامه‌ریزی روی این فرد را شروع کردند از کی این سناریو را چیدند از کی آمدند گفتند ما این کار را در پیشین انجام بدهیم چون پیشین فاصله‌اش تا مرز خیلی کم است یعنی با چشم هم دیده می شود. اینها توانستند از طریق عامل نفوذی ساعت حضور سردار شوشتری، ساعت برگزاری نمایشگاه، ساعت تجمع ریشسفیدان، ساعتی که ایشان مثلاً می خواهد برای اینها صحبت کند، ساعتی که می خواهد افتتاح کند و بازدید کند جمعیتی که همراه شهید شوشتری هستند سران طوایفی که دارند به آنجا می‌آیند ... باز هم در همین جا اینها توانستند از عامل نفوذی استفاده کنند.

ارسال نظرات