۱۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۷۷۳۸۷
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان:

برای انعکاس معانی دینی باید به سراغ سینما برویم

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که باید بدون تجاوز از حریم دین، پیام دین را با لطافت انتقال دهیم گفت: سینما ابزاری است که چون ما به سراغش نرفته‌ایم تا کنون چندان در خدمت معانی دینی نبوده است.
سينما دين و رسانه
حجت الاسلام عباس پژمانفر، معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص سوگواره لحظه‌های عاشورایی اظهار داشت: برای ابلاغ پیام دین، نیازمند ابزار هستیم که هنر زیباترین ابزار برای انتقال معانی است و می تواند دنیایی از پیام ها را به صورت غیرمستقیم بازگو کند.

وی‌ هنر را امری جداناپذیر از زندگی بشر دانست و افزود: عاشورا یک امر زنده و حیاتی است که بیان آن به هر شکلی، هر روز یک زندگی جدید به بشریت می‌دهد؛ از این رو اگر هنرخود را در خدمت عاشورا قرار دهد، همچون فردی که خود را در آب می‌اندازد و پاک می‌شود، خود هنر تطهیر خواهد شد.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که ورود هنرمندان در عرصه نشر مفاهیم عاشورایی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و بایستی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: هنری که با تعهد و عاشورا و مفاهیم دینی گره بخورد، تعالی می‌یابد.

وی ابراز داشت: سینما ابزاری است که چون ما به سراغش نرفته ایم تا کنون چندان در خدمت معانی دینی نبوده است و هر کس هم که وارد این عرصه شده، هضم در سینما شده و نتوانسته آن را در استخدام ابلاغ پیام های دین درآورد، اگر سینما در خدمت تبیین مفاهیم دینی قرار گیرد، نشر ارزش های اسلامی سرعت روزافزونی خواهد یافت.

حجت الاسلام پژمانفر خاطرنشان کرد: بایستی دونکته را در رابطه با سینمای عاشورایی مدنظر قرار دهیم؛ نخست آن‌که از راه کسب دانش سینما، آن را مدیریت کرده و بر آن مسلط شویم و دیگر این‌که بدون تجاوز از حریم دین، پیام دین را با لطافت انتقال دهیم؛  وگرنه با وضعیت کنونی به جایی نخواهیم رسید.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با اشاره به آثار شهید آوینی بر تربیت نیروها و هنرمندان دینی تأکید کرد و ابراز داشت: شهید آوینی تصویر را به گونه ای به خدمت گرفت که بدون این‌که در قالب، هضم شود، توانست پیامش را برساند؛ باید مدلی این‌گونه در سینما تولید کنیم.

گفتنی است، دومین سوگواره لحظه‌های عاشورایی در بخش‌های فیلم، عکس و فیلم‌نامه با موضوعات‌«نگاه مردم به عاشورا و حماسه حسینی»، «عزاداری سنتی و عزاداری امروزی» و «روحانیت و نهضت امام حسین(ع)» از سوی گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می توانند آثار خود را تا بیستم فروردین روی لوح فشرده به نشانی مشهد، خیابان سنایی، میدان صاحبالزمان(عج)، مرکز فرهنگی تبلیغی شهید هاشمینژاد، گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ارسال و جهت کسب اطلاع از جزئیات و مقررات هر بخش به پایگاه های اینترنتی ww.shortfilmnews.com، www.akkasse.com و www.honaremotaali.blogfa.com مراجعه کنند./930/ت302/س
ارسال نظرات