دلایل مرگ نیمی از فوتیهای تصادفات پس از انتقال به بیمارستان

سید سجاد رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز در معاونت درمان وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به برگزاری پویش «نه به تصادف» اظهار کرد: آمار تصادفات در کشور بسیار نگرانکننده است و عوامل و نهادهای مختلفی در این مسئله نقش دارند. امسال، با ابتکار وزارت بهداشت، تلاش کردیم از طریق این پویش هماهنگی میان دستگاهها را افزایش دهیم تا بتوانیم تا 15 فروردینماه آمار تصادفات را کاهش دهیم یا دستکم در سطح سال گذشته ثابت نگه داریم.
وی افزود: نیمی از مرگومیرهای ناشی از تصادفات در همان محل حادثه رخ میدهد و 40 تا 50 درصد دیگر مربوط به افرادی است که پس از انتقال به اورژانس بیمارستانها، به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست میدهند. علاوه بر این، تعدادی از مصدومان نیز در بخشهای مراقبتهای ویژه بستری میشوند.
رضوی با اشاره به بررسیهای انجامشده در حوزه اورژانس پیشبیمارستانی تصریح کرد: هدف ما ارائه خدمات مطلوب به مصدومان حوادث رانندگی است. تمامی پرسنل بیمارستانهای کشور در این ایام در حالت آمادهباش قرار دارند.
وی با بیان اینکه در سال 1402، تعداد 20 هزار و 50 نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست دادهاند، اظهار داشت: میزان مرگومیر ناشی از تصادفات در کشور، 20 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است که در مقایسه با کشورهای منطقه رقم بالایی محسوب میشود. به عنوان مثال، این شاخص در مصر 10 نفر در هر 100 هزار نفر است. سالانه بیش از 800 هزار نفر در تصادفات مصدوم میشوند که برای ارائه خدمات درمانی به این افراد، 11 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.
معاون درمان وزارت بهداشت تأکید کرد: یکی از راهکارهای تأمین این بودجه، پرداخت مستقیم سهم وزارت بهداشت از محل بیمه شخص ثالث است که پیگیر اجرایی شدن آن هستیم.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره نقش کمبود مراکز تخصصی و فوقتخصصی تروما در مرگ نیمی از فوتیهای تصادفات، توضیح داد: در برخی موارد، بیمار با علائمی به بیمارستان میرسد که بازگشت حیات برای او امکانپذیر نیست و فوت او ارتباطی به تجهیزات و امکانات بیمارستانی ندارد. برخی دیگر نیز به دلیل شدت بالای تروما و آسیبهای جدی به ارگانهای حیاتی، حتی در صورت برخورداری از بهترین امکانات، شانس زنده ماندن ندارند. با این حال، در مواردی که مصدومیت قابل مدیریت است، اورژانس با توجه به وسعت آسیب، فرد را به بیمارستانهای مجهز به تروما منتقل میکند. اگر هماهنگی لازم برای انتقال مصدوم به مراکز تخصصی تروما وجود نداشته باشد، ممکن است بیمار به بیمارستانهای غیرتخصصی منتقل شود؛ اما تلاش شده است چنین مواردی به حداقل برسد و انتقال بیماران به مراکز مجهز با هماهنگی کامل انجام شود. در عین حال، ما در حال توسعه مراکز تروما هستیم، اما سایر بیمارستانها نیز، بسته به وضعیت مصدومان، میتوانند اقدامات اولیه و احیا را انجام داده و در صورت لزوم، پس از تثبیت شرایط جسمی بیمار، او را به بیمارستانهای تخصصی تروما منتقل کنند.
وی ادامه داد: در واقع، میزان فوتیها در مراکز درمانی نشاندهنده گستردگی شبکه درمانی و دسترسی مردم به خدمات پزشکی پس از وقوع سوانح است. در این زمینه، شاخص «مرگ به دلیل شدت تروما» معیاری مناسب برای ارزیابی کیفیت خدمات ارائهشده به مصدومان حوادث ترافیکی محسوب میشود. این شاخص در ایران نسبت به کشورهای منطقه بالاتر نیست؛ بنابراین، در حال حاضر کمبود پزشک، پرسنل یا تجهیزات برای ارائه خدمات به مصدومان سوانح ترافیکی وجود ندارد.