راهکارهای تحقق اولویت بخشی به تبلیغ در حوزه های علمیه

حجت الاسلام احمد ذاکری مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان آذربایجان شرقی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، با اشاره به تأکید رهبر انقلاب اسلامی بر اولویتبخشی به «تبلیغ دین در حوزه های علمیه»، اظهار کرد: یک تحول در نظام آموزشی حوزه ها، دوم گنجاندن «دروس تخصصی تبلیغ» در برنامه های درسی طلاب، مانند: مهارت های ارتباطی و سخنوری، روشهای پاسخگویی به شبهات فکری و اعتقادی، آشنایی با روانشناسی مخاطب و نیازهای جامعه، ایجاد و توسعه «رشتههای تخصصی تبلیغ» (تبلیغ دیجیتال، تبلیغ بینالملل، یا تبلیغ در محیطهای تخصصی مثل محیط دانشگاه، مدرسه و...) و وابسته نمودن برخی خدمات بر اساس «کارورزی تبلیغی» از جمله راهکارهای اولویت بخشی به تبلیغ در حوزه است.
وی ادامه داد: اعزام طلاب به مناطق محروم، شهرها و روستاها برای تمرین عملی تبلیغ، همکاری با نهادهای مردمی و دولتی برای حضور در محیطهای واقعی در تبلیغ ها تخصصی، آموزش مهارت های تبلیغی امری لازم برای تبلیغ صحیح و مؤثر است.
حجت الاسلام ذاکری گفت: بهره گیری از فناوری و فضای مجازی، تأسیس «مراکز تولید محتوای دیجیتال» در حوزه ها، تولید پادکست، کلیپهای کوتاه، موشنگرافی و محتوای تعاملی برای شبکههای اجتماعی(تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب) و راهاندازی اپلیکیشنهای آموزشی با محتوای جذاب و دستهبندی شده نیز از دیگر راهکارهای اولویت بخشی به تبلیغ در حوزه است.
وی ابراز کرد: آموزش طلاب در حوزه سایبری، مهارتهای مدیریت صفحات مجازی، تولید محتوای خلاقانه و مقابله با جنگ نرم دشمن، تربیت مبلغان حرفهای برای فعالیت در فضای وب۳ و متاورس از اهم این مسائل بشمار می رود.
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان آذربایجان شرقی تبیین کرد: امروزه با توسعه فناوری های دیجیتال و حضور گسترده جوانان و نوجوانان در فضای مجازی و از طرفی فعالیت گسترده دشمن در این فضا، بهرهگیری از آن در تبلیغ دینی بسیار مهم و حیاتی است، امیرالمومنین علیه السلام در حدیثی فرمودهاند «خاطِبُوا النَّاسَ بِما یَعرِفونَ»(نهج البلاغه، حکمت ۳۶۷) با مردم به زبان فهمشان سخن بگویید؛ بنابراین ضرورت دارد تا طلاب به زبان قابل فهم برای مخاطبان گسترده در فضای مجازی مسلط باشند.
وی مطرح کرد: تقویت ارتباط حوزه با جامعه تبلیغ «مسئلهمحور»، تمرکز بر پاسخ به نیاز های روز مردم(مثل خانواده، اخلاق اجتماعی، سبک زندگی، اقتصاد اسلامی)، برگزاری جلسات پرسشوپاسخ در مساجد، دانشگاهها و محیطهای کاری، استفاده از «زبان هنر»، همکاری با هنرمندان متعهد برای تولید فیلم، تئاتر، شعر و داستانهای دینی، آموزش طلاب در بهکارگیری داستانگویی و تمثیل برای انتقال مفاهیم است.
حجت الاسلام ذاکری در ادامه عنوان کرد: امام باقر(ع) در حدیثی فرمودهاند «عالِجُوا النّاسَ بِأعمالِکُم وَ لا تَعالِجوهم بِألسِنَتِکُم»(بحارالأنوار، ج۲، ص۶۵) مردم را با عمل خود درمان کنید، نه با زبان؛ در شناخت جامعه و پاسخ به نیازهای روز مردم، زیست اجتماعی و عمومی طلاب و علما در کنار علم به اصول بنیادین اسلام در حوزههای مختلف خانوادگی و اجتماعی بر افزایش گستره تأثیر تبلیغی ایشان خواهد افزود.
وی افزود: تربیت مبلغان بینالمللی آموزش «زبانهای زنده دنیا»(انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ...) به طلاب، آشنایی با «فرهنگها و ادیان مختلف» برای تبلیغ هدفمند در کشورهای غیرمسلمان، حمایت از «اعزام مبلغان به خارج از کشور» با همکاری نهادهایی مانند مجمع جهانی اهلبیت(ع) و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، ایجاد نهادهای پشتیبان تبلیغ شورای «راهبردی تبلیغ دینی»، هماهنگی بین حوزه، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، صداوسیما و سایر نهادها، طراحی نقشه راه تبلیغ مبتنی بر چالشهای روز، «صندوق حمایت از مبلغان»، تأمین مالی پروژههای نوین تبلیغی، حمایت از طلاب خلاق در اجرای ایدههای تبلیغی، ارزیابی و بهروزرسانی روشها، بررسی «تأثیر فعالیتهای تبلیغی» با نظرسنجی از مخاطبان، استفاده از «داده های آماری» (Data-Driven) برای شناسایی نقاط ضعف و قوت، «بازآموزی اساتید و مبلغان» با دورههای آموزشی سالانه است.