سقوط سفرهای هوایی عتبات

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ظرفیت اعزام کاروانهای هوایی عتبات به کمتر از یکپنجم کاهش یافته است. رئیس سازمان حج و زیارت علیرضا بیات میگوید که «مشکل تأمین پرواز داریم.»
از سال گذشته با افزایش قیمت بلیتها و کنار رفتن برخی از دفاتر زیارتی از چارتر کردن پروازها، روند اعزام بهتدریج قفل شد. روزهایی که دستکم ۸ کاروان هوایی راهی نجف و بغداد میشد، دیگر تکرار نشد.
در این دوره سفرهای هوایی عتبات تنها از دو فرودگاه تهران و مشهد انجام میشود. متقاضیان این سفرها بهجای اعزامهای روزانه، باید هفتهها در نوبت بمانند؛ تا جایی که اکنون تا پایان شهریور کاروانهای هوایی به اندازه انگشتان دست رسیده است. مدیر دفتر زیارتی حسین بهرامی میگوید که پرواز به عتبات انجام میشود اما بلیت یکطرفهای که باید ۷ میلیون تومان باشد، به زائر ۱۵ میلیون تومان فروخته میشود.
مشکل پروازها دفاتر زیارتی که مجری سفرهای عتبات هم هستند را نیز زمینگیر کرده است و میدان دست واسطههایی افتاده که بلیتها را به قیمتی فراتر از نرخ رسمی و حتی گرانتر از بلیت پروازهای ترکیه عرضه میکنند.
یک کارشناس حملونقل هوایی محمد فراهانی میگوید که «اعزام هوایی به عتبات اصلاً توجیه اقتصادی ندارد و بهتر است مردم سراغ سفر زمینی بروند.» در مقابل کارشناس دیگری که سالها در حوزه زیارت کار کرده علی میرزایی با اشاره به مشکل ساختار عرضه بلیت پروازهای عتبات میگوید که «چرا ایرلاینها حاضرند به واسطهها بلیت بفروشند اما به دفاتر زیارتی نه.»
کارشناسان زیارتی میگویند که دولت باید بخشی از سهمیه پروازی ایرلاینها را به سفرهای عتبات اختصاص دهد و با نظارت جدی، فروش مستقیم به دفاتر زیارتی را الزام کند.