۱۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۸۳۴۳۴
استاد حوزه علمیه:

مبلغان عرفان واقعی را به جوانان معرفی کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه ودانشگاه، وظیفه مبلغان را شناساندن عرفان ناب بیان کرد و گفت: امروزه جوانان دارای خلاء جدّی عرفان حقیقی اند؛ بنابر این وظیفه ما این است که عرفان ناب را از غیر شناخته و آن را به جوانان معرفی نماییم.
محمد تقي فعالي، استاد حوزه دانشگاه
به گزارش خبرگزاری رسا از مشهد، حجت‌الاسلام محمد تقی فعالی، استاد حوزه دانشگاه و عضو هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری در دوره آموزش ضمن خدمت اساتید مدرسه علمیه نرجس مشهد، نخستین جریان عرفانی را عرفان ناب اسلامی و دینی دانست و منابع آن را قرآن، احادیث و ادعیه برشمرد و مهم ترین پیشگامان آن را میرزا حسینعلی همدانی، آیت الله شاه آبادی، علامه طباطبایی و امام خمینی ره معرفی کرد.

وی شاخصه های عرفان ناب دینی را خدامحوری، مبتنی بودن بر شریعت وحیانی، مبتنی بودن بر اعتقاد به معاد دانست و افزود: هر مکتب عرفانی که از این سه شاخصه خالی باشد عرفان سکولار است که دو ویژگی مبتنی بودن بر اصالت انسان و مبتنی بودن بر اصالت این جهان بارز دارند.

عضو هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری در ادامه به دومین جریان عرفانی منحرف در ایران که مدعیان دروغین هستند اشاره کرد و بیان داشت: قریب دو دهه است که افرادی با ادعاهای پوشالی همچون جادوگری، اصل اُسطُرلاب، طلسم نویسی، ارتباط با ارواح و اجنّه، ادعای مهدویت آمده اند و عمدتاً سه مطلب شهوت، شهرت و ثروت را دنبال می کنند.

وی خاطر نشان کرد:سومین جریان عرفانی کشور سلسله های دراویش هستند که جریان تصوّف از آغاز سده دوم هجری آغاز شد و تاکنون بیش از صد فرقه همچون ذهبیه، نعمت الهی، اهل حق، الهیه و... را پدید آورده است.

حجت‌الاسلام فعالی یادآور شد: خطاهایی از قبیل مرید بازی، قطب گرایی، شریعت گریزی، اذکار نامعتبر، خانقاه گرایی و... از جمله فعالیت های این فِرق است. تمامی فرقه های تصوف از نظر اعتقادی از بیست ایراد بهره مند هستند که از اهمّ آنها مسئله ارادت و مرید بازی است. آداب تشرف به صوفیه منحصر است. در تصوف، مرید تعریف دارد و باید مانند مرده در دست غسّال باشد یعنی فاقد عقل و اراده بوده و تسلیم محض باشد.

این استاد دانشگاه جریان های نوظهور در ایران را بسیار شمرد و بیان داشت: امروزه در ایالات متحده می گویند ادیان دو قسمتند؛ ادیان قدیمی مانند اسلام و ادیان جدید مانند انسان نو دین نو.

وی افزود: عقیده آنها این است که چون انسان امروزی سلیقه های مختلف دارد بنابراین باید برایش مطابق سلایق او ادیان جدید بسازیم، پس انتخاب دین تابع سلایق است نه عقل و برهان. از سوی دیگر بشر امروز دچار خلاء درونی معنویت است لذا ادیان جدید باید رنگ و بوی ماوراء داشته باشد که حاصل این طرز فکر، ادیان جدید با رویکرد معنویت است که این ادیان نوعاً در بلاد ایالات متحده کاربردی ندارد و به بلاد جهان سوم مانند ایران تزریق می شود تا به آهستگی جانشین اسلام شود.

حجت‌الاسلام فعالی در پایان وظیفه مبلغان را شناساندن عرفان ناب بیان کرد و گفت: امروزه جوانان دارای خلاء جدّی عرفان حقیقی اند لذا وظیفه ما این است که عرفان ناب را از غیر شناخته و آن را به جوانان معرفی نماییم. 967/د102/ص
ارسال نظرات