۲۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۳
کد خبر: ۸۴۲۵۹

منظومه فکری آیت الله جوادی در تهران بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ از سوی موسسه تحقیقاتی اسرا نشست تخصصی منظومه فکری حضرت آیت الله جوادی آملی از سلسله نشست های بخش حوزوی هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
آيت الله عبدالله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تخصصی منظومه فکری حضرت آیت الله جوادی آملی از سلسله نشست های بخش حوزوی هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، شامگاه پنج شنبه، 28 مرداد با حضور روحانیان و عموم مردم از سوی مؤسسه تحقیقاتی اسرا در سالن شهید مطهری برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام مصطفی پور، پژوهشگر پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، مساله محوری اندیشه که دیگر تفکرات انسان در این چارچوب تنطیم می شود را منظومه فکری یک انسان متفکر دانست و گفت: از طریق روش فکری مانند روش فلسفی، عرفانی و نقلی و از طریق هدف و غایت آثار و از طریق سرچشمه و منبع فکر مانند عقل یا وحی می توان منظومه فکری را به دست آورد.

وی آیت الله جوادی را فردی حکیم، متفکر، فقیه، متکلم، متعلم ومفسر معرفی و خاطرنشان کرد: ایشان در آثار خود از سه روش فلسفی و عرفانی و نقلی استفاده می کند و عقل و وحی نیز سرچشمه فکری ایشان است.

عضو هیت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران در تبیین جایگاه عقل در هندسه معرفت دین بیان داشت: عقل موجب شناخت دین و کاربرد مفتاحی و مصباحی و سنجش بین حق و باطل دارد.

در ادامه حجت الاسلام اسلامی، معاون پژوهش پژوهشگاه علوم وحیانی معارج، تجلی وحی در قرآن، عدم هرگونه تحریف، ضرورت تفسیر، حجیت ظواهر قرآن، همگانی بودن فهم قرآن و جاوید و جهان شمول بودن قرآن را بخشی از اصول فکری حضرت آیت الله جوادی در تفسیر برشمرد و افزود: ایشان قرآن را حجت مستقل غیر منحصر می داند که در کنار قرآن نیاز به سنت و عقل هم است.

وی روش مندی در تفکر را برجسته ترین ویزگی در آثار حضرت آیت الله جوادی دانست و خاطرنشان کرد: روش و منهج ایشان در تفسیر تسنیم روش اجتهادی جامع است که در درون خود سه زیر مجموعه تفسیر قرآن به قرآن یا سنت یا عقل را دارد.

گفتنی است، بخش حوزوی هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در سال همت مضاعف و کار مضاعف بیش از بیست نشست تخصصی را برگزار می کند./921/پ202/ص
ارسال نظرات