۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۹۰۲۱۱
کارشناسی مسائل قرآنی مطرح کرد؛

تأثیر تصاویر منطبق با آموزه‌های وحیانی در تعمیق ایمان

خبرگزاری رسا ـ کارشناس قرآنی پروژه ملک سلیمان نبی، گفت: تصویر صحیح و منطبق با آموزه‌های وحیانی نقش بسیار ارزنده در تعمیق ایمان و فرهنگ‌سازی خواهد داشت.
نقد و بررسي فيلم ملک سليمان در قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سعید اصفهانیان، کارشناس قرآنی پروژه ملک سلیمان نبی، پنج‌شنبه بیستم آبان در نشست نقد و بررسی این فیلم که با حضور حوزویان در سالن همایش‌های بین‌المللی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: با توجه به رسالتی که در موضوع رسولان و ایمان به آنان داریم، معتقدیم که تصویر صحیح و منطبق با آموزه‌های وحیانی نقش بسیار ارزنده در تعمیق ایمان و فرهنگ‌سازی خواهد داشت.

وی با بیان این‌که هرگز نباید در چهارچوب‌ها و ایجاد یک خط داستانی از خود بحثی ارائه دهیم، افزود: اگر بخواهیم مبنای ساخت فیلم را براساس قصص قرآنی، تاریخ بگذاریم خواهیم دید که این تاریخ عمدتاً توسط یهود نگاشته شده و دارای اشکالات جدی و فروانی است.

حجت‌الاسلام اصفهانیان، خاطرنشان کرد: اگر هم بخواهیم متون وحیانی غیر از قرآن و اهل بیت‌(ع) یعنی متون عهدینی را مبنا قرار دهیم، خواهیم دید که نبوت و رسالت را تصویرگر نخواهد بود.

وی با بیان این‌که اگر در داستان پیامبران، تنها به روایات اکتفا کنیم، به خطا رفته‌ایم، گفت: هر پیامبری که در حوزه اجتماع ورود جدی‌تری داشت و بیشتر اثرگذار بود، آثار و متونی که از او برجای مانده، بیشتر تحریف شده است، از این‌رو خط داستانی را از روایات به سختی می‌توان پیدا کرد.

این کارشناس مسائل قرآنی با اشاره به داستان سلیمان نبی‌‌(ع)، اظهار داشت: البته می‌توان چند روایات را در موضوع سلیمان نبی ترسیم کرد، اما خط روایتی که تمام داستان سلیمان نبی در آن دیده شود، غیرقابل دسترسی است.

وی، تصریح کرد: داستان سلیمان‌(ع) مانند داستان یوسف‌(ع) نیست که خط مشخصی را در خود داشته و در یک سوره و در حوزه اجتماعیات و اخلاقیات خاصی به آن پرداخته شده باشد، چرا که داستان حضرت سلیمان در هشت سوره قرآن به صورت پراکنده آمده و به سختی می‌توان خط داستان را از قرآن کشف کرد.

حجت‌الاسلام اصفهانیان با بیان این‌که چهارچوب‌های فیلم ملک سلیمان قرآنی است، خط داستان سلیمان را خط ملک، تقویت ملک و تشدید به سمت یک ملک جامع توصیف کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود خواستار تعامل هرچه بیشتر پژوهشگران با هنرمندان شد و ابراز داشت: اگر دو حوزه پژوهش و هنر نزدیک هم شده و در یک فضای تعاملی، مبادله هنر و پژوهش صورت گیرد، پژهش غنای خود را بیشتر یافته و هنرمند هم کارش از غنای لازم برخوردار خواهد شد، از این‌رو ویترین مناسب فرهنگی در جامعه ایجاد می‌شود. /920/پ202/ص

ارسال نظرات