۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۹۰۸۳۵

نگاهی به روند برگزاری گفتمان‌های دینی در آذربایجان غربی

خبرگزاری رسا ـ سرپرست امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان غربی روند برگزاری گفتمان‌های دینی در این استان را تشریح کرد.
گفتمان ديني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، اداره کل امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در راستای سیاست ‌های کلی برنامه چهارم توسعه فرهنگی و با الهام گرفتن از تعالیم قرآنی و نگاهی آزاد به شیوه تبلیغ و مناظرات معصومین و بر اساس تجربیات فرهنگی سنوات گذشته و با شناسایی نقاط آسیب‌پذیر فرهنگ دینی اقدام به فعالیت‌های فرهنگی کرده که یکی از این برنامه‌ ها برگزاری طرح گفتمان دینی در میان اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان است که از سال 87 با امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت آموزش و پرورش به صورت سازمان یافته آغاز شده است.

این طرح با هدف ایجاد فضای مناسب و امن جهت طرح پرسش‌های مخاطبین، تعمیق مبانی نظری، اعتقادی و ارزشی مخاطبین به واسطه زدودن زنگار شبهات به روش چهره به چهره، بستر‌سازی مناسب برای ایجاد تعامل میان جوانان و نوجوانان و اساتید حوزه و دانشگاه، تقویت هویت دینی و فرهنگی در نسل جوان و ایجاد بینش و توانایی تحلیل در رویدادهای فرهنگی جهت مقابله با تهاجمات فرهنگی برنامه ریزی شده است.

وزارت آموزش و پرورش به منظور جلب مشارکت سرمایه‌ های عظیم انسانی، شناسایی استعدادها و خلاقیت‌های جوانان در حوزه‌ های فرهنگ و دین و استفاده از اماکن عمومی و فضاهای آموزشی در اختیار، حوزه ‌های علمیه و دانشگاه به منظور بهره‌گیری از توان عملی، فکری و نرم‌افزاری اساتید خبره و متخصصین امر، دفاتر استانی به منظور اجرای طرح و پژوهشکده باقرالعلوم به منظور پاسخگویی سؤالات مخاطبین اداره امور فرهنگی را در اجرای این طرح یاری می کنند.

همان گونه که اشاره شد دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی در استان‌ها به عنوان متولیان اجرای این گفتمانها مسؤولیت دارند.

در این راستا جهت بررسی روند اجرای طرح گفتمان دینی آذربایجان غربی با حجت الاسلام حسن دوستی، سرپرست امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی این استان به گفت و گو نشستیم که توجه شما خوانندگان گرامی را به آن جلب می نمائیم.

رسا ـ اجرای طرح گفتمان دینی در آذربایجان غربی از چه زمانی آغاز شده است؟

- طرح برگزاری گفتمان های دینی از سال 85 با هدف تقویت هویت دینی و باورهای فکری و اعتقادی نسل جوان در سطح استان آغاز شده است.

از سال 85 اجرای این طرح جزو برنامه های سالانه سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته است که تا سال گذشته در سطح مدارس، دانشگاهها و مساجد برگزار می شد ولی از امسال با تامین اعتبار در دو بخش مدارس – مساجد و دانشجویی - طلاب برگزار می شود.

رسا ـ موضوعات گفتمان‌های دینی بر اساس چه معیاری تعیین می شود؟

موضوع بحث گفتمان های دینی بر اساس شرایط اجتماعی جامعه و نیازهای دینی و فرهنگی جوانان انتخاب می شود که امسال نیز 10 عنوان کلی از جمله همت مضاعف و کار مضاعف، جنگ نرم، حوزه جوانان(اخلاق کاربردی و اجتماعی، مهارتهای زندگی)، آسیب های اجتماعی، زن و خانواده در اسلام، عفاف و حجاب، آسیب شناسی فرهنگ دینی، نحله های فکری و عرفانهای انحرافی و مناسبتهای و مسائل مذهبی را در برگرفته است.

رسا ـ همانطور که مستحضر هستید امسال 30 هزار گفتمان در سطح کشور برگزار می شود. لطفا بفرمائید سهم آذربایجان غربی در این رابطه چه تعداد است؟

امسال با توجه به اعتبار اختصاص یافته سهم آذربایجان غربی از 30 هزار گفتمان دینی در سراسر کشور 150 گفتمان می باشد.

رسا ـ به نظر جنابعالی 150 عنوان گفتمان برای استانی که از شرایط حساسی به لحاظ وجود اقوام، ادیان و مذاهب برخوردار می باشد، قابل قبول است؟

قطعا جواب شما خیر می باشد اما با توجه به نحوه اختصاص اعتبار امسال قادر به برگزاری 152 گفتمان دینی در سطح استان هستیم.
در ضمن سال گذشته نیز به علت تاخیر در تامین اعتبار تنها 95 عنوان گفتمان دینی در سطح استان برگزار شده بود.

رسا ـ لطفا به میزان اعتبار اختصاص یافته برای اجرای این طرح در آذربایجان غربی اشاره کنید؟

امسال برای اجرای هر گفتمان یک میلیون و پانصد هزار ریال اختصاص یافته که در مجموع حدود دویست و پنجاه میلیون ریال شده است.

رسا ـ فعالیت‌های معاونت امور فرهنگی را در خصوص طرح گفتمان دینی تشریح کنید؟

سالانه به طور متوسط بیش از 10 هزار نفر از دانش آموزان، دانشجویان، اساتید و طلاب در گفتمان های دینی شرکت می کنند که بر اساس آمار اعلام شده در 6 ماهه اول سال جاری با برگزاری 62 گفتمان در سطح استان آذربایجان غربی تعداد شرکت کنندگان در این طرح به شش هزار و 200 نفر رسیده است.

لازم به ذکر است طبق برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال نیز بیش از 90 گفتمان در سطح شهرستانهای استان برگزار خواهد شد.

همچنین در راستای اطلاع رسانی برای شرکت علاقه مندان در طرح گفتمانهای دینی علاوه بر چاپ 5 هزار نسخه پوستر و ارسال آن به مدارس، دانشگاهها، مساجد، حوزه های علمیه و دفاتر تبلیغات اسلامی شهرستانهای استان، تیزر تبلیغاتی این طرح هم از صدا و سیمای مرکز استان و هم از مرکز مهاباد پخش می شود.

رسا ـ طرح گفتمان دینی را در استان آذربایجان غربی چگونه ارزیابی می کنید؟

بر اساس بررسی های انجام شده فعالیت طرح گفتمان دینی قابل قبول است اما با توجه به آسیب شناسی های انجام گرفته مواردی در استان،این طرح را با اندکی چالش مواجه کرده و از اثر گذاری آن کاسته است که عدم تامین به موقع اعتبار و پایین بودن سطح اساتید از مهمترین آنهاست که امیدواریم با برگزاری دوره های تخصصی و موضوعی برای اساتید این مشکل حل شود.

رسا ـ استقبال از طرح گفتمان دینی در اذربایجان غربی چگونه است و بیشترین شرکت کنندگان از چه قشری هستند؟
 
بیشترین قشر شرکت کننده در گفتمان ها نوجونان و جوانان هستند که آسیبهای اجتماعی، احکام و روابط میان دختر و پسر بیشترین سوالات آنها را در بر می گیرد.

شهرستان‌های ارومیه، خوی و بوکان در اجرای گفتمانهای دینی با توجه به نحوه برگزاری، رضایت مندی شرکت کنندگان و تاثیرگذاری بیشتر موفقتر از سایر شهرستانهای استان عمل کرده اند.

رسا ـ در پایان اگر مطلبی خاصی برای درج در خبرگزاری دارید، بیان کنید؟

در راستای اجرای طرح گفتمان دینی معاونت فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان نسبت به چاپ فصلنامه استانی در یک هزار نسخه اقدام کرده است که چهاردهمین شماره آن طی هفته آینده منتشر خواهد شد که به دفاتر شهرستانی، کارگاه ها و همایش های گفتمان دینی ارسال می شود.

همچنین با ایجاد بانک اطلاعات اساتید گفتمان های دینی استان به منظور استفاده از اساتید مجرب و متخصصین در رشته‌های مختلف علمی راه اندازی شده است که تاکنون 80 نفر برای همکاری شناسایی شده و اسامی آنها در این بانک به ثبت رسیده است.

رساـ با تشکر از شما که وقت گرانقدرتان را در اختیار خبرگزاری رسا گذاشتید./936/گ403/س
ارسال نظرات