۰۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۹۱۴۳۹
امام جمعه موقت مشهد:

عید غدیر روز بازگشت مسلمانان به سوی خدا است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت مشهد گفت: درعید غدیر باید عودت به سوی خداوند و امتثال امر الهی باشد چراکه در این روز به دستور خدا دین به اتمام و اکمال رسیده است.
غدير
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دومین گردهمایی غدیر با عنوان «با جوشش غدیر تا مطلع ظهور » ویژه اساتید و طلاب خواهر مدارس علمیه خراسان، سوم آذر در سالن اجتماعات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

حجت الاسلام حسینی، امام جمعه موقت مشهد در این همایش با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَه...» اظهار داشت: واژه عید از عودت مشتق شده است به این معنا که درعید غدیر باید عودت به طرف الله و امتثال امر الهی باشد چراکه در این روز به دستور خدا دین به اتمام و اکمال رسید و کسانی که معتقد به پیامبر و اسلام هستند، باید برگشت و اعلام آمادگی برای به کار بستن دستورات دین داشته باشند.

وی عید در اسلام را با عید درعرف ایرانیان قبل از اسلام متفاوت دانست و تصریح کرد: جشن ایرانیان درعیش و نوش، پرخوری و عشرت می گذشته است، اما اسلام توصیه کرده که در روز غدیر روزه بگیرید که روزه دراین روز با روزه یک عمر برابری می کند، عید غدیر عیدی است که باید دراین روز توجه خاصی به اسلام و قرآن و به آنچه پیامبر آورده است داشته باشیم.

حجت الاسلام حسینی با بیان این که نشر دین اسلام به همت ائمه شیعه بوده است، افزود: علمای شیعه و اکثر علمای اهل سنت، معتقدند که نزول آیه فوق در رابطه با مسأله غدیر بوده است. درسال دهم هجرت و 23 بعثت، که سال آخر عمر پیامبر بود، ازجانب خدا مأموریت می یابد که حج گذارد. در این زمان همه شبه جزیره عربستان مسلمان شده بودند و مردان قریش درسال هشتم هجری و فتح مکه ناگزیر شده بودند اسلام بیاورند، در چنین شرایطی پیامبر اعلام می کند که قصد حج دارد و هرکس می خواهد درکنار پیامبر حج گذارد خود را آماده کند.

وی تعداد نفراتی که به همراه پیامبر به حج رفتند را 90 هزار تا 124 هزار نفر دانست و ادامه داد: پیامبر درهمین سفر مناسک حج را به مسلمانان یاد می دهند و در راه بازگشت در منطقه جحفه آیه « یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ...» برپیامبر نازل می شود. دراین آیه ازپیامبر به رسول تعبیر می شود. یعنی ای پیامبر شأن تو پیام فرستادن است.

امام جمعه موقت مشهد خاطر نشان کرد: پیامبر مسأله جانشینی حضرت علی(ع) را برای چندمین و آخرین بار مطرح می کند. خداوند به پیامبر می فرماید که اگر بخواهی جانب مردم را بگیری، رسالت خداوند را به اکمال نرسانده ای و اگر ازمردم می ترسی، خدا تو و دینت را حفظ می کند. پیامبر(ص) دستور می دهد زمین را از خار و برگ های درختچه ها صاف کنند. بعد مردم را جمع کرده و می فرماید آیا من ازشما به خودتان اولی نیستم. همه می گویند بلی یا رسول الله. پیامبر دست علی را بلند می کند و می فرماید «من کنت مولاه فهذا علی مولاه».

حجت الاسلام حسینی در پاسخ به این شبهه که عده ای می گویند پیامبر چطور توانست دریک روز از این تعداد بیعت بگیرد، اظهار داشت: پیامبر حداقل سه روز در آن محل اتراق کرده بودند و با این که زمان های قدیم مجهز به بلندگو نبودند، درفواصل راویانی را قرار دادند که سخنان پیامبر را تکرار می کردند./969/پ202/الف
ارسال نظرات