۱۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۹۲۱۳۰
آیت الله نوری همدانی:

شناخت زمان باید اساس کار مدیران قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی در جمع علما و روحانیان شهر رشت گفت: اسلام دینی است که دستوراتی در خور جامعه اسلامی در بعد زمان و مکان تدوین کرده است که ولی فقیه و رهبری یکی از دستاورهای مهم اسلام است.
آيت الله نوري همداني/ آرشيوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع عظام تقلید، دقایقی قبل در گردهمایی بزرگ علما و روحانیان استان گیلان که در آستانه ماه محرم در مصلی امام خمینی(ره) رشت برگزار شد، با اشاره به وظایف مهم روحانیت در جامعه اسلامی، گفت: وظیفه هیچ قشری همانند وظیفه روحانیت مهم و ظریف نیست، زیرا آنها ادامه دهنده پیغمبران و ائمه معصومین(ع) هستند.

وی با بیان این که وظیفه علما و روحانیان در دو مسأله خدمت به مردم و نهضت و جهاد خلاصه می شود، افزود: این دو موضوع بر گرفته از فرهنگ قرآن و ائمه معصومین(ع) است.

این مرجع تقلید ادامه داد: حضرت فاطمه(س) فرمودند علمای شیعه با پیامبران محشور می شوند و وظیفه این قشر تأثیر گذار در دو حوزه کسب علوم و جدیت در ارشاد و راهنمایی است که از این دو موضوع وظیفه مهم علما و روحانیان روشن تر می شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی، مدیریت جامعه اسلامی را بر عهده فقها و علمای دین دانست و ادامه داد: در اصول کافی آورده شده است که حضرت عیسی(ع) به شاگردان خود می فرمود کسی که عالم است بیش از همه وظیفه دارد، زیرا همه نگاه ها متوجه او است.

وی با اشاره به این که علما همیشه در کنار مردم و با مردم بوده اند و درب خانه های آنها همیشه بر روی مردم باز بوده است، ادامه داد: آنها همیشه سعی داشتند مشکلات مردم را با تفکر و تعقل حل کنند و همچنین روش متواضعانه و مهربانانه با مردم که از سیره پیامبران است را در پیش می گرفتند.

این استاد سطح عالی حوزه در ادامه افزود: علما و روحانیان باید مردمی باشند و ارتباط با مردم را یک اصل مهم برای خود بدانند و کسی که جزو فقها و روحانیان باشد و نگاهی به مردم و وضعیت آنها نداشته باشد فردی موجه در اسلام نیست.

وی ادامه داد: در بخش نهضت و جهاد نیز علما نباید در برابر منکرات و کفر سکوت کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در گیلان اسطوره های فراوانی از چهره های مردمی و جهادگر وجود دارد، اضافه کرد: میرزاکوچک خان جنگلی از نمونه های این مردان مبارز است.

وی ادامه داد: میرزا کوچک خان در ردیف شهید مدرس و شیخ فضل الله نوری قرار دارد و در برابر استکبار و ظلم ایستاد و قیام آنها در برابر استبداد و استعمار چهره تاریخ را دگرگون کرد.

این مرجع تقلید در ادامه از رشت به عنوان زادگاه دلیرمردان و تاریخ سازان یاد کرد و افزود: شخصیت شهید روحانی، میرزاکوچک خان و آیت الله احسانبخش از جمله نمونه های بارز تاریخ سازان این دیار است.

وی ادامه داد: مردم گیلان در صحنه های تاریخی و دوره های مختلف انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا کردند.

حضرت آیت الله نوری همدانی ادامه داد: چه خدمتی بالاتر از این که سایه سیاه استکبار را از ایران حذف کردند و انحراف و انحطاطی که در دوره های تاریخی همچون زندیه و قاجار پدید آمد که سبب یک نوع ایجاد انحراف در تاریخ و همچنین روند کاری امام و پیامبران شد را از میان برداشتند.

این استاد سطح عالی حوزه خاطرنشان کرد: اسلام دینی است که دستوراتی در خور جامعه اسلامی در بعد زمان و مکان تدوین کرده است که ولی فقیه و رهبری یکی از دستاورهای مهم اسلام است.

حضرت آیت الله نوری همدانی ادامه داد: ولی فقیه با خصوصیاتش همچون زمان شناسی، مکان شناسی، مدیریت، درایت، عاقل و عالم بودن در مسیر اجرای دستورات دینی گام بر می دارد که همه این ویژگی های بارز در شخصیت حضرت آیت الله خامنه ای تجلی یافته است.

وی در ادامه افزود: مهم ترین دستاورد امام راحل قطع رنج سلطنتی، استبداد، مال اندوزی و تحقیر مردم بود و در دوران سلطنت سعی می شد که مردم در پایین ترین سطح قرار گیرند.

این مرجع تقلید ادامه داد: امام راحل، شاه را بیرون کرد نه با زور، بلکه با درایت، تفکر و تعقل و امروز ایران اسلامی توانسته در عرصه های مختلف علمی، اقتصادی، صنعتی و انرژی هسته ای پیشرفت روز افزون داشته باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: شناخت زمان نکته ای ظریف و بسیار پر اهمیت است که باید اساس کار مدیران قرار گیرد./950/پ202/ج
ارسال نظرات