۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۹۳۷۱۰
عضو هیئت علمی مدرسه عالی امام خمینی:

پژوهش دینی نباید در فضای انتزاعی و فارغ از نیازهای جامعه صورت گیرد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی مدرسه عالی امام خمینی(ره) گفت: تمامی علوم اسلامی باید نیاز محور باشد و دردها، مشکلات و سوالات مردم را بررسی کند و بر اساس آن علم تولید شود.
پژوهش

حجت الاسلام رضا بخشایش، عضو هیئت علمی مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: پژوهش، بار عقلانی جامعه است و در کشور ما حوزه علمیه در کنار دانشگاه باید خطوط پیشرفت را ترسیم کند.

وی با اشاره به اینکه در نظام سنتی حوزه های علمیه، استادمحوری نقش عمده ای داشت، اظهار داشت: روشی که استاد درس خارج به تتبع بپردازد و نتیجه تحقیقات خود را برای شاگردان بیان کند، سنت غلطی است که امروز تعدیل شده است.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی خواستار قرار گرفتن بار پژوهشی در حوزه های علمیه بر دوش همگان از استاد و شاگرد شدند و در این راستا همگان باید در فرایند تحقیق قرار گیرند و هر فرد به نوبه خود در پیشبرد علم یاری رساند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تاکید شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت بیان داشت: این استاد شهید خواستار این بودند که استاد در کنار آموزش علم، به آموزش روش تحقیق هم همت گمارد و از محدود شدن در انتقال مطالب و نتایج بپرهیزد.

وی با تاکید بر اینکه پیشرفت و تعالی هر کشور در حوزه مباحث علوم انسانی، علوم پایه، تجربی و دیگر علوم بستگی تام به پژوهش دارد، ادامه داد: نمی توان بر مدار الگوی‌های قدیمی، پیشرفت را ترسیم کرد بلکه باید الگوهای اسلامی را بر اساس شرایط جامعه مورد بازبینی قرار داد.

محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه نباید پژوهش های حوزوی انتزاعی و بدون تحلیل از فضای جامعه باشد، گفت: بررسی آثار نظام فقهی در جامعه ضروری است و در این راستا باید نقاط قوت تقویت و نقاظ ضعف برطرف شود.

وی گفت: پژوهش های فقهی باید با توجه به مسائل زمان و مکان مورد توجه قرار گیرد و موضوع شناسی دقیق مورد عنایت قرار گیرد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: تمامی علوم اسلامی باید نیاز محور باشد و دردها، مشکلات و سوالات مردم بررسی شده و بر اساس آن علم تولید شودد.

این استاد فلسفه، اظهار داشت: باید با پژوهش عمیق و تحقیق های دقیق و بررسی های طرح های گوناگون، الگوی اسلامی برای جامعه تبیین و سیستم دینی ترسیم شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات